Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med SwitchresX


ivan

Rekommendera Poster

Jag har installerat SwitchresX, men jag har ett litet problem, när jag minskar upplösningen, skär den bara pixlar från höger och i nederkant. Alltså bilden påverkas ej i överkant eller till vänster.

Går det att fixa så den gör det också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför behöver du använda det programmet? Vad är det som det inte funkar att koppla till?

 

Välj den upplösningen som den panelen du ska koppla till har så fungerar det direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att min LCD overscannar typ 5 px på alla håll. Irriterande, men överkomligt.

Åter till min fråga, har du ngt svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du har ju pilverktyg för att positionera bilden mer exakt. Mycket hänger också på din teve och jag kan väl säga som så att de gånger jag försökt kompensera för overscan så sitter man i timmar och testar siffror fram och tillbaka. Ofta är det möjligt att få tevebilden exakt som man vill.

 

(flyttar till rätt underforum)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju pilverktyg för att positionera bilden mer exakt. Mycket hänger också på din teve och jag kan väl säga som så att de gånger jag försökt kompensera för overscan så sitter man i timmar och testar siffror fram och tillbaka. Ofta är det möjligt att få tevebilden exakt som man vill.

 

(flyttar till rätt underforum)

 

Ok, tack. Var termerna front och back porch som ställde till det för mig. Men efter lite googling förstod jag vad de betydde. Återkommer här när jag testat färdigt. Om jag inte lyckas kan väl du som en sån expert komma hem till mig? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kan du återkomma hur det går? Jag har samma problem med min Mini och Panasonic-TV. Måste man köpa programmet? Har du några länkar med tips hur man bäst använder det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du återkomma hur det går? Jag har samma problem med min Mini och Panasonic-TV. Måste man köpa programmet? Har du några länkar med tips hur man bäst använder det?

 

Finns en genomgång här.

 

Man kan ju även använda SwitchResX Control till att dumpa data om skärmen om inte annat. Tillverkningsår mm.

Klicka på knappen Export DDC och spara den till Skrivbordet. Öppna filen du får med t.ex Textredigerare och sök på Google på det som står under Descriptor #2 is ASCII data: LTN154X7 och titta samtidigt på Produkt code längre upp (9C56). Då får du reda på att det är Samsung skärm och att den bara är 6 bits, dvs stödjer bara 1000 tals färger. Sitter i MacBook och MacBook Pro. Fast Apple i reklamen påstår att skärmen stödjer miljoner färger. Möjligtvis om man kopplar en extern skärm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Ok, tack. Var termerna front och back porch som ställde till det för mig. Men efter lite googling förstod jag vad de betydde. Återkommer här när jag testat färdigt. Om jag inte lyckas kan väl du som en sån expert komma hem till mig? :-)

 

Det är nog bara en tidsfråga innan jag åker runt och kalibrerar folks apparater. Men den småländska kusten kanske blir lite för dyra resetillägg. :)

 

Observera att ifall att du inte kan stänga av översvep så går det inte att få en pixelmappad bild. Ifall det var det du var ute efter.

 

Många apparater har också "hyss" för sig så att den inte hjälper att pilla med f. och b. porch. Ungefär som de synkar på förutbestämda intervall av linjer så att det alltid blir 5 pixelrader klippta eller 3 rader förskjutet eller liknande oavsett hur man justerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...