Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bild på min HD-TV?


thebossa

Rekommendera Poster

I och med att jag har en mini-dvi utgång på iMacen och en HDMI-kontakt på min Samsung HD ready 720p Samsung LCD så tänkte jag såklart att det var en enkel sak att se mina filmer från datorn i soffan. Jag köpte in en lång HDMI-kabel och gick till en Apple Store och bad om den sista adapterkabel från HDMI till mini-dvi. Säljaren säger då att han inte rekommenderar detta och att resultatet inte blir något bra. Istället hänvisar han till att vga fortfarande är det bästa. Nåväl, men väl hemma inser jag ju att det inte finns en vga-anslutning på iMacen.

 

Vad borde jag göra? Jag kände mig inte riktigt redo att punga ut med tusenlappar för iTv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mini-dvi -> vga finns på applestore...skulle du köra det andra skulle du ju behöva mini-dvi -> dvi och sen dvi->hdmi

 

vga rekommenderas för att många tv-apparater inte kan ta in datorupplösningar (1366x768 etc) via hdmi utan bara videoupplösningar (720p, 1080i etc.)

samsung är (iallafall för nått år sen) bland de sämsta när det gäller hdmi från datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med mini-dvi till dvi.. dvi - hdmi.. sen till min samsung LCD..

Kör 1920x1080 med kanonresultat...

 

Vet inte vad säljaren menar... en polare på jobbet fick problem med dvi - vga till sin samsung med flytande färger men det löste sig på nått sätt...

 

Hur som så funkar min koppling till HDMI perfekt...

Dock kan det skilja sig mellan olika TV märken men du hade ju oxå samsung så det borde bli kanon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du har full-hd också och ska således köra me en "videoupplösning" 1080p ;) men som sagt tror jag samsung också blivit bättre på sistone och det här mer gällde för något år sen...men har man inte full-hd är vga "säkrare"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har fattat det hänger det mycket på vilken modell TV:n är. Är det en ny Samsung ska den fixa pixelmapping via HDMI, men är det en äldre så kan det bli problem. Ett tips är att läsa i instruktionsboken för TV:n, där står det vilken ingång de rekommenderar för inkoppling av dator.

 

Det finns snart en miljon såna här trådar, glöm inte sökfunktionen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du har full-hd också och ska således köra me en "videoupplösning" 1080p ;) men som sagt tror jag samsung också blivit bättre på sistone och det här mer gällde för något år sen...men har man inte full-hd är vga "säkrare"

 

Sant.. Men å andra sidan har min jobbarkompis en "vanlig" med 1366x768 men det blev ok när han fixa nån plugin där man kunde ändra upplösning hur man ville.. Kommer inte ihåg vad det hette tyvärr..

 

 

Som jag har fattat det hänger det mycket på vilken modell TV:n är. Är det en ny Samsung ska den fixa pixelmapping via HDMI, men är det en äldre så kan det bli problem. Ett tips är att läsa i instruktionsboken för TV:n, där står det vilken ingång de rekommenderar för inkoppling av dator.

 

Det finns snart en miljon såna här trådar, glöm inte sökfunktionen!

 

Just min FullHD är snart ett år gammal och var en av de med problem med pixelmappningen på HDMI... Det löste jag genom att uppdatera mjukvaran i TV:n på egen hand..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa bilden blir det med dvi-->hdmi dock något krångligare. Har man tid och lust går det dock att lösa med program som - displayconfigX och switchresX - tar man sig tid och löser det så sitter man sen med en 720p config. Helt underbart att se film (hd) eller surfa tycker jag. Jag började med vga ingången men den upplevde jag som dassig i jämförelse.

 

Lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa bilden blir det med dvi-->hdmi dock något krångligare. Har man tid och lust går det dock att lösa med program som - displayconfigX och switchresX - tar man sig tid och löser det så sitter man sen med en 720p config. Helt underbart att se film (hd) eller surfa tycker jag. Jag började med vga ingången men den upplevde jag som dassig i jämförelse.

 

Lycka till...

DVI > VGA

I dag har jag Mac Mini DVI > VGA Samsung 42" Plasma. Minin har bara en korrekt upplösning som ger rätt förhållande bredd - höjd, 1280x768 (1,6666666666 > 1). Minins grafik klarar inte detta så bra, bilden hackar vid snabba svep. Vill ändra och ha HDMI in på tv och köra 1080x648 (1,66666666 > 1), eller vad det kan bli.

 

DVI > HDMI

Har provat lite med omvandlare (DVI > HDMI) och HDMI-kabel inköpt på Clas Olsson. Mac Mini med HDMI ger mycket dålig bildkvalitet och det finns varken 720 eller 1080 att välja. Provade med både displayconfigX och switchresX vilket resulterade i ominstallation av OS X eftersom jag inte fick bild efter install av displayconfigX och switchresX.

 

Behöver tips o råd

För att få bättre bildprestanda vill jag nyttja HDMI och lägre upplösning än 1280x768 som ger hackande bild.

- Vilken adapter (DVI > HDMI) och vart ska jag köpa den, en som funkar till 100%

- Vilken upplösning vid 720x????

- Vilken upplösning vid 1080x???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver tips o råd

För att få bättre bildprestanda vill jag nyttja HDMI och lägre upplösning än 1280x768 som ger hackande bild.

Måste vara en mycket klen mac som inte klarar att spela upp i 1280*720

 

- Vilken adapter (DVI > HDMI) och vart ska jag köpa den, en som funkar till 100%

Finns det adaptrar som fungerar i något annat än 100%?

 

- Vilken upplösning vid 720x????

Förstår inte vad du menar men 720p är 1280*720p

 

- Vilken upplösning vid 1080x???

Förstår inte vad du menar men 1080i eller p är 1920*1080

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

1280x768 är nog den bättre kompromissen. Något förvrängd bild 1,67:1 istället för 1,78:1 men om plasman har 1024x768-upplösning brukar man kunna uppnå pixelmappning vertikalt.

 

För rätt förhållande, pröva med 1360x768. Det ska vara 60 Hz, annars kan det bli problem med synkningen. Fast lite äldre apparater brukar ha problem med 136X-upplösningar.

 

Har plasman 852x480 pixlar kan de ibland synka på den exakta upplösningen och det brukar stå i handboken i så fall.

 

Hackande bild kan bero på flera saker. Det kan vara så att fel uppdateringsfrekvens och det kan vara så att teven har en annan typ av bildbehandling när det ansluts via vga. Mer optimerad för Powerpoint än för film så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver tips o råd

För att få bättre bildprestanda vill jag nyttja HDMI och lägre upplösning än 1280x768 som ger hackande bild.

Måste vara en mycket klen mac som inte klarar att spela upp i 1280*720

 

- Vilken adapter (DVI > HDMI) och vart ska jag köpa den, en som funkar till 100%

Finns det adaptrar som fungerar i något annat än 100%?

 

- Vilken upplösning vid 720x????

Förstår inte vad du menar men 720p är 1280*720p

 

- Vilken upplösning vid 1080x???

Förstår inte vad du menar men 1080i eller p är 1920*1080

Det är inte så lätt med alla uttryck. I alla fall hackar bilden när det är snabba kamerasvepningar i bilden med 1280x768. Det är väl så nära 1280x720 man kan komma. Jag trodde 720 avsåg den horisontala och att den vertikala i det fallet skulle bli 460, typ.

Det innebär att jag har inget att vinna på att skaffa DVI > HDMI eftersom jag inte får lägre upplösning > snabbare grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här har jag fattat det (av en kille på Macotekt som verkade kunnig):

 

För att man ska kunna koppla en dator till en TV med HDMI med bra resultat måste TV:n ha ett speciellt chip (eller nått sånt) som stödjer bildöverföring från dator via HDMI-kabel.

Det här är det bara ett fåtal apparater som har idag (september 2007).

 

Om TV:n inte har detta är alternativet att antingen använda en omvandlare:

mini-DVI > DVI, förutsatt att TV:n har DVI-ingång (PC-ingång)

 

Alternativt mini-DVI > VGA/S-Video om TV:n har VGA eller S-Video-ingång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Det är inte så lätt med alla uttryck. I alla fall hackar bilden när det är snabba kamerasvepningar i bilden med 1280x768. Det är väl så nära 1280x720 man kan komma. Jag trodde 720 avsåg den horisontala och att den vertikala i det fallet skulle bli 460, typ.

Det innebär att jag har inget att vinna på att skaffa DVI > HDMI eftersom jag inte får lägre upplösning > snabbare grafik.

 

Det är inte Minin som orsakar hacken, såvida du inte har för lite minne i Minin eller andra driftsproblem, utan det är teven.

 

Sedan har man alltid en viss hackighet från att dvd-skivor/pal är avsett för återgivning i 50 Hz, medan datorn ansluter med 60 Hz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Så här har jag fattat det (av en kille på Macotekt som verkade kunnig):

 

För att man ska kunna koppla en dator till en TV med HDMI med bra resultat måste TV:n ha ett speciellt chip (eller nått sånt) som stödjer bildöverföring från dator via HDMI-kabel.

Det här är det bara ett fåtal apparater som har idag (september 2007).

 

Det går att få bild via dvi ut från dator till hdmi in i teven i samtliga fall. Men det är inte alltid en optimal bild - väldigt sällan faktisk - och kräver i de flesta fall att man programmerar en egen upplösning via specialprogram som SwitchresX och DisplayconfigX. Men inte ens det hjälper hos många apparater. I de fallen brukar vga-anslutningen fungera bättre då den är anpassad för datoranslutning.

 

Vad som har hänt under 2007 är att tevetillverkarna inte längre sticker upp huvudet i sina egna rumpor, utan ser till att teven kan synka på bästa möjliga sätt och meddelar detta till grafikkortet. Då blir det optimal bild direkt och utan trixande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...