Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grafikkort till Power Mac Dual 500, AGP


iMarc

Rekommendera Poster

Jag undrar om det går att sätta i ett vassare grafikkort i ovanstående. Det som sitter i nu är på 64 Mb, skulle vilja ha ett på 128 eller 256 mb. Finns något sådant kort till den datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag får lov att fråga, vad ska du med ett snabbare kort till i en sån gammal dator? :P

 

Tror nämligen att CPU:n kommer vara en flaskhals i spel, samt minneshastigheten, för att inte tala om den största flaskhalsen: APG 2x (snabba kort vill helst ha 8x)..tyvärr.

 

Vad är det för grafikkort du har nu, är det GeForce 3 eller?

 

Grejen är väl just den att du kan köpa en begagnad PC, som klarar spelen bättre pga. bättre optimeringar och snabbare busshastigheter, för säkert ungefär samma lapp som ett snabbare Mac-grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag får lov att fråga, vad ska du med ett snabbare kort till i en sån gammal dator? :P

 

Tror nämligen att CPU:n kommer vara en flaskhals i spel, samt minneshastigheten, för att inte tala om den största flaskhalsen: APG 2x (snabba kort vill helst ha 8x)..tyvärr.

 

Vad är det för grafikkort du har nu, är det GeForce 3 eller?

 

Grejen är väl just den att du kan köpa en begagnad PC, som klarar spelen bättre pga. bättre optimeringar och snabbare busshastigheter, för säkert ungefär samma lapp som ett snabbare Mac-grafikkort.

Nu är det ju dubbla cpu och enligt benchmarks så ligger den i jämförelse med Quicksilver. Jag har ett 64 Mb kort i nu, kan köra exempelvis Tombraider Angel of darkness i 1024x768 utan några problem. har 1Gb i ram. Tänkte bara om det möjligtvis fanns ett ännu snabbare agp 2x kort överhuvudtaget. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog tyvärr inte ha bättre grafikkort i den burken. AGP 4x är det som gäller för att få snabbare. Vill du verkligen spela spel så tycker jag verkligen att du borde bygga ihop en windowsburk utav billiga begagnade delar (AMD64-processorer får man riktigt billigt nu), och ha den vid sidan om Macen så att du kan koppla upp den när det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har du 64 MB grafikminne har du förmodligen redan bytt upp dig så långt det är möjligt. Vad är det för kort du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog tyvärr inte ha bättre grafikkort i den burken. AGP 4x är det som gäller för att få snabbare. Vill du verkligen spela spel så tycker jag verkligen att du borde bygga ihop en windowsburk utav billiga begagnade delar (AMD64-processorer får man riktigt billigt nu), och ha den vid sidan om Macen så att du kan koppla upp den när det behövs.

Spel tycker jag är snyggare på Mac än på PC, flyter på bättre också. Dock kan jag ju inte köra några nyare spel dock med det grafikkortet.

Får väl börja använda min XBOX igen för spelandet. Spel är ju bäst på konsoll trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du 64 MB grafikminne har du förmodligen redan bytt upp dig så långt det är möjligt. Vad är det för kort du har?

Det är ett ATI Radeon 9000 Pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag lånar denna tråden lite.

 

Jag har en likadan dator (PM G4 gigabit ethernet) men jag har bara 16 mb på mitt grafik kort.

 

Tänkte leta runt efter ett lite bättre billigt grafikkort. Vad skall jag leta efter?

Skall det vara AGP eller PCI?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar denna tråden lite.

 

Jag har en likadan dator (PM G4 gigabit ethernet) men jag har bara 16 mb på mitt grafik kort.

 

Tänkte leta runt efter ett lite bättre billigt grafikkort. Vad skall jag leta efter?

Skall det vara AGP eller PCI?

Om det är Gigabit som du säger så är det ett agp-kort du skall ha. Jag har ett Ati radeon 9000 pro på 64 Mb, funkar klockrent och några drivrutiner behövs inte om du kör OS X, till OS 9 däremot behövs det men det finns att ladda ner från ATI´s hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du sälja det billigt?

 

Eller vet du var man kan få tag på ett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du sälja det billigt?

 

Eller vet du var man kan få tag på ett?

Tyvärr inte till salu än då jag inte skaffat något bättre än som ska flashas om.

Men kolla på macoteket om de har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Gigabit som du säger så är det ett agp-kort du skall ha. Jag har ett Ati radeon 9000 pro på 64 Mb, funkar klockrent och några drivrutiner behövs inte om du kör OS X, till OS 9 däremot behövs det men det finns att ladda ner från ATI´s hemsida.

 

Nja, det stämmer inte riktigt. Min Powermac G4 har inte GB Ethernet och den har AGP. Det enda rätta är att kolla utökad info "Om den här datorn". Där kan du se om det är AGP eller PCI. Är det PCI så bör du noga överväga om du verkligen vill köpa något mer till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...