Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg macbook, CPU 10% hela tiden :S


lime90

Rekommendera Poster

Tjenixen!

 

Har börjat känna att min macbook har börjat gå segare o segare på sistone. När ja kollade i aktivitetskontrollen så ligger den typ hela tiden runt 8-10% är inte det lite mycket? Ska det vara så här? Kan de vara nåt spyware eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns inte sådant, men du kan ju ha en massa processer i bakgrunden som kör på!

 

Öppna aktivitetskontrollen (program-verktygsprogram) och kolla vilka processer som drar mycket. Safari kan dra en del på sidor som har många bilder som rör sig och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du startar väl om datorn ibland? Det avslutar just alla processer i bakgrunden och botar en del andra små konstigheter som kan dyka upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ofta räcker det att logga ut och in. Omstart är så... så... icke-Mac nu för tiden. ;)

 

Safari behöver också avslutas och startas om regelbundet. Det kan svälla och dra flera hundra megabyte samt dra processorkraft utan att den aktiva webbsidan har något som drar kraft som annonser och animeringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari behöver också avslutas och startas om regelbundet. Det kan svälla och dra flera hundra megabyte samt dra processorkraft utan att den aktiva webbsidan har något som drar kraft som annonser och animeringar.

 

Då är ju frågan varför den kan göra detta. Om man nu vet om det varför gör man inget åt det...? Varför ska problemet landa hos användaren? Det är PC-mässigt.............. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betan till safari 3 är bättre tycker jag, framförallt snabbare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Då är ju frågan varför den kan göra detta. Om man nu vet om det varför gör man inget åt det...? Varför ska problemet landa hos användaren? Det är PC-mässigt.............. :superirriterad:

 

En webbläsare måste kunna återge miljarder och åter miljarder olika webbsidor som alla genererade på olika sätt. Och det blir bara fler och fler varianter och metoder att hålla reda på. Det går inte att skapa en perfekt webbläsare. Det närmaste man komma en universal standard är faktisk Internet Explorer. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En webbläsare måste kunna återge miljarder och åter miljarder olika webbsidor som alla genererade på olika sätt. Och det blir bara fler och fler varianter och metoder att hålla reda på. Det går inte att skapa en perfekt webbläsare. Det närmaste man komma en universal standard är faktisk Internet Explorer. :armskeptisk:

 

Talar vi verkligen om samma sak? Det är väl en sak att klara av olika uppgifter och en annan sak att svälla och dra processorkraft i onödan...........? Eller.........? Borde inte programmet kunna hålla ordning på sig själv i stället för att jag ska sköta om den? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Jag som trodde folk hade fattat det vid det här laget. Det finns inga spyware till Mac. Vad är problemet? Det är som alla andra säger, det är en del bakgrundsprocesser som går i bakgrunden, förstås. På min dator är det väldigt lite minne kvar, men loggar jag ut och in igen är det lugnt igen ett tag. Den kraschar ju inte ihop, men visst är den lite seg.

 

Men som sagt, aktivitetskontrollen ska man alltid ha koll på :)

 

Verkar ju vara en del som inte förstått det än.. Såg en tråd förut om detta då det var någon som undrade varför hans dator hackade när han såg på film. Sen säger han att det är Finder som tar 100% CPU och förstår fortfarande inte inte om det är det som är felet. Håll koll på processerna så blir det bra.

 

Och en omstart gör man väl bara vid uppdateringar, eller? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades fixa det. Körde sån typ skivkontroll och installerade onyx. Plus att jag stängde ner ett par widgets som tog rätt mycket datorkraft + att det tog extremt lång tid att starta dashboard. :P Men ja ska nog köpa 2 gb minne nu snart. Hittade ett väldigt bra erbjudande på tbh.se, dessa bär väl dungera bra? Vet någon ungefär vad man kan sälja de som jag har i för ungefär? 2x512 orginal? Finns det någon marknad för dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag körde Onyx nu så gjorde den en kontroll av startskivan och det visade sig vara något fel där så programet sa åt mig att starta datorn från skivan och reparera skivan från installationsprogrammet. Så jag gjorde det och lät den reparera skivan men det lyckades inte. Den försökte två gånger men det stod att en enhet inte kunde repareras. Vad skall jag göra? Är detta något man bör fixa, datorn funkar helt ok ändå. Hur fixar jag i så fall det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Talar vi verkligen om samma sak? Det är väl en sak att klara av olika uppgifter och en annan sak att svälla och dra processorkraft i onödan...........? Eller.........? Borde inte programmet kunna hålla ordning på sig själv i stället för att jag ska sköta om den? :borstatanderna:

 

Retoriskt fråga: Vad är det ett program gör? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
När jag körde Onyx nu så gjorde den en kontroll av startskivan och det visade sig vara något fel där så programet sa åt mig att starta datorn från skivan och reparera skivan från installationsprogrammet. Så jag gjorde det och lät den reparera skivan men det lyckades inte. Den försökte två gånger men det stod att en enhet inte kunde repareras. Vad skall jag göra? Är detta något man bör fixa, datorn funkar helt ok ändå. Hur fixar jag i så fall det?

 

Fortsätt reparera, beroende på "skadan" kan det behövas köra flera gånger. Vissa saker går dock inte att reparera, till exempel ifall filer har råkat blivit överskrivna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivverktyg på Installationsskivan är givet det bästa du kan använda i första hand.

När det gäller mer avancerade program så kostar de en bra slant, och då är det Diskwarrior 4 som är räddaren i nöden om inte Apples Skivverktyg klarar skivan.

 

Vill du inte använda Installationsskivans Skivverktyg så är Applejack ett alternativ att installera.

Gratis, och kan lösa många fel om man är på resande fot och inte har med sig sina skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...