Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Superseg ppc mini


gagge

Rekommendera Poster

Min mac mini ppc går ibland hur segt som helst, fläkten går på högvarv och den badbollar hela tiden.

 

Har gjort alla uppdateringar reparerat skivbehörigheter. Vad mer kan man göra, arkivera och installera? Visst stannar allt kvar som man har på datorn då?

 

 

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, prova arkivera och installera, ingenting borde försvinna utav dina personliga filer.

 

Funkar inte det så kan det tyvärr vara så att du kanske har ett kasst RAM-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så öppningen baktill inte är igensatt av damm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första man gör är att köra ett underhållsprogram tex Onyx som är gratis. Det borde sätta fart på din burk. Jag utgår från att du har tillräckligt med utrymme på din hårddisk, dvs minst 10 GB så att OS X kan arbeta som den ska. Du skriver inte vilken OS X du kör vilket kan vara bra att veta lika så hur mycket RAM-minne du har. Om du har OS X 10.4 med 512 MB RAM så har du för lite minne och då blir datorn seg pga det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så öppningen baktill inte är igensatt av damm.

 

 

Jag kan inte sova därför är jag vaken så sent, tidigt... :P

 

 

Nån som vet en länk till en guide om hur man öppnar en mac mini, den kanske är full av damm... hmm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första man gör är att köra ett underhållsprogram tex Onyx som är gratis. Det borde sätta fart på din burk. Jag utgår från att du har tillräckligt med utrymme på din hårddisk, dvs minst 10 GB så att OS X kan arbeta som den ska. Du skriver inte vilken OS X du kör vilket kan vara bra att veta lika så hur mycket RAM-minne du har. Om du har OS X 10.4 med 512 MB RAM så har du för lite minne och då blir datorn seg pga det.

 

 

Är det några speciella saker man ska köra med onyx, typ tömma Kerner-cache etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Mini var oxå superseg precis och då körde jag en kontrollera/reparera HD i skivverktyg och då behövdes det en lite reparation och sedan så gick den som smord igen :ThumbsUp:

 

// H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det några speciella saker man ska köra med onyx, typ tömma Kerner-cache etc?

 

Kör "Underhåll" och "Rensa" som de är ikryssade. Men kryssa ur cookies annars får du problem med inloggningar och lösenord.......

 

Har du ont om plats på HD kör Monolingual och rensa bort onödiga språk. Tänk på att du måste spara svenska och engelska. Den ger 1-2 GB utrymme.

 

Safari blir trött om man använder den länge mest pga alla småikoner som safari samlar på sig. Nolla dessa via Onyx eller Safarispeed så blir Safari pigg igen.

 

Självklart har du väl säkerhetskopierat viktiga filer innan............. :crossfingers:

 

Nu är det läge att göra en Arkiv/Install om det inte vill fungera ändå. Då får du ett nytt OS som om inget hänt med alla inställningar kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, datorn har blivit lite bättre.

 

 

Plus att jag just beställt 1gb ram minne till den, det borde ju ordna en del. 512 känns lite klent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...