Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skräpigt ljud på nya nanon


Badkruka

Rekommendera Poster

Jag fick hem den nya nanon i går och nu har jag lyssnat hur den låter. Den låter inte alls bra. Den har dist på ljudet. Den låter som när man ökar mot +12 dB på förförstärkaren som finns i iTunes equlizer. (Testa och hör själv!) I och för sig varierar det mellan olika album och spår. Vissa album låter ok men några album är helt olyssningsbara. Särskilt när det är tryck i musiken distar det ordentligt.

 

Filerna i iTunes låter som de ska när jag lyssnar med datorn. Det är bara med nanon som det distar. Jag har växlat mellan de medskickade öronpluggarna, AGK 240 studio och Sennheiser HD 490. Samma sak. Jag har raderat en CD-skiva och laddat in den igen. Samma sak. Jag har testat ljudkontroll på/av. Samma sak. Jag har återställt fabriksinställningarna. Samma sak.

 

Har jag missat något? Eller är mitt exemplar ett dåligt exemplar? Eller är det meningen att den nya nanon ska låta så här kass?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också märkt av detta på vissa album. Jag tror det mest hänger på hur hårt musiken är komprimerad. Om du har musik kodat i 192k så borde det inte vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat nästan samtliga iPoddar förutom de allra senaste och rent ljudmässigt är den vita Shufflen bäst (den som ser ut som ett USB-minne). Den klarar att driva hörlurar med riktigt låg känslighet i höga ljudnivåer och det svänger verkligen om musiken. Det finns ingen som är i närheten av denna, men näst bäst är videopoddarna. Sen kommer den gamla Nanon med monokrom display.

 

Jag tror att Apple lägger mycket större vikt vid designen och funktionerna än ljudkvaliteten. Även om det bör sägas att iPod låter mycket bättre än musikmobiler och många andra mp3spelare, t.ex. de iRiver jag hört.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat nästan samtliga iPoddar förutom de allra senaste och rent ljudmässigt är den vita Shufflen bäst (den som ser ut som ett USB-minne). Den klarar att driva hörlurar med riktigt låg känslighet i höga ljudnivåer och det svänger verkligen om musiken. Det finns ingen som är i närheten av denna, men näst bäst är videopoddarna. Sen kommer den gamla Nanon med monokrom display.

 

Jag tror att Apple lägger mycket större vikt vid designen och funktionerna än ljudkvaliteten. Även om det bör sägas att iPod låter mycket bättre än musikmobiler och många andra mp3spelare, t.ex. de iRiver jag hört.

 

/ Jacob

 

Håller med om att den första shufflen har bäst ljud.

Jag har inte sött på nått problem med ljudet i nya nanon, tycker det låter som min förra nano.

iPod har inte det bästa ljudet på marknaden tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar minin? :)

 

Japp! :)

 

Sorry! Nanon lät inte bra.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick också hem nya 3rd gen-nanon för några dar sedan. Har aldrig haft nån ipod tidigare men har blivit påverkad av kompisar att köpa en då den verkar j-kligt schysst. Och visst är den läcker, designen är mkt genomtänkt. Blev dock extremt besviken på att ljudet distar när man drar på lite, särskilt när det gäller metal (typ deathmetal).

 

Bastrycket är ok vad gäller trance o dyl men metal blir riktigt kasst.

 

Har ganska bra lurar (Sony MDR-EX71), kör utan förlängningen. Har också musiken i minst 192-256kbps, oftast 256.

 

Ska det verkligen vara så här dåligt ljud i nanon? Den inbyggda EQ'n är ju ett skämt.

 

Hade bra mkt bättre ljud på min gamla mp3-lirare (Philips hdd060 med hdisk), särskilt med Bass Boost-funktionen fick man bra tryck i samma lurar.

 

Trist med en annars perfekt mp3-spelare... men ljudet är ju typ viktigast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för låtar ni spelar när det distar? Jag har ingenting tillräckligt metal i min spellista.

Min iPod Mini var det aldrig några problem med, den funkar fortfarande. Tyvärr är batteritiden nere på ca 20 sek.

Den nya Nanon som jag har verkar funka fint den med men å andra sidan har jag som sagt inget hårdare än Tom Waits i spellistan men det distar i alla fall inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon inställning i nyare iPods typ "ljudförbättrare"? Alternativt finns den i iTunes på datorn, och - trots namnet - så ska man inte använda den funktionen... vet inte om detta fortfarande är fallet med nya iTunes och poddar, men tidigare så var det så iaf.

 

Jag har en del dödsmetall i min Nano (inte nya) och det är inga problem med ljudet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst lite recensioner om denna 3:e generationens iPod nano hade jag fått klart för mig att det finns spelare på marknaden med bättre ljud. Det hade jag alltså tagit med i beräkningen. Men ingen recensent har nämnt att ljudet skulle bli förvrängt på det här sättet, det vill säga med distorsion. Jag trodde ljudförsämringen mer handlade om audiofila saker som begränsningar i musikens rumslighet och närvaro. Lite burkigare ljud kanske.

 

Praktiskt taget all musik jag har på datorn är i 256 kbps. Jag har lagt nästan hela CD-samlingen på hårddisken och jag har förstås gjort detta på bästa möjliga sätt.

 

Kan det vara så att det finns brister i fabrikens kvalitetskontroll, det vill säga att de släpper iväg nanos som de inte borde släppa iväg? Det faktum att våra åsikter går isär kan tyda på det. Landberg: "inget problem med ljudet i nya nanon". cendion: "dåligt ljud i nya nanon".

 

Vad har ni för erfarenheter om Apple Store när det gäller reklamationer? Finns det inget bättre exemplar än det jag har vill jag lämna tillbaka det och få pengarna tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan problemet bero på att man i Europa spärrat maxvolymen på iPodarna? Jag har flera iPodar, alla köpta i Japan och har aldrig upplevt någon distorsion.

Det finns ett program som låser upp volymspärren på iPoden:

http://volumebooster.tangerine-soft.de/

Gratis. Vet inte om det hjälper. Testas på egen risk …

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att apple bara vill säga som det är, metal suger så då distar vi sånt:P

haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte märkt några konstigheter.

Jag drog upp volymspärren under inställningar bland det fösta jag gjorde dock. (till max-nivå)

Hade en creative zen touch (som enligt tester har jävligt bra ljud) innan men jag kan inte riktigt säga att jag märker någon skillnad.

 

lurarna är porta pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att apple bara vill säga som det är, metal suger så då distar vi sånt:P

haha

 

Ha, ha! Kanske det.

 

Helt OT: Jag tycker också svart-vitt ofta är överlägset färgfoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min nano handlar det inte om genre. Nu har jag i och för sig inte laddat in något hårdare än Tool (10000 days) och System of a Down (Hypnotize och Mezmerize). Den dist jag kan urskilja när jag spelar dessa album kan jag leva med. Den värsta disten finns faktiskt på ett av mina mer relaxade album, Stina Nordenstams The World is Saved. Öppningsspåret på den plattan, Get on with your life, är fullständigt olyssningsbart på nanon. På datorn låter det som det ska göra. Nästan lika dåligt låter Madonnas Confessions on a dance floor. Ja, jag har musik för alla tillfällen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just lyssnat igenom hela Mezmerize och måste ändra mig. Vissa spår på detta album har oacceptabel dist med nanon som inte går att höra med datorn. Särskilt i de tyngsta låtarna, t.ex. i spår 6 (This cocain makes me feel like I'm on this song). Jag kan föreställa mig att rätt mycket tung metal kan låta risigt med åtminstone mitt exemplar av denna nya nano.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just lyssnat igenom hela Mezmerize och måste ändra mig. Vissa spår på detta album har oacceptabel dist med nanon som inte går att höra med datorn. Särskilt i de tyngsta låtarna, t.ex. i spår 6 (This cocain makes me feel like I'm on this song). Jag kan föreställa mig att rätt mycket tung metal kan låta risigt med åtminstone mitt exemplar av denna nya nano.

 

 

Jag har den låten lyssnat på både ipoden och shufflen!

 

Personligen bankar shufflen ipoden låångt ner! Shufflen kan spela högre mer bas cho mycket justare ljud får jag säga!

 

Jag har även haft den nanon innan nuvarande version, och tycker fortfarande att shufflen spöar den! Jag vet inte vad som gör det ... men tråkigt är det allt!

 

Edit: men ingen av dessa modellerna distar ... om man inte kör med skitlurar vill säga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte märkt några konstigheter.

Jag drog upp volymspärren under inställningar bland det fösta jag gjorde dock. (till max-nivå)

Hade en creative zen touch (som enligt tester har jävligt bra ljud) innan men jag kan inte riktigt säga att jag märker någon skillnad.

 

lurarna är porta pro.

 

 

 

Du kan ändra ljudinställningarna, men du kan inte ändra fabriksinställningarna på iPoden utan externt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändra ljudinställningarna, men du kan inte ändra fabriksinställningarna på iPoden utan externt program.

 

sant. men om man tar upp volymspärren på inställningarna på max så räcker det ju gott och väl. det blir ju jättehögt på högsta volym.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga, vad använder ni för typ av lurar när det distar? Är det in-ear eller täckande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt en order på nya iPod Nano och nu vart man inte direkt lika sugen. Finns det någon som är nöjd med den? Jag lyssnar mest på 60-70-80 tals musik. Så hoppas jag slipper detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt en order på nya iPod Nano och nu vart man inte direkt lika sugen. Finns det någon som är nöjd med den? Jag lyssnar mest på 60-70-80 tals musik. Så hoppas jag slipper detta problem.

 

 

Jag är helt nöjd och har inte märkt av att det distar någonstans där det inte ska.

Jag använder koss porta pro lurar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har visst kommit en iPod-uppdatering för bl a Nano nyss. Kanske den kan lösa problemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppades att det skulle lösa sig med denna uppdatering när jag såg den. Men icke. Däremot har jag hittat en tillfälligt nöjaktig lösning. Jag sätter equlizern på "flat". Den nya nanon - med befintligt program - klarar nämligen inte av att återge vare sig bas, mellanregister eller diskant som är förstärkta någon dB över "flat". Då spricker ljudet. Det gäller alltså att ha hörlurar med rejäl egenbas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppades att det skulle lösa sig med denna uppdatering när jag såg den. Men icke. Däremot har jag hittat en tillfälligt nöjaktig lösning. Jag sätter equlizern på "flat". Den nya nanon - med befintligt program - klarar nämligen inte av att återge vare sig bas, mellanregister eller diskant som är förstärkta någon dB över "flat". Då spricker ljudet. Det gäller alltså att ha hörlurar med rejäl egenbas.

 

All musik är ju gjord för en platt eq-inställning. Så det är aldrig bra att ändra på eq'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...