Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Partitionera extern hårddisk raderar allt innehåll?


FalseNameFriend

Rekommendera Poster

FalseNameFriend

Tänkte partitionera min externa hårddisk (den är hfs nu, tänkte ge den en ntfs eller fat32-del för windows), men den är full med grejor. Om jag partitionerar den, är jag då tvungen att samtidigt formatera hela disken, och därmed göra mig av med alla mina grejor, och inte bara den nya partitionen?

 

PS. Kan skivverktyget firra ntfs eller fat32? Eller ska jag fixa "ledigt utrymme" och sen formatera genom Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte partitionera min externa hårddisk (den är hfs nu, tänkte ge den en ntfs eller fat32-del för windows), men den är full med grejor. Om jag partitionerar den, är jag då tvungen att samtidigt formatera hela disken, och därmed göra mig av med alla mina grejor, och inte bara den nya partitionen?

 

PS. Kan skivverktyget firra ntfs eller fat32? Eller ska jag fixa "ledigt utrymme" och sen formatera genom Windows?

Aj då. Du måste tömma disken först.

 

Skivverktyg fixar FAT32 (kallas nog "DOS-format" har jag för mig).

 

OBS att Macen bara kan LÄSA NTFS, men inte skriva. Macen kan både läsa och skriva FAT32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FalseNameFriend
Aj då. Du måste tömma disken först.

 

Skivverktyg fixar FAT32 (kallas nog "DOS-format" har jag för mig).

 

OBS att Macen bara kan LÄSA NTFS, men inte skriva. Macen kan både läsa och skriva FAT32.

 

Surt, har mer på externa än vad som får plats på iMacen.

Då blir det till att köpa en ny extern eller nåt. Tack ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte partitionera min externa hårddisk (den är hfs nu, tänkte ge den en ntfs eller fat32-del för windows), men den är full med grejor. Om jag partitionerar den, är jag då tvungen att samtidigt formatera hela disken, och därmed göra mig av med alla mina grejor, och inte bara den nya partitionen?

 

PS. Kan skivverktyget firra ntfs eller fat32? Eller ska jag fixa "ledigt utrymme" och sen formatera genom Windows?

All data raderas vid partitionering. För att inte bli av med data måste du kopiera all data till annan enhet innan partitionering. Mac kan därefter formatera DOS FAT32. Dock ej NTFS.

 

Ska du ha en partition med DOS FAT32och en med HFS, eller DOS FAT32 - NTFS?

 

OS X kan läsa och skriva DOS FAT32 men filsystemet kan bara hantera filer upp till 4 GB.

OS X kan läsa EJ skriva till NTFS.

DOS (Win) kan varken skriva eller läsa HFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DOS (Win) kan varken skriva eller läsa HFS.

...om man inte köper programmet MacDrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

checka in programmet ipartition...det kan partitionera utan att ta bort allt, ifall man har tomt utrymme på disken vill säga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

checka in programmet ipartition...det kan partitionera utan att ta bort allt, ifall man har tomt utrymme på disken vill säga

Helt riktigt. När jag tänker efter har jag själv använt program (för win) för att partitionera, dock ej det som ingår i OS:et (win).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för windows finns väl typ magic partition eller vad det heter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju även komprimera ner innehållet på disken till zip eller liknande och sedan flytta över det till maccen om det blir litet nog och sedan partitionera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...