Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen bild på TV från MBP


Pindus

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Skulle försöka koppla min nya MacBook Pro till min Samsung LCD S71 32". Jag har nu testat alla upplösningar, fäger och Hertz, skärmduplicering och ingen skärmduplicering.

 

Kopplar jag TV'n till min PC är det inga problem, då får jag bild direkt. Jag använder DVi-utgången från Macbook med omkopplaren till VGA och därifrån till TVn med VGA-sladd.

 

Är det något jag inte tänker på? Det verkar som om TV'n ligger i sleep mode och inte får några signaler från Datorn.

 

Någon som har något tips? Har tyvärr ingen annan extern skärm att testa med, ifall det kan va utgången på datorn som inte funkar som den ska.

 

Det verkar dock som at datorn fattar att det är en samsung. När jag har den i skärmduplicering får jag upp inställningar för Samsung.

 

Hjälp! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ändra till en upplösning teven klarar av, exempelvis 1024x768@60Hz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Nu har jag testat en gång till. Alla upplösningar, Hertz, och färger. Ingenting. Tv:n går ner i viloläge. Testat med och utan skärmduplicering. Fungerar med min win burk. Har testat exakt samma upplösning som jag har när jag använder min Win burk.

 

Någon annan som har en Samsung 32" som lyckats? Något jag inte tänker på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker du på skärmduplicering? Isf har jag testat det. Tycker inte att jag kan hitta fler inställningar inne på bildskärmsegenskaper. :(

 

Kan det vara för att jag kör DVI => VGA? Har läst runt lite och det verkar som det funkar sisådär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

1024x768@60Hz ska fungera med i princip allt därute. Kan vara ett kabelproblem. Pröva även att lägga MBP:n i vila när du ansluter kabeln.

 

Tänk även på att när du inte väljer dubblering så hamnar inställningsrutan för teven på just teven. Eftersom bilden där inte syns, så är det vanligt att många ändrar på datorskärmens upplösning, vilket alltså inte påverkar teven, och sedan förbryllas av "det händer ju ingenting!". Det finns en knapp för att samla alla fönster på huvudskärmen. Ett annat alternativ är att aktivera bildskärmsmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Ursäkta bumpen men...

 

Även jag har samma problem, så här ser det ut

  • Det har fungerat perfekt att ansluta min helt Macbook pro 15" av senaste modellen till min TV tidigare, kollade på TV från datorn för senaste 2 dagar sedan.
  • Jag har minidisplay port->dvi-adapter->hdmi (alltså en minidisplayport->dvi-adapter och en dvi->hdmi-adapter, hade en äldre macbook pro innan, därav en sådan uppsättning)
  • Enligt systeminställningar på datorn hittar den min LG-TV
  • Enligt TVn så får den signaler (när man väljer ingång på TVn är rutan svart, om det inte är någon signal så är den grå), på TVn står det bara "ingen signal" (fast man ser att den får signal när man kollar vilken hdmiport man ska välja

Så fast både TVn och datorn påstår att det skickas iväg signaler kommer det ingen bild...

Har testat att starta om datorn och TVn utan framgång. Jag råkade ställa 5-6 böcker mitt på hdmi-sladden (varken sladden eller kontakten böjdes på något sätt) men det låter ju väldigt otroligt att det är anledningen.

Skulle det vara sladden som var trasig så skulle väl varken TVn eller datorn kunna "prata" med varandra?

 

Ska testa på flickvännens TV om några dagar, men nånting säger mig att det inte kommer bli någon skillnad :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ska testa på flickvännens TV om några dagar, men nånting säger mig att det inte kommer bli någon skillnad :(

Gör det, för det är uteslutningsmetoden som gäller här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör det, för det är uteslutningsmetoden som gäller här.

 

mm, tyvärr så känner jag ingen som har en mac, så jag kan inte testa om det är fel på datorn. Har inte heller råd att köpa en ny kabel bara för att testa ifall det är fel på den :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gustaf.tornquist

Äger ingen Mac förrän imorgon, MEN...

 

På Windows (ja ni vet, det kassa OS:et) så fick man ibland lägga datorn i vila och återuppliva den för det skulle gå. En kompis med Mac hade samma trubbel, han gjorde som jag gjorde för Windows, mest för att testa, och det gick. Testa lägg den i sleep och väck den sen! Alltid något man kan prova iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Vill bara meddela att det löste sig med min dator och att visa på TVn.

Det visade sig vara mini displayport-adaptern som var trasig. Hittade en billig och bra MDP -> HDMI på tradera. Nu nu får min HDMI-kabel från PS3 dela med sig till datorn en stund framöver :(

 

 

Tycker det är konstigt dock att sladden klarade av att leverera någon sorts signal som både TV:n och datorn kunde se, utan att visa någon bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så konstigt kanske. Det är många trådar i kabeln och några fungerade andra inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...