Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMovie vs Final Cut


Exdiaq

Rekommendera Poster

Är självlärd amatör när det gäller redigering och kan säga att jag behärskar iMovie bra nu (vilken utnämning :rolleyes: )

 

 

Min fråga då: Finns det anledning att som amatör använda sig av Final Cut eller är det mest slöseri med pengar då man som amatör inte får mycket mer ut av det jämfört med iMovie?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepig fråga. Känner du att du är begränsad av vad du kan göra i iMovie så tycker jag du ska ta en titt på storebror final cut express. Det som är den stora skillnaden är att du har mycket bättre kontroll över ditt material.

Kolla på http://www.apple.com/se/finalcutexpress/

Priset är ju lite lägre än Final Cut Studio som onekligen är lite overkill för en amatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är självlärd amatör när det gäller redigering och kan säga att jag behärskar iMovie bra nu (vilken utnämning :rolleyes: )

Min fråga då: Finns det anledning att som amatör använda sig av Final Cut eller är det mest slöseri med pengar då man som amatör inte får mycket mer ut av det jämfört med iMovie?

Nej, jag tycker att iMovie räcker. FCE/FCP har dessutom en rejält hög inlärningströskel.

 

Men om du ska göra en video av en händelse filmad med flera kameror så måste du i princip ha FCE/FCP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag iMovie-person och har gjort ett tjugotal filmer med det, använder bara en kamera. Jag tycker att iMovie börjar kännas lite magert även fast det ger bra redigeringsresultat, vill ju prova på bluescreen och dyligt i framtiden :D

 

Nöjer du dig med hur iMovie är, så stanna med det, känner du dig absolut begränsad, satsa på Final Cut Exress (som jag inte förstod mig på riktigt när jag snabbt testade det vid några tillfällen, så det krävs nog en hel del timmar för att fatta det mesta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...