Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hitta pc-card med både 2,4 och 5 ghz?


macsailor

Rekommendera Poster

Kommer att skaffa mig en MBP senare i höst och då även den nya Airport Extreme basstationen. I familjen kommer vi även att ha en äldre Pismo (802.11b), en ny HP Pavilion dv6560 (802.11n) och en stationär PC (just nu inget trådlöst kort, utan enbart tp-kabel).

 

Nu är frågan om det finns något PC-card som stödjer 5 Ghz-bandet eller om alla de som är tillgängliga på marknaden, endast stödjer 2,4 Ghz-bandet? Till Pismon har jag tänkt använda min nuvarande Netgear (802-11b) och koppla in det via en tp-kabel till den nya Airportstationen, medan jag ska använda mig av 5 GHZ-bandet till både MBP och HP:n (tror att HP:n klarar 5 GHZ-bandet, har inte fått den levererad än). Vill då koppla in ett trådlöst PC-card till den stationära PC:n, men men är det någon som vet vilket märke och modell man ska köpa för att PC-cardet ska fungera även i 5 GHZ-bandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite osäker men 5GHz används endast i USA. Det du pratar om är väl 802.11a. Vi i Europa använder oss av 802.11b/g som båda går på 2,4GHz. Även 802.11n går såvitt jag vet på 2,4 GHz bandet.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/802.11

 

Jag tror dessutom att du får sämre prestanda i nätet om du använder dig av 2 frekvenser samtidigt. 5GHz är sen mer stör känsligt eftersom den ligger på en högre frekvens. Men för att svara på din fråga så hade jag ett D-link kort till en bärbar som kunde ha båda frekvenserna samt ett PCI kort till en stationär som klarade samma sak. Fast dessa båda var bara för 802.11a/b/g där a=5GHz de andra är 2,4GHz. Den extreme:en som du ska köpa kör ju 802.11n så då ska du kolla efter sådana kort. De är rätt dyra i dagsläget men din MBP kommer ju ha det inbyggt. Resten kommer då att köra 802.11g men på samma frekvensband.

 

Kollade en snabbis på komplett.se:

 

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10279

 

Där har du en del som stödjer 802.11n men få verkar klara 5GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är lite osäker men 5GHz används endast i USA. Det du pratar om är väl 802.11a. Vi i Europa använder oss av 802.11b/g som båda går på 2,4GHz. Även 802.11n går såvitt jag vet på 2,4 GHz bandet.
5GHz aka 802.11a går hur finfint som helst att använda i Sverige - godkänt av PTS och allt. 802.11n går på antingen 2,4 eller 5.

 

Jag tror dessutom att du får sämre prestanda i nätet om du använder dig av 2 frekvenser samtidigt. 5GHz är sen mer stör känsligt eftersom den ligger på en högre frekvens.
Prestandan påverkas inte alls på det viset - b/g och a är helt frånskilda ur den aspekten. Generellt så ger 802.11a en högre prestanda men på en bekostnad av lite mindre räckvidd. 802.11a/5GHz är ofta enda flyktvägen just när det finns för mycket störningar till 2,4GHz - såsom för många samtidiga nät - max tre icke överlappande kanaler... ;-)

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...