Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn startar om hela tiden utan att hitta HD:n


Glunten

Rekommendera Poster

Min MBP C2D startar om hela tiden men det kommer aldrig upp någon HD-symbol på skrivbordet. Skärmen blir i stället blå, sedan kommer min skrivbordsbild, därefter menyraden (i och för sig ,med ett x i batterisymbolen i stället för det vanliga procenttalet), och slutligen senast öppna Finderruta för att sedan starta om igen. Och så håller den på.

Jag har därför provat att starta från installationsdisken med skivkontroll där jag först fick meddelandet "En HFS-enhet kontrollerades. Enheten behöver repareras". Jag reparerade därför den och har nu fått svaret " En HFS-enhet kontrollerades. Enheten Macintosh HD verkar vara felfri". Det verkar ju alltså ok (för säkerhets skull kontrollerade jag den två gånger).

Jag testade då att starta om datorn men datorn fortsätter att envisas med att starta om gång på gång.

Jag har därefter:

 

- kontrollerat skivbehörighet vilket inte tycktes visa på något fel (dock inte reparerat detta än).

- kört Apple Hardware Test, både långt och kort, med svaret: Inga problem hittades.

- jag har testat att starta om med alt + äpple + p+ r

- jag har testat att starta om med x

- jag har testat att starta om med alt

 

Inget av detta har dock hjälpt. :(

 

Jag misstänker att problemet kan bero på att jag har slaravat med att rensa skrivbordet från dokumnet som t.ex. skärmdumpar. Där finns säkert en 800 stycken om inte fler. Jag har tidigare haft ett liknande problem då datorn startade om så fort jag försökte namnge nya mappar. Jag fick då först det lite förhastade rådet att om-installera OSX

altså en "Arkivera och Installera!. Som tur var följde jag inte den gången det rådet då jag i stället av den kloka signaturen "ML" på 99mac fick följande råd:

 

"kan vara så att någon fil på skrivbordet spökar, prova att göra en ny mapp

i din hemkatalog, blir det samma problem där? Om inte testa att lägga allt

som ligger på skrivbordet i den mappen och sen testa gör en ny mapp på skrivbordet.

Om det funkar så är det bara plocka manuellt tills du ser vart det strular..."

 

Det funkade utmärkt och anledningen till strulet var enligt signaturen "ML":

 

"Jag skulle gissa på att det kan vara någon fil med förhandsvisning

och när ikonen/förhandsvisningen ska visas så hänger sig Finder.

Förmodligen någon trasig ikonresurs..."

 

Det skulle kunna vara samma anledning till strulet även denna gång men problemet är ju att jag nu inte kommer åt några mappar på skrivbordet då datorn startar om innan de syns på skrivbordet.

 

Alltså:

1.Finns det något knep jag ännu inte provat?

2. Om det inte finns fler knep, tror ni att en ominstallation kan lösa problemet?

3. Jag har en stor extern HD till vilken jag gjorde Back upp från min gamla Ibook (som jag nu skriver på) när jag köpte min MBP C2D i februari. Att jag inte gjort Back up på Min MBP C2D får jag ju skylla mig själv men kan jag göra en nu även om jag inte når HD:n?

 

Tack på förhand!

 

Glunten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte koppla ihop din MBP och din iBook med firewire-kabel och sedan sätta igång din MBP som en extern disk? Jag har aldrig gjort det själv och har inte läst om det, eftersom jag bara använt mac i 1 månad, men en kompis som är mac-nörd säger att det ska gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett X i batteriets indikator så kan batteriet vara defekt, jag antar att du kör med sladd iofs men har du provat att dra ut batteriet och bara köra med sladd?

Förstår för övrigt inte riktigt hur man får 800 filer på skrivbordet... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en arkivera/installera. Fixat på en timme.

 

Det fungerade dessvärre inte. Samma problem som tidigare kvarstår. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ahh - troligen är det en av de 800 filerna på skrivbordet som får Finder att krascha och starta om sig självt. Då hjälper inte en arkivera/installera. En radera/installera gör susen, men har du inte backup kanske det är mindre önskvärt att formatera hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för kloka svar! Jag började med att koppla ihop de båda datorerna med Firewire och mycket riktigt kunde jag ju då föra över de filer jag ville spara inför en komplett ominstallation med radering av HD:n som Thomas rekommenderade. Jag är dock inte färdig med sparandet varför jag ännu inte ominstallerat. Jag har inte lagt till någon musik till Itunes sedan jag sist gjorde back up så där går inget förlorat. Och nu hämtar jag över de dokument jag vill ha vilket också är ett ytterligt tillfälle att slänga en massa skräp. Det mest frustreranade vid HD-krasch tycker jag dock är att att alla bokmärken i Safari försvinner. Nu har jag dock en chans att spara dem. Jag tyckte jag hittade en fil som hette bokmärken men för säkerhets skull: Vet någon vad filen heter, var jag hittar den och hur jag sedan går till väga för att föra över bokmärkena till Safari efter en komplett ominstallation? Om det överhuvudtaget går.

 

Tack för all hjälp!

 

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera Bookmarks.plist i Användare / Bibliotek / Safari.

När du är klar med ominstallationen så startar du Safari och importerar dina bokmärken under menyn Arkiv i Safari från den andra datorn.

 

Eller så ersätter du bara Bookmarks.plist i den nya installationen med Bookmarks.plist från den gamla installationen. Har inte koll på om det sista alternativet fungerar rakt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ett tips är annars att kopiera hela Biblioteksmappen från din gamla användare (inte den från roten av disken) så att du har kopior på det mesta användarspecifika materialet från Mail, Adressboken etc. Därefter kan du för hand sortera ut det du eventuellt saknar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för alla svar, sent omsider! Jag behövde dock aldrig böka med att kopiera över filer då det smidigt löste sig själv när jag kopplade ihop MBP:en och Ibooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...