Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konstigt Xbench resultat på MBP


k-e.svensson

Rekommendera Poster

Har precis kört XBENCH på min drygt ett år gamla MBP 2,16GHz med 2GB minne och får 24,31 i testresultat på "memory test". Motsvarande maskiner verkar ligga på runt 120 i samma test, har jag dåliga minnen eller håller datorn på att ge upp?!

Någon som vet vad det "dåliga" resultatet kan bero på? :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vissa saker är sig lika! :) Man har en dator man är nöjd med. Man kör ett testprogram och pang! märkliga resultat och så blir man orolig för att något är fel. För 15-20 år sedan var programmen "Norton System Info" eller "Speedometer" och nu är Xbench eller något liknande.

 

Kort och gott ska jag svara med tre motfrågor: Har du kört du kört Xbench på rätt sätt, till exempel rätt version? Hur vet du att resultatet från Xbench är tillförlitlig? Upplever du din dator som sex gånger långsammare vilket testvärdena indikerar?

 

Lita på ditt förnuft :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sant att man ska lyssna till det sunda förnuftet, och jag har varit nöjd med samtliga tio macar jag har och har haft men jag tycker att just minnes hanteringen på min MBP är knepig! Om man kollar runt på forumen som finns och där det diskuteras just minnes hantering så är de flesta överens om att det funkar bra i OSX. Jag tycker dock att min MBP inte verkar hantera inaktivt minne på rätt sätt för även om jag stänger av alla program som är minnes krävade och sedan starta andra program så växer "pages out" och burken känns seg. Det enda som verkar hjälpa efter att detta hänt är en omstart, vilket jag inte tycker ska behövas. :dumstrut:

där av min oro när jag såg resultatet från XBENCH 1,3, MEN visst är det mesta med min lilla raring bara underbart så jag kommer fortsätta vara henne trogen(tills något bättre dyker upp :innocent:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det du observerar om inaktivt minnet är något som fungerar som det ska! Inaktivt minne betyder just inaktivt, minne som är i bruk men inte har används på ett tag och därför kan växlas till disk, dvs "Sidor ut", när det total behovet av internminne överstiger det som finns i datorn. En vanlig missuppfattningen om det inaktiva minnet är att det är "ledigt" på något sätt, men det är det alltså inte.

 

Omstart är sällan nödvändigt, det kan räcka med att logga ut och in.

 

Men om du kör Xbench under de förutsättningarna är det faktiskt inte oväntat att det är just 6 gånger långsammare minneshantering. Fast det är alltså det virtuella minnet och det styrs helt av OS X. Hårdvaran kan inte påverka detta. Trasigt minne i någon form ger istället kernelpanik eller frysningar.

 

För mig låter det som du använder datorn på ett sätt så att 2 gigabyte inte räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...