Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS 9 är slött!


Istvan

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har en MacMini G4.

Jag installerade OS 9, sen installerade jag ett spel.

Spelet kräver en 60 Mhz CPU 16 RAM.

Jag har en 1,4 ghz CPU och 1 gb RAM.

Men varför laggar det till 1000?

 

Tackar på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har en "för ny" dator. Spelet kanske inte vet vad det är för grafikkort i datorn och kör på mjukvaru-acceleration istället för hårdvaru-acceleration..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftrsom du inte kan starta om i OS 9 utan kör i Classic kan det bli så. I OS 9 vill spelet addressera direkt till grafikkortet men OS X tillåter inte det. Därav laggar spel i Classic. OM du som med min PowerMac G4 1,25 kan starta om i OS 9 så går det rasande bra! Classic är både på riktigt och emulerat som jag fått det förklarat. I alla de operationer som inte strider mot OS X är det fritt fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS 9 har inte dynamisk minnestilldelning. Öppna Info-fönstret och öka minnestilldelningen, det kanske hjälper till :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS 9 har inte dynamisk minnestilldelning. Öppna Info-fönstret och öka minnestilldelningen, det kanske hjälper till :fundersam:

 

 

... och i så fall ändra bara maxvärdet. Prova med att dubbla.

 

 

Tackar för svaret, jag har kollat efter det ni sa om RAM, Classic tilldelar bara 20 mb till spelet.

Egentligen bör det räcka, då minimum kraven är 16.

Men det jag inte hittar är hur jag kan ändra storleken på minnet. (Jag är ny med Mac OS 9 (och X)).

:blushing:

Jag kan inte hitta info fönstret i Classic, heller inte i systeminställningar.

 

Ha´re bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Markera Classic-programmets ikon, välj "Visa Info" i finder (äpple-i) och under fliken minne ändrar du "maximum" till en god marginal, till exempel tre gånger det rekommenderade.

 

Annars är det grafikproblem med många spel under Classic. Som sagt är många programmerade för en tid då grafikacceleration var någonting helt annat än i dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaruacceleration borde inte vara några problem ju!

På min QuickSilver kunde jag köra "Star Wars Episode 1 - Racer" via Classic utan det minsta lagg, kan ju hända att du inte har ATI-drivisarna i Classics systemmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaruacceleration borde inte vara några problem ju!

På min QuickSilver kunde jag köra "Star Wars Episode 1 - Racer" via Classic utan det minsta lagg, kan ju hända att du inte har ATI-drivisarna i Classics systemmapp.

 

Eftersom classic är classic så är det bara att prova sig fram vilka spel som fungerar och inte fungerar....... är du väldigt beroende av dina gamla OS 9-spel, så köp en PowerMac G4 1,25 den sista som bootar om i OS 9. Det går fiiint!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera Classic-programmets ikon, välj "Visa Info" i finder (äpple-i) och under fliken minne ändrar du "maximum" till en god marginal, till exempel tre gånger det rekommenderade.

 

Annars är det grafikproblem med många spel under Classic. Som sagt är många programmerade för en tid då grafikacceleration var någonting helt annat än i dag.

 

 

Kan du vara så hygglig och slänga upp en Print Screen?

Eftersom, jag har sökt och sökt och kan inte hitta något alls....

Markerar jag spelets ikon och väljer "Visa Info" så kan jag inte hitta någon om RAM över huvud taget.

Enda jag har kunnat hitta för att spelets hastighet ska bli bättre är "share CPU Time".

Detta är bland spelets inställningar.

Då blir spelet lite snabbare men som sagt det är inte mycket bättre. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SÅ här gör du:

Äpple + i gör att programmets informationrsuta hoppar fram. Under rubriken "Minne" hittar du inställningarna. OBS ändra bara max. Låt min vara!

post-363-1190095368_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS ändra bara max. Låt min vara!

Vad kan hända om man ändrar "min"?

Jag har "alltid" ändrat "min"-värdet till"max"-värdet och "max"-värdet till så mycket jag har råd med.

Iofs så kör jag bara OS 9 på en G4:a som jag kan boota upp med 9:an. Men det borde väl inte vara någon skillnad på det och Classic-läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan hända om man ändrar "min"?

Jag har "alltid" ändrat "min"-värdet till"max"-värdet och "max"-värdet till så mycket jag har råd med.

Iofs så kör jag bara OS 9 på en G4:a som jag kan boota upp med 9:an. Men det borde väl inte vara någon skillnad på det och Classic-läget?

 

Nu har jag glömt exakt vad problemet består av, men jag minns att det kan göra programmet instabilt eller så att det inte startar. Men fungerar det så OK.... Det är nog när man sänker minvärdet under default som problemet kan uppstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SÅ här gör du:

Äpple + i gör att programmets informationrsuta hoppar fram. Under rubriken "Minne" hittar du inställningarna. OBS ändra bara max. Låt min vara!

 

 

Piiiiiiiiiinsamt!

 

Jag klickade "Visa info" på aliasen för spelets ikon och tro f*n att jag inte hittade nått om "minne"! :blush:

 

1000 tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piiiiiiiiiinsamt!

 

Jag klickade "Visa info" på aliasen för spelets ikon och tro f*n att jag inte hittade nått om "minne"! :blush:

 

1000 tack för hjälpen!

 

:hihihi: :hihihi: :hihihi: :hihihi:

 

Lycka till!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...