Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Applestore Swedish


dufomac

Rekommendera Poster

Jag är helt ny Mac användare som köpte IMAC via Store.

1. Betalningsmetoder oklara

2. Betalning ska ske innan leverans.--Men redan från fabrik i Kina--

 

Köper jag på en svensk site borde leverans vara från åtminstone Europeiskt distributionscenter.

 

Jag betalade alltså 2 veckor innan jag fick varan- Ändå skriver Apple på Svenska siten att Apple ser det väsentligt att leveransen accepteras och signeras vid mottagandet--

 

Alltså inkonsekvens i Store informationen.

 

Jag köper aldrig mera på AppleSTORE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt ny Mac användare som köpte IMAC via Store.

1. Betalningsmetoder oklara

2. Betalning ska ske innan leverans.--Men redan från fabrik i Kina--

 

Köper jag på en svensk site borde leverans vara från åtminstone Europeiskt distributionscenter.

 

Jag betalade alltså 2 veckor innan jag fick varan- Ändå skriver Apple på Svenska siten att Apple ser det väsentligt att leveransen accepteras och signeras vid mottagandet--

 

Alltså inkonsekvens i Store informationen.

 

Jag köper aldrig mera på AppleSTORE.

 

Förskottsbetalning kör väldigt många företag med.

Jag förstår inte vad problemet skulle vara att "ligga ute med pengarna" i 2 veckor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Hela http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/ är mycket oplanerad.

 

Varför ha en svensk sida om det iaf är engelsk text på den? t.ex borde "buy now" ersättas med "köp nu", eller liknande.

 

Det borde även kunna stå en preliminär leveranstiden. Om man kan skriva ut att den skickas inom 24h så borde det inte vara svårt att även lova att den ska vara hos kund inom x antal timmar/dagar.

post-21298-1189848755_thumb.jpg

post-21298-1189848971.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt ny Mac användare som köpte IMAC via Store.

1. Betalningsmetoder oklara

2. Betalning ska ske innan leverans.--Men redan från fabrik i Kina--

 

Köper jag på en svensk site borde leverans vara från åtminstone Europeiskt distributionscenter.

 

Jag betalade alltså 2 veckor innan jag fick varan- Ändå skriver Apple på Svenska siten att Apple ser det väsentligt att leveransen accepteras och signeras vid mottagandet--

 

Alltså inkonsekvens i Store informationen.

 

Jag köper aldrig mera på AppleSTORE.

 

Jag tycker att det är oacceptabelt att förskottsbetala på detta sättet, därför undviker jag AppleStore. Det normala är att leverans av varan och betalningen sker samtidigt. Men det finns inget som hindrar att vilja ha förskottsbetalning. Sett ur företagets synvinkel levereras inget som inte är betalt, vilket höjer säkerheten våldsamt jämfört med att lämna kredit. Vidare får man + på räntekontot i stället för -. Det spelar ju ingen större roll för dig och mig med räntan på 15.000:- a två veckor. Men räkna ut det på 5 miljarder.......... :totaltgalen:

......

När jag hade firma i värmebranchen blev folk förvånade över att jag framhärdade i att vilja ha kontant betalning eller max 10 dagars kredit på fakturan. Av någon anledning tar vi för givet att vi har rätt att få 30 dagars kredit om vi köper något, när det motsatta gäller. Dvs rätten att få betalt omedelbart vid levererad vara eller utförd tjänst. Att jag lämnar kredit är bara för att jag är snäll...... 30-dagars gränsen gäller bara inom vilken tid man inte får lägga på förseningsavgifer enligt gällande lag............. Hmmm lite OT kanske..... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/ är mycket oplanerad.

 

Varför ha en svensk sida om det iaf är engelsk text på den? t.ex borde "buy now" ersättas med "köp nu", eller liknande.

Den brukar vara helt på svenska, men vid lanseringar så är dom lite långsamma på att uppdatera. Beror väl på hemlighetsmakeriet från Cupertino antagligen. Men dåligt är det likfullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är något svar på frågan men jag har precis beställt en iMac och när jag kollar mitt konto på swedbank så står det "skyddat belopp" det tolkar jag som att pengarna ligger mitt imellan och skulle jag inte fortgå med köpet så finns pengarna på kontot igen. Förklara gärna om jag tolkar det fel.

Förskottsbetalning kör väldigt många företag med.

Jag förstår inte vad problemet skulle vara att "ligga ute med pengarna" i 2 veckor?

Inte jag heller.

 

Angående att vissa fraser står på engelska på Applestore så är väl det OT och en pettistess, om man nu inte har gjort det till en religon att leta fel på Apple. Förklaringen har redan Johnalder gett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är något svar på frågan men jag har precis beställt en iMac och när jag kollar mitt konto på swedbank så står det "skyddat belopp" det tolkar jag som att pengarna ligger mitt imellan och skulle jag inte fortgå med köpet så finns pengarna på kontot igen. Förklara gärna om jag tolkar det fel.

Nä, dom är reserverade och låsta (en vecka).

Många har gjort tabben att använda pengarna när reservationen släppt efter en vecka, för är leveranstiden längre än en vecka så kommer de reserveras om och finns dom inte då så är köpet avbrutet.

Pengarna är fortfarande dina och du får räntan - men de är låsta som säkerhet för säljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då förstår jag (tror jag). Men då betalar man inte redan vid Kina fabrik som trådskapare påstod, då min är skickad och är i nån container någonstans på väg till mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde även kunna stå en preliminär leveranstiden. Om man kan skriva ut att den skickas inom 24h så borde det inte vara svårt att även lova att den ska vara hos kund inom x antal timmar/dagar.

 

Nu kan jag inte annat än spekulera men för mig låter det troligt att det är så att Apple kan självklart ange när deras produkt ska "lämna byggnaden" men inte lämna garanti för hur lång tid det tar för leverantören att köra varan.

 

Dessutom får man en ungefärlig tid per email när man väl beställt. Men jag antar att du menar lite mer exakt än 3-4 dagars diff eller vad Apple nu har, så det hjälpte kanske inte. :detvarintejag:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...