Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får jag bort gäster?


legus

Rekommendera Poster

När jag tittar i nätverket ligger det servrar där som tillhör människor jag inte känner till. Jag kan inte kasta bort dem utan får då beskedet att jag inte har tillräcklig behörighet.

Hur ska jag gå tillväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som visas under nätverk är bara en lista med servrar som din dator hittar. Du har ingen anslutning mot dem. Det får du först om du loggar in på en av dem. Jag antar att du bor i en studentlägenhet eller på ett kontor, eftersom du ser andras datorer. OM du är uppkopplad hemma med vanligt bredband så ska du inte kunna se dina grannars datorer. I så fall är det något som är felkonfigurerat hos din internetleverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag vill skrämma bort mina gäster så plockar jag bara fram min gasmask. :)

:hihihi: :hihihi: :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är uppkopplad hemma med vanligt bredband. Får väl kontakta internetbolaget. Tack i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är uppkopplad hemma med vanligt bredband. Får väl kontakta internetbolaget. Tack i alla fall.

Var är det du ser de andra? Är det i Finder under "Nätverk" eller är det bland trådlösa nätverk?

När det gäller trådlöst kan man ofta se grannarnas, om de inte har skyddat dem, och det är iofs ingenting som din innternetleverantör är ansvarig för.

 

Är du däremot uppkopplad med kabel, och ser dina grannars datorer så är det något fel.

Det är däremot internetleverantörens ansvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-18112-1189908652.png

 

Har nästan samma problem. Som synes har jag comhem bredband. Antar att det måste finnas där.

 

Nu frågan: Tar inte det lika mycket plats som det jag redan har? Min HD använder 168,83 GB, men utan det som finns i servern skulle jag då bara ha hälften (84,42 GB) :stjarnsmall:

 

post-18112-1189908675.png

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har Bredbandsbolaget.

 

Det där tror inte jag tar någon plats alls. Det är bara ett alias till hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Bredbandsbolaget.

 

Det där tror inte jag tar någon plats alls. Det är bara ett alias till hårddisken.

Om du är uppkopplad med kabel behöver du inte ha airport aktiverat, du kommer bara se dina grannars nätverk men de kan inte se ditt eftersom du inte har trådlöst.

 

Har jag rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har var ju riktigt intressant.

Jag har nämligen ENORMA problem med min 100 / 100 tjänst. Den åker upp och ner i hastighet hela tiden, främst uploaden (enligt tptest).

 

När jag nu läste denna tråd såg jag att det fanns massa nätverk i finderna som som visserligen var gråskuggade... sparas dessa automatiskt om man tex vart ute på en grannes trådlösa (av misstag såklart). Eller kan det vara så att bredband2 har fuckat upp det rejält ?

 

EDIT:

kom in på en av servrarna och se på fan... det gick för över filer bäst man ville...

Bör poängteras att jag kör direktkopplat till bredbandsjacket. Alltså inget trådlöst !

 

WTF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT:

kom in på en av servrarna och se på fan... det gick för över filer bäst man ville...

Bör poängteras att jag kör direktkopplat till bredbandsjacket. Alltså inget trådlöst !

 

WTF

 

Jag kanske är dum här eller missat någonting i tråden, men...

 

Beror det inte snarare på att den "server"/annan dator helt enkelt råkat dela ut lite filer utan något som helst skydd för läsning av anonyma användare?

 

OS X brukar vara ganska duktig på att hitta saker som finns på samma subnät du sitter på. Detta gäller både Windows-datorer och andra Mac-burkar. Om de användarna delar ut filer utan att sätta rättigheter på dem kan vem som helst läsa dem.

 

Detta är en av anledningarna till att man bör använda sig av brandväggar och liknande. Det följer med en i Mac OS X och har du datorn ansluten direkt till internet bör den naturligtvis vara påslagen. Det är väldigt dumt att exponera sin dator med massa öppna portar om man absolut inte måste det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är dum här eller missat någonting i tråden, men...

 

Beror det inte snarare på att den "server"/annan dator helt enkelt råkat dela ut lite filer utan något som helst skydd för läsning av anonyma användare?

 

OS X brukar vara ganska duktig på att hitta saker som finns på samma subnät du sitter på. Detta gäller både Windows-datorer och andra Mac-burkar. Om de användarna delar ut filer utan att sätta rättigheter på dem kan vem som helst läsa dem.

 

Detta är en av anledningarna till att man bör använda sig av brandväggar och liknande. Det följer med en i Mac OS X och har du datorn ansluten direkt till internet bör den naturligtvis vara påslagen. Det är väldigt dumt att exponera sin dator med massa öppna portar om man absolut inte måste det.

 

Nja, borde inte få upp en massa lirar i nätverket om du kör kablat mot stadsnätet, eller?

Jag får dessutom upp "cecilia's limewire" som delad musik i iTunes. Vad ska man säga ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, borde inte få upp en massa lirar i nätverket om du kör kablat mot stadsnätet, eller?

Jag får dessutom upp "cecilia's limewire" som delad musik i iTunes. Vad ska man säga ????

 

Varför borde du inte se andra datorer som befinner dig i samma subnät som du gör?

 

På samma sätt som du kan se andra datorer inom företagsnät/skolnät kan man även se andra datorer inom din ISPs nät (förutsätt att du befinner dig inom samma subnät). Din ISP kan förvisso blockera standardportarna för Windows och Mac OS X nätverkstjänster inom sitt eget när för att minska infekteringsriskerna av virus och trojaner. Om detta görs i praktiken eller inte vet jag inte.

 

Det räcker att någon startar en Zeroconf tjänst och glömmer att konfigurera upp den "säkert" så kommer OS X att hitta den relativt automagiskt.

 

Notera att det är skillnad på hur du ansluter till nätet. Är det ADSL kan din router dela upp nätet i två delar där ditt "interna" nät inte syns ut (och din dator är då på det subnätet). Har du ethernet måste du ordna det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför borde du inte se andra datorer som befinner dig i samma subnät som du gör?

 

På samma sätt som du kan se andra datorer inom företagsnät/skolnät kan man även se andra datorer inom din ISPs nät (förutsätt att du befinner dig inom samma subnät). Din ISP kan förvisso blockera standardportarna för Windows och Mac OS X nätverkstjänster inom sitt eget när för att minska infekteringsriskerna av virus och trojaner. Om detta görs i praktiken eller inte vet jag inte.

 

Det räcker att någon startar en Zeroconf tjänst och glömmer att konfigurera upp den "säkert" så kommer OS X att hitta den relativt automagiskt.

 

Notera att det är skillnad på hur du ansluter till nätet. Är det ADSL kan din router dela upp nätet i två delar där ditt "interna" nät inte syns ut (och din dator är då på det subnätet). Har du ethernet måste du ordna det själv.

 

Mjo ok, visste inte det.

Men det är jag är nyfiken på är varför det flyger upp massa användare under "delat" i iTunes.

Det kan väl ändå inte ha med samma subnet att göra, eller ?

 

Det jag vill få fram är problemet med mitt bredband. Har 100 / 100 och kommer kanppt in på internet. Tp test visar sjukt olika resultat. Just nu 2 mbit ned 0,3 mbit upp.

 

De har gjort mätningar men påstår sig inte hitta några större problem. Jag har själv testat olika datorer, olika kablar, olika längder på kablar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vill du inte se grannarnas nätverk och datorer (och viceversa) är den gängse lösningen att placera en router mellan ditt nätverk och bredbandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen.

 

Jag har förstått nu att det är grannarna som inte har brandväggen påslagen. Jag har min på, så de ska inte kunna komma in i min dator, i alla fall.

Men det är lite irriterande att se en massa människors datorer under Delat, människor som jag inte har något att göra med och som jag nu har kollat upp bor ett par kvarter bort.

Borde kanske kontakta dem och be dem slå på sin brandvägg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...