Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

skärmdumpar


FireAs

Rekommendera Poster

jag ve hur man ar en skärmdump men hur visar jag den, asså i windows så brukar jag gå till paint o klistra in den o skapa en bmp fil eller vad det heter . hur gör man i mac

 

tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar en skärmdump med kommandot Command+shift+3 så lägger sig bilden automatiskt på skrivbordet. Filändelsen blir .png (Vet faktiskt inte om det går att ändra detta till något annat format, får isåfall göra det efteråt manuellt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Hjälp:

 

Om du vill ta en bild av hela skärmen trycker du på kommando-skift-3.

 

Vill du ta en bild av en del av skärmen, trycker du på kommando-skift-4. Markera sedan vilket område som ska avbildas genom att dra.

 

Vill du ta en bild av ett fönster, menyraden, Dock eller ett annat område, klickar du på kommando-skift-4 och trycker på mellanslag. Flytta pekaren till det område som du vill avbilda så att det markeras, och klicka. Om du kommer på att du vill dra och välja område trycker du på mellanslag igen.

 

Om du tryckt på kommando-skift-4 och kommer på att du inte vill ta någon skärmavbild trycker du på esc-tangenten.

 

Skärmavbilderna sparas som filer på skrivbordet. Om du vill lägga skärmavbilden i Urklipp och inte skapa någon fil, håller du ner kontrolltangenten samtidigt som du trycker på de andra tangenterna. Sedan kan du klistra in bilden i ett dokument.

 

Du kan dessutom ta bilder av skärmen med programmet Skärmavbildning (i mappen Verktygsprogram).

 

Vissa program, som DVD-spelare, tillåter inte att man tar bilder av skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, mina filer sparades inte på skrivbordet till en början men nu gör den det :D

tsm för svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det fungerar inte längre att ta skärmdumpar längre för mig. Varken med t. ex cmd+shift+3 eller via skärmavbildning. Det kommer upp ett meddelande när jag försöker som lyder: "Kan inte skriva filen på avsedd plats. Se till att målmappen är skrivbar." Ibland står det istället något annat som jag inte kan komma ihåg. Någon som har lösningen? Det brukar ni ju ha :P

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, utan att veta, stäng "Skärmavbildning", släng "com.apple.Grab.plist" i mappen "~/Library/Preferences", starta "Skärmavbildning" igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, utan att veta, stäng "Skärmavbildning", släng "com.apple.Grab.plist" i mappen "~/Library/Preferences", starta "Skärmavbildning" igen.

 

 

skön gissning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...