Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmdumpningsprogram


Zelva

Rekommendera Poster

Hej! Jag har till slut fått min dator fixad, tyvärr med konsekvensen att allting jag hade innan är borta. Jag hade tidigare ett mycket enkelt men bra program för skärmdumpstagning (t.ex då man kollade på DVD) som hette något med "screen capture" och funkade ungefär som att ta ett foto, man tryckte på en knapp och så "fotade" den hela skärmen. Kommer inte ihåg i övrigt vad programet hette, men vill gärna återinstallera det. Är det någon som har en aning om det är för program jag svamlar om? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att installera ett onödigt program, tryck:

 

äpple + pil upp (på vänstersidan) + 3 = Skärmdump läggs på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Command (äpple)+Skift (pil upp)+3= skärmdump av hela skrivbordet.

cmd+skift+4= skärmdump som Du själv makerar med markören. ;)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cmd + shift + 4 ger ett hårkors att rita upp området som ska avbildas, rita inte utan tryck mellanslag och det ger en "kamera" att ta skärmdump på ett fönster.

 

mcd + alt + shift + 4 (och ovanstående) läser in i minnet i stället för en bild på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så fungerar inget av ovanstående då man tittar med hjälp av Apples DVD-program.

Använder du däremot VLC och tittar på dina DVD-filmer kan du använda nämnda knep.

 

Dock fungerar det inte om du vill fånga rörliga bilder.

 

Versiontracker

finns det en del att välja på av det du söker när gäller att kunna ta rörliga klipp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cmd + shift + 4 ger ett hårkors att rita upp området som ska avbildas, rita inte utan tryck mellanslag och det ger en "kamera" att ta skärmdump på ett fönster.

 

mcd + alt + shift + 4 (och ovanstående) läser in i minnet i stället för en bild på skrivbordet.

 

Testade med kamera, kul!!! Fick en bild av Skrivbordet utan iconer eller någonting, bara bakgrundsbilden.

 

post-18112-1189855810.png

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är vi OT här alltså..

 

Måste du fresta mig att göra likadant Olli ;)

post-113-1189858158.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cmd + shift + 4 ger ett hårkors att rita upp området som ska avbildas, rita inte utan tryck mellanslag och det ger en "kamera" att ta skärmdump på ett fönster.

 

mcd + alt + shift + 4 (och ovanstående) läser in i minnet i stället för en bild på skrivbordet.

 

Det var inte menat som svammel, ville bara kolla kamera (cmd+shift+4+mellanslag)funktionen och visa hur det blev. Som synes inte så bra när man vill ha en skärmdump för att visa annat en skrivbordsbilden. :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte menat som svammel, ville bara kolla kamera (cmd+shift+4+mellanslag)funktionen och visa hur det blev. Som synes inte så bra när man vill ha en skärmdump för att visa annat en skrivbordsbilden. :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Ok, lite OT men du kan föra kameran över vilket öppet fönster som hels. Menyer, fönster, Bar och skrivbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, lite OT men du kan föra kameran över vilket öppet fönster som hels. Menyer, fönster, Bar och skrivbord.

 

Aha! tycker iaf att cmd+shift+4 är mer precision. :whistling:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte menat som svammel, ville bara kolla kamera (cmd+shift+4+mellanslag)funktionen och visa hur det blev. Som synes inte så bra när man vill ha en skärmdump för att visa annat en skrivbordsbilden. :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

 

Lugn... det var inte allvarligt menat.. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lugn... det var inte allvarligt menat.. :borstatanderna:

 

No danger on the roof. :D

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan rekomendera ett program "FlySketch" (gratis) men ingen filmfunktion. :D

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...