Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska jag skaffa Applecare?


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag ser det som helt självklart att man skall ha AC. Två av mina senaste tre Appledatorerna har haft *stora* problem. (iMacen är så ny, bara ett drygt halvår så det har ej hunnit hända något än, men det blir AC även där).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar
Innan datorn fyller ett, hoppas jag att du menar...

 

Jo, självklart :blushing:

Jag är med på reglerna.

 

Kvittar när du köper den du får ändå bara 2 år över det året du har så sammanlagt 3 år.

Har ringt apple och kollat upp det

 

Ja, det vet jag med.

Men utgiften känns mindre om man skjuter upp den så långt som möjligt. Eller nåt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste fråga: Tech Tool - vad ÄR det??? När var hur använder jag det? Vad kan jag åstadkomma med det? Gäller det också bara i tre år?

 

det är ett program för deagnostik och reparation och lite annat fix och finnes. och tillverkas av det på svenska lite roliga namnet micromat.

http://www.micromat.com/index.php?option=c...1&Itemid=48

 

personligen har jag klarat mig bra med drivegenius och data recsu som också kan fixa en del. men dessa program är ju ganska dyra så på det viset är applecare inte så dyrt eftersom man får programmet på köpet. programmet funkar nog längre än tre år. frågan är bara om det hänger med i svängarna när man köpper ett nytt kattdjur och stoppar in i datorn.

 

edit: som vanligt han några före med svar. men så är det när man pratar i telefon sammtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bättre med fler svar än inget alls! :D

 

Om det nu är ett svenskt företag - är det för mycket begärt att hitta info om hur det funkar på just svenska då? Jag är inte så omättligt förtjust i att läsa om sådant jag egentligen inte begriper på engelska... drivegenius och rescu mm är grekiska för mig!

Det är så här löjligt, att jag teckande Apple Care till mina tidigare Macar, men har liksom aldrig installerat och försökt använda Tech Tool. Jag fick nog för mig att det var ngt som supporten skulle plåga mig att köra om det behövdes... Skulle jag nu kunna ha ngn nytta av att rota fram skivan till gamdatorn, installera och köra och få den att bli lite piggare? Kör man det ungefär som skivkontroll, att det kontrollerar och fixar saker utan att jag behöver vara smart och hjälpa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bara sätter i skvan och kör, det fixar fel om det finns några, du behöver inte gör så mycket mer än kryssa i på nåt ställe..

 

Obs! Micromat är inget svensk företag, Tech Tool är på engelska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skrev att micromat lät roligt på svenska inte att företaget var svensk för då hade det nog syslat med något annat :)

 

både drivegenius och tech tool är lätta som pocka säger. men har du inte några problem med datorn eller har plågat datorn med att köra disken alldeles för full behöver du inte bekymra dig om att köra sådan progra. varför de inte finns på svenska är för att det inte behövs användas så ofta och inte av så många användare heller.

 

(försöker inte starta ett nytt krig i hur vida det måste deftagmenteras eller ej. det finns andra gamla trådar för det och där är nog allt redan sagt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

applecare är i alla fall bundet till produkten så då måste man hitta rätt matchning. och vetetusan om samma gäller i alla länder.

vore ju bra om det går att utnyttja den låga dollarn men tror det finns någon hake. bland annat så hänger ju inte applecare med när man säljer datorn eller ipod/iphone begagnat till någon. då ser jag det inte som så troligt att man skulle kunna sälja applecare vidare som privatperson begagnat utan dator.

 

Applecare går visst att överlåta när man säljer datorn, läs mer här: AppleCare

 

Om du säljer den försäkrade datorn medan AppleCare Protection Plan fortfarande gäller, kan du överlåta försäkringen till datorns nya ägare. I många fall är din begagnade dator lättare att sälja och du får antagligen mer för din Mac om den omfattas av AppleCare.

 

Jag köpte min AppleCare på eBay. Kostnaden blev strax under 700:- istället för dryga 2000:- från Apple. Funkar utmärkt. TechTool Deluxe laddade jag ner från Apples hemsida så jag missar ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att det är ett slöseri med pengar, men jag är också väldigt pedantisk och noggrann av mig. Min brorsa jobbade på Onoff förut och en stor del av vinsterna dem fick in var för att ha sålt försäkring till kunder... De tjänar jättemycket på det...

 

Dessutom så är Apple Care "bara" garanti, inte försäkring... vilket känns oerhört snålt med tanke på hur mycket man faktiskt betalar... Så jag håller mig borta från det, men jag kanske ångrar mig när olyckan är framme fast då är det oftast Apples fel och då har jag 3 års reklamationsrätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att det är ett slöseri med pengar, men jag är också väldigt pedantisk och noggrann av mig. Min brorsa jobbade på Onoff förut och en stor del av vinsterna dem fick in var för att ha sålt försäkring till kunder... De tjänar jättemycket på det...

 

Dessutom så är Apple Care "bara" garanti, inte försäkring... vilket känns oerhört snålt med tanke på hur mycket man faktiskt betalar... Så jag håller mig borta från det, men jag kanske ångrar mig när olyckan är framme fast då är det oftast Apples fel och då har jag 3 års reklamationsrätt...

AppleCare är en hårdvaruförsäkring, som täcker alla utgifter du drar på dig för reparationer över 3 år. Det är INTE en drulleförsäkring, som många verkar vilja ha...

 

Det är extremt generöst av Apple att förpacka den som en produkt istället för något man måste köpa från dem, detta gör att priserna blir otroligt låga, bara man vet var man ska leta. Jag fixade APP till min Mac Pro för ~800 kr på eBay. För MacBook Pro får man betala $214 enligt en snabb sökning på eBay. Det är absolut inte dyrt för en så pass bra försäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleCare är en hårdvaruförsäkring, som täcker alla utgifter du drar på dig för reparationer över 3 år. Det är INTE en drulleförsäkring, som många verkar vilja ha...

 

Det är extremt generöst av Apple att förpacka den som en produkt istället för något man måste köpa från dem, detta gör att priserna blir otroligt låga, bara man vet var man ska leta. Jag fixade APP till min Mac Pro för ~800 kr på eBay. För MacBook Pro får man betala $214 enligt en snabb sökning på eBay. Det är absolut inte dyrt för en så pass bra försäkring.

 

Hårdvaruförsäkring m a o garanti. Jag tänker så här att om inget gått fel på min dator de första veckorna/månaderna så kommer det heller inte gå fel efter 2 år (troligtvis).

Självklart skulle jag vara mycket tryggare i att om jag råkat ut för något så har jag en försäkring som täcker min klumpighet, det kan vara allt från att råka tappa datorn till en smärre spricka i display, sånt kostar ju tusen att reparera...

 

Visst 1400 kr istället för 4000 kr som Apple vill ha för ACPP till Macbook Pro är en förbättring, men det är fortfarande för dyrt. Jag betalade 500 kr för en drulleförsäkring till min PSP som då kostade 3000 kr, det är en sjättedel av priset och jag fick 3 års försäkring, om jag hade tappat PSPn efter 2 år och 11 månader hade jag fått en helt ny eller reparerad....

 

i Macbook Pros fall om man tar ingångsversionen 17 495 kr så är en sjättedel runt 3000 kr, mindre om du köpt med studentrabatt. Och Apple vill ha 4000 kr för förlängd garanti som inte har lika bra villkor som min försäkring hade...

1400 är väl på gränsen till att vara värt det, men jag säger väl nej ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skrev att micromat lät roligt på svenska inte att företaget var svensk för då hade det nog syslat med något annat :)

 

både drivegenius och tech tool är lätta som pocka säger. men har du inte några problem med datorn eller har plågat datorn med att köra disken alldeles för full behöver du inte bekymra dig om att köra sådan progra. varför de inte finns på svenska är för att det inte behövs användas så ofta och inte av så många användare heller.

 

(försöker inte starta ett nytt krig i hur vida det måste deftagmenteras eller ej. det finns andra gamla trådar för det och där är nog allt redan sagt)

 

Sorry, Jag läste visst lite snabbt där...Hehe, men visst hade det varit irriterande med enbart engelska OM det nu varit ett svensk företag? :)

 

Problem och problem. Datorn är seg som sirap, jag får starta den på morgonen om den ska hinna vakna innan natta. Typ. Hur som helst, jag petade in TechTool-skivan, installerade och körde testet. Om jag förstod det hela rätt så var allt ok - det stod "passed" med gröna sköna bokstäver iaf -förutom då att det sista ("volume structure"?) tydligen inte gick att testa. Detta inbillar jag mig beror på att jag inte startade från cd-n, vilket i sin tur berodde på att det banne mig inte GÅR att starta från denna. Och vad kan nu DET bero på? Jag körde både hårdvarutestet (helt ok) och skivverktyg från resp cd utan problem. När jag kontrollerade skivan, hittades ett problem som den påstod sig reparera. Vad gäller behörigheter så hittades ett antal problem, men kontrollen blev liksom aldrig klar. När den stått i samma läge - timglaset var så gott som fullt - i över en timme utan att ngt hänt, avbröt jag och tog om från början, med precis samma resultat. Någon som har någon idé om vad det handlar om? Vad ÄR skivbehörigheter? Och vad är det TechTool egentligen ska åstadkomma? Kan det öht göra något om jag nu inte kan starta från cd-n?

 

Nu har jag väl trillat ifrån rubriken lite, TechTool härstammar ju från AppleCare så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska sätta in skivan, starta om datorn, och hålla ner c-tangenten efter startljudet, gjorde du så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är dock rätt enkelt att "bevisa" att felet var där från början. Har du bara följt bruksanvisningen och varit normalt försiktig räcker det."

 

Vem det nu var som skrev detta - hur menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska sätta in skivan, starta om datorn, och hålla ner c-tangenten efter startljudet, gjorde du så?

 

Vid det här laget har jag testat ALLA varianter! (Tror jag) Haft c-tangenten nedtryckt redan när jag startat om, tryckt in den direkt datorn har blivit svart, tryckt in den samtidigt som plinget, tryckt ner den efter plinget, släppt upp direkt jag sett äpplet, hållet kvar den tills jag insett jag lik förbannat kommer till mitt skrivbord osv...Och som sagt, andra skivor grejar jag att starta från. Hur länge är det tänkt att jag ska hålla den inne då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid det här laget har jag testat ALLA varianter! (Tror jag) Haft c-tangenten nedtryckt redan när jag startat om, tryckt in den direkt datorn har blivit svart, tryckt in den samtidigt som plinget, tryckt ner den efter plinget, släppt upp direkt jag sett äpplet, hållet kvar den tills jag insett jag lik förbannat kommer till mitt skrivbord osv...Och som sagt, andra skivor grejar jag att starta från. Hur länge är det tänkt att jag ska hålla den inne då?

Starta om datorn. Håll inne alt-tangenten. Du bör då komma till ett val mellan hårddisken och cd:n.

Om inte så skall du ladda ner en uppdatering från Micromats hemsida och med hjälp av denna och den skiva du redan har tillverka en ny som kan starta din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag fick upp en svängd pil, en hårddisksymbol och en framåtpil, så jag förmodar att du menar att jag borde leta uppdatering då? Frågan är väl bara om det finns idag - det är inget av de vilda kattdjuren som springer i den datorn inte...

 

På vad sätt är Pro bättre? Deluxe låter ju mkt finare! Och jag är fortfarande väldigt osäker på vad det är jag försöker åstadkomma med programmet :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag fick upp en svängd pil, en hårddisksymbol och en framåtpil, så jag förmodar att du menar att jag borde leta uppdatering då? Frågan är väl bara om det finns idag - det är inget av de vilda kattdjuren som springer i den datorn inte...

 

På vad sätt är Pro bättre? Deluxe låter ju mkt finare! Och jag är fortfarande väldigt osäker på vad det är jag försöker åstadkomma med programmet :dumstrut:

Vad har du för dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är dock rätt enkelt att "bevisa" att felet var där från början. Har du bara följt bruksanvisningen och varit normalt försiktig räcker det."

 

Vem det nu var som skrev detta - hur menar du?

Det rör konsumentköplagen (som jag vet inte gäller här med din företagsdator).

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=129

 

Jag försökte förklara att det faktiskt inte är så svårt som det låter att bevisa att felet är ursprungligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...