Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inställningar för rörliga objekt


maso

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva ha lite hjälp av er som kan det här med fotografering. Det är så här att jag tänkte åka och kolla på ett rally ute i skogen i morgon och tänkte då ta med min gamla Sony Cybershot och ta några bilder med den. Då jag är helt okunnig när det gäller att ta bilder och speciellt bilder på föremål som förflyttar sig snabbt så skulle jag vilja ha lite hjälp med hur jag ska ställa in kameran och vad man mer ska tänka på för att det ska bli så bra som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill använda automatik så borde nog sportprogrammet funka, snabba tider för att frysa bilden.

Sen kanske finns en inställning hur avståndsautomatiken ska arbeta. Får man kolla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kort slutartid som möjligt, så blir det inte suddigt. Har du möjlighet ska du använda manuell fokus för att det inte ska ta så lång tid från att trycka på avtryckaren till att ta fotot.

 

Du kan behöva använda högt iso-tal och/eller stor bländaröppning för att kunna ha kort slutartid.

 

Men om du använder högt iso-tal blir bilden brusigare, och vid stor bländaröppning sjunker skärpedjupet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Om det blir av igen så kan du även experimentera med lite längre slutartid samtidigt som du försöker panorera med bilarna. Om du lyckas kan du frysa bilen medan bakgrunden blir suddig, vilket ger ett mer fartfyllt intryck än om hela bilden står still. Detta är inte lätt, men lyckas du kan det bli riktigt fint :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
joakimromson
Om det blir av igen så kan du även experimentera med lite längre slutartid samtidigt som du försöker panorera med bilarna. Om du lyckas kan du frysa bilen medan bakgrunden blir suddig, vilket ger ett mer fartfyllt intryck än om hela bilden står still. Detta är inte lätt, men lyckas du kan det bli riktigt fint :)

 

Ställ då in din bildstabilisator på panorering för bästa resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Jag håller med Jochum. Du verkar behöva några råd eftersom du inte verkar så van att fota. Kolla om det finns ett sportprogram att ställa in med ett vred eller knapp. Det kan se ut som en man/kvinna som springer (om man har lite fantasi). Det ger ofta en bra grund.

 

De andra tipsen är för dig om du har lite mer vana med kamera och fotografering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...