Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddiskkrash?


MBforza

Rekommendera Poster

Igår så hänge sig min MacBook (gen1), så jag höll in power-knappen och slog av datorn.

När jag sedan startade datorn så var skärmen bara vit ganska länge, innan det började blinka en mapp-ikon med ett frågetecken mitt i skärmen...

 

Jag har provat att starta datorn med startskiva för att möjligen ominstallera OS X, men när man jag skulle välja disk att lagra operativsystemet på så fanns inte ens den inbyggda hårddisken att välja på :superirriterad:

 

Jag har även provat att plocka ut hårddisken och starta datorn, för att sedan stänga av och sätta tillbaka den. Men det hjälpte inte...

 

Så, tror ni det finns nån möjlighet att rädda min hårddisk, eller är det bara att ge upp den?

Enligt supporten så levereras datorn med 1 års garanti...men har vi inte i Sverige 2 års garanti enligt konsumentköplagen? (datorn är 1 år och några månader...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack!

av den kan jag förstå att jag alltså inte har någon rätt till ersättning eller liknande?

eftersom att dom har sagt ett år, och då är det de som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du kan ha rätt ändå, felet kan ha funnits på hårddisken innan, men du måste kunna bevisa det..och hur gör man lättast det...

 

Det är i sådana här stunder jag är tacksam att jag tecknat Applecare..kanske du har någon hemförsäkring som omfattar maskinskador...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en annan Mac, och en Firewirekabel kanske du kan rädda ev.filer på din trasiga hårddisk.

Det finns lite program, kostar en slant förstås, på Versiontracker.com som kanske kan fungera.

sök på Rescue

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny hdd kostar inte mycket, själv köpte jag en ny till min två månader gamla MB när disken ramlade ihop. Vara utan datorn i ngn vecka orkade inte jag och 600 va helt klart värt i stället för att vänta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är ju inte hela världen att införskaffa sig en ny hdd...

 

men det är ju lite trist att man går miste om bilder o liknande som man gärna hade haft kvar....ja, jag vet att man får väl skylla sig lite själv om man inte har back up

 

men om någon har tips på hur man kan försöka rädda filerna på disken så är jag vääldigt tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste du inte mitt inlägg ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tex en Seagate disk så har du 5 års garanti

och Samsung har 3 år på sina.

Diskar har i regel tillverknings år samt månad stämplat på sig.

Ganska lätt styrka garantin då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pocahontas: ojdå, det missade jag...ska kolla upp det, tack

 

vikingen: så hårddisktillverkaren lämnar garanti på sin hdd trots att disken köptes inbbyggd i en dator, genom apple?

vart vänder man sig då för att få hjälp med ett sånt garantiärende?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör man det?

 

...och vad är det för något?

 

Sidan 45 i manulen

 

Starta datorn med strömbrytaren (®) och tryck omedelbart ner tangenterna

kommando (x), alt, P och R samtidigt tills du hör startljudet en andra gång. Detta

återställer parameter-RAM-minnet (PRAM).

 

Vilket innehåller:

Vilken disk, partition som är satt till startdisk

Dina tidszoner

DVD region

Startup volym

Volym på högtalare

Information om senaste kernel panic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pocahontas: ojdå, det missade jag...ska kolla upp det, tack

 

vikingen: så hårddisktillverkaren lämnar garanti på sin hdd trots att disken köptes inbbyggd i en dator, genom apple?

vart vänder man sig då för att få hjälp med ett sånt garantiärende?

 

Jag har fått ut nya diskar i alla fall av Samsung och Seagate

även när dessa levererats nya med laptopar.

Tex Seagates garanti ärenden sköts helt på deras hemsida.

Kolla disk tillverkarens hemsida och kontakta dessa via mail

uppge diskens modell nr samt tillverknings nr och dom ska kunna

se när den såldes samt om det finns garanti kvar på den eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah, gott...tack för den infon!

 

kan dom även hjälpa till att rädda filerna på hårddisken?

eller ska man lämna in den till något annat företag innan man skeppar iväg den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tror ni om att försöka koppla in hårddisken till en stationär pc?

 

skulle det fungera, även om den har suttit i en mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Jag har fått ut nya diskar i alla fall av Samsung och Seagate

även när dessa levererats nya med laptopar.

Tex Seagates garanti ärenden sköts helt på deras hemsida.

Kolla disk tillverkarens hemsida och kontakta dessa via mail

uppge diskens modell nr samt tillverknings nr och dom ska kunna

se när den såldes samt om det finns garanti kvar på den eller inte.

 

Har du fått det på apple-laptops. Hårddisken i min MB har totalhavererat. Den låter helt sjukt när jag startar datorn och ingenting händer. Det är en hitachi disk, frågan är om man ska vända sig dit eller till apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...