Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ni välja minne åt mig vid köp av iMac


Pretorian

Rekommendera Poster

Är det någon som har koll på vilka minnen som man kan köpa till en iMac 24", om man inte vill ha de Apple säljer? (Som är ganska dyra.)

 

Det får gärna vara en direktlänk till InWarehouse eftersom jag köper mycket där.

 

Jag önskar en eller två stycken 2GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Men jag är så noob så jag behöver veta exakt vilket minne som fungerar med iMac. Vågar inte bara beställa ett "Samsung".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det här är ett minne som passar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318078

 

Kolla här, för hela listan:

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10577

 

För att ett minne ska passa din iMac måste följande stämma överens:

- Minne: PC2-5300 (667 MHz) DDR2 SDRAM

- Typ: 200-pins SO-DIMM

 

Minnet ska varken vara ECC, parity eller något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon.

 

Nu kommer några följdfrågor: om jag köper iMac med 1gb i ram så kan jag sen köpa tre st 1gb-are? Det blir ju inte alls dyrt. Men det känns lite billigt med 350:- för 1gb, eller?

 

Jag har satt ihop PC-datorer förut, klara man då att byta minne i en ny iMac 24"?

 

Är det så enkelt och "billigt" som det verkar så beställer jag nästan nu! :-)

 

Är det NÅGOT jag måste tänka på när det gäller detta med minne? Försvinner garantin etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kingston har också Mac-specifika minnen som har beteckningen KTA-MB667/1G eller 2 G. Sök på det hos InWarehouse eller Dustin eller Pricerunner & Prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bara 2st minnesplatser i iMacen.

 

/N

 

Dessutom alltid parvis, alltså två av samma sort. :propellerbaver:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom alltid parvis, alltså två av samma sort. :propellerbaver:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Du kan ha olika storlekar eller märken på minnena i iMac. Har du parvis är det i praktiken några få procent förbättring annars märker man ingen skillnad. Vissa märken kan ha sämre kvalitet och inte passa ihop med originalminnet (eller utan originalminnet heller) men t.ex Kingston fungerar felfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha olika storlekar eller märken på minnena i iMac. Har du parvis är det i praktiken några få procent förbättring annars märker man ingen skillnad. Vissa märken kan ha sämre kvalitet och inte passa ihop med originalminnet (eller utan originalminnet heller) men t.ex Kingston fungerar felfritt.

 

 

Så Du menar att jag kan sätta in ett minne på 1 GB + 2 GB och det kommer att funka med min iMac intel. :armskeptisk:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Du menar att jag kan sätta in ett minne på 1 GB + 2 GB och det kommer att funka med min iMac intel. :armskeptisk:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Absolut! Du behöver inte vara skeptisk och skaka på huvudet (din smiley). Det har det alltid gjort sen iMac G5. Funkar hur bra som helst. Oftast är det ingen skillnad eler bara ett par sekunders tidsvinst med matchade minnen. I Mac Pro är det däremot ett krav. Apple levererar ju själva iMac med bara en minnesmodul. Förra iMac kunde bara ha max 3 GB, just 1+2 GB. Kolla länkarna!

 

OWC

Barefeats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut! Du behöver inte vara skeptisk och skaka på huvudet (din smiley). Det har det alltid gjort sen iMac G5. Funkar hur bra som helst. Oftast är det ingen skillnad eler bara ett par sekunders tidsvinst med matchade minnen. I Mac Pro är det däremot ett krav. Apple levererar ju själva iMac med bara en minnesmodul. Förra iMac kunde bara ha max 3 GB, just 1+2 GB. Kolla länkarna!

 

OWC

Barefeats

 

OK! ska prova, har 2x1GB nu, ska att köpa en 2 GB bir totalt 3 GB. För mer kan iMacen inte hantera. :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! ska prova, har 2x1GB nu, ska att köpa en 2 GB bir totalt 3 GB. För mer kan iMacen inte hantera. :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

iMac jan 2006 max 2 GB

iMac sep 2006 max 3 GB

iMac sep 2007 max 4 GB

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson

Så min iMac från förra året kan jag då slänga i max 3 gb ram? Får jag till å köpa 1 gb till då. pengar pengar pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så min iMac från förra året kan jag då slänga i max 3 gb ram? Får jag till å köpa 1 gb till då. pengar pengar pengar...

Du verkar ha iMac 20". Om den har Core 2 Duo kan du ha 3 GB. Det fanns en 17" med Core 2 Duo 1,83 GHz som saknade grafikkort. Den kan ha bara 2 GB. Kolla annars här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar smidigt att byta minnen själv, men är det inte billigare att köpa 3x1gb eftersom macen kommer med 1gb redan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar smidigt att byta minnen själv, men är det inte billigare att köpa 3x1gb eftersom macen kommer med 1gb redan?

 

Problemet är ju att hitta platser att sätta alla 4 minnen på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar smidigt att byta minnen själv, men är det inte billigare att köpa 3x1gb eftersom macen kommer med 1gb redan?

Det finns en ledig plats och inga 3 GB moduler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag missat något... Det finns alltså bara TVÅ platser? Då har jag bara valet mellan att köpa 1x2 gb eller 2x2 gb men det känns så bortkastat att "slänga" ut ett minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag missat något... Det finns alltså bara TVÅ platser? Då har jag bara valet mellan att köpa 1x2 gb eller 2x2 gb men det känns så bortkastat att "slänga" ut ett minne.

 

Jepp. Bara två minnen. Jag har en 1GB minne över nu som ligger och skräpar. Sånt är livet ibland. Man får väl försöka sälja det någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att jag fick den infon. Var fast i totalt 4gb RAM och då kopplade jag ihop det med 4 minnesplatser.

 

Tidigare så fick jag en länk här i forumet där man kunde se skillnaden prestandamässigt mellan olika minnesmängd, eller om man har ojämt par, tex 1gb plus 2gb. Har någon den länken igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare så fick jag en länk här i forumet där man kunde se skillnaden prestandamässigt mellan olika minnesmängd, eller om man har ojämt par, tex 1gb plus 2gb. Har någon den länken igen?

Ehm...det är bara att backa till inlägg 11..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...