Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågetecken vid uppstart


dynaflux

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en begagnad iBook med OS X. När jag bootat visas det en mapp som visar "Mac-ansiktena" och ett frågetecken omväxlande. Eftersom jag inte har så stor erfarenhet av Mac vet jag inte vad det betyder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ner alt vid start, och se om du kan välja din hårddisk, kommer du in på datorn så gå till Systeminsyällningar > Startskiva och markera din hårddisk som startskiva

 

bättrar på din rubrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag håller ner alt får jag upp en uppdateraknapp och en knapp med en högerpil men ingenting händer när jag klickar på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att beklaga i så fall, trasig hårddisk...

 

sätt in din installationskva, starta upp från den genom att hålla ner c-tangenten.

Gå upp i menyn efter att du valt språk, och välj skivverktyg och se om hårddisken syns där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkade först symbolen/frågetecknet som att den inte hittade operativsystem eller att det var multiboot. Jag har inte originalinstallationsskivan men testade istället med YDL; jag startar och håller ner C men skivan verkar inte kunna läsas och matas ut efter en stund. Det är inget fel på CD:n för jag har använt den för att installera YDL på två iBook G4.

 

Hur gör jag nu? Finns det något sätt att testa hårdvaran?

 

Går det att formatera om en HD som suttit i en PC?

 

Många "dumma" frågor som beror på att jag varit PC-människa i några decennier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det Jarting. Kan du även svara på (gissa) varför den inte kan läsa CD? Accepterar den bara OS X och inte YDL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan Mac och Firewirekabel kunde vara en räddning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag kom på varför den vägrade läsa skivan.... min YDL ligger på DVD och det är bara en CD i datorn. :whistling: Skivan visades men ingen HD. Jag provade att installera Debian och den sa att det fanns en HD. Håller på och installerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...