Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra egna musikvideos


macdance

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har nu börjat ytterligare ett projekt och vill göra flera filmer (TOTALLY LOVE IT!).

Som ni kan se här på min profil gjorde jag ju för en tid sen en lite spontan dans i min iMOVIE, nu vill jag vidare utveckla och göra ett lite svårare projekt, jag brukar lära mig saker o ting ganska fort...

 

Om man vill göra en proffsigare film alltså då menar jag som en musikvideo, Kolla gärna in Ciaras "like a boy" http://www.youtube.com/watch?v=YFRuUJR4LPI

 

Med effekter som tex klippa ut saker från filmer och få in musiken, leka med ljuset på ett bra sätt, kan man klara sig med iMOVIE då?

 

Vad finns annars för filmprogramvara man kan använda? Jag vill ju utvecklas mkt :)

 

Finns nån på forumet som håller på mkt med film? Har ni nåt att dela med som ni gjort?

 

Har nån nåt bra förslag hur man kan filma sekvenser när man springer, själv? Vill likson ha kameran så den tar profilvinkel?

 

Hoppas det inte är för luddigt :((

 

/T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att göra rätt mycket med iMovie, men vill du ta ytterligare ett steg så är Final Cut Express nästa steg. Jag skulle nog snarare satsa på en bra videokamera, och inte spela in med den inbyggda kameran i Macen. Mycket av jobbet görs ju redan med kameran, och ljussättningen från början.

 

Har du inte bra råmaterial, så spelar det ingen roll vilket program du redigerar med. Om du t.ex filmar i ett rum med dålig belysning med en dålig kamera, så blir det brus i bilden, och sådant är alltid svårt att rätta till i efterhand, även med de dyraste och bästa redigeringsprogrammen. Att få till ett bra råmaterial är därför A och O.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad skulle du kunna rekomendera för videokamera som är bra och är kompatibel med mac?

 

Om man jobbar mkt med foto å film vart sparar jag materialet/projektet bäst för det tar ganska mkt plats :( ? Bör jag ha en extern HD? Vad skulle kunna rekomenderas då? Går det att spara på USB-Minne?

 

 

Det går att göra rätt mycket med iMovie, men vill du ta ytterligare ett steg så är Final Cut Express nästa steg. Jag skulle nog snarare satsa på en bra videokamera, och inte spela in med den inbyggda kameran i Macen. Mycket av jobbet görs ju redan med kameran, och ljussättningen från början.

 

Har du inte bra råmaterial, så spelar det ingen roll vilket program du redigerar med. Om du t.ex filmar i ett rum med dålig belysning med en dålig kamera, så blir det brus i bilden, och sådant är alltid svårt att rätta till i efterhand, även med de dyraste och bästa redigeringsprogrammen. Att få till ett bra råmaterial är därför A och O.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad skulle du kunna rekomendera för videokamera som är bra och är kompatibel med mac?

Jag tror att de flesta DV-kameror ska fungera ihop med Mac. De måste ha FireWire ut (kallas ibland för iLink eller IEEE-1394). Om du vill kunna få tillbaks den färdigredigerade filmen till band igen, så måste du också ha FireWire in på kameran.

 

Om man jobbar mkt med foto å film vart sparar jag materialet/projektet bäst för det tar ganska mkt plats :( ? Bör jag ha en extern HD? Vad skulle kunna rekomenderas då? Går det att spara på USB-Minne?

En extern hårddisk är att rekommendera. Räkna med att DV-film (som du får fran kameran) tar ca 13 GB per timme film. Sedan ska du ju ha utrymme för att kunna redigera filmen också.

 

USB-minne är inte bra för film alls. De är alldeles för små.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad skulle du kunna rekomendera för videokamera som är bra och är kompatibel med mac?

 

Om man jobbar mkt med foto å film vart sparar jag materialet/projektet bäst för det tar ganska mkt plats :( ? Bör jag ha en extern HD? Vad skulle kunna rekomenderas då? Går det att spara på USB-Minne?

En miniDV kamera som spelar in på miniDV-kassetter. Allt som behövs är en Firewirekabel med 4-stiftskontakt i ena änden (kameran) och en 6-stiftskontakt i den andra änden (Macen).

 

DV tar 13GB per speltimme. DV är ett format som lämpar sig för redigering.

Om du ska göra en DVD så komprimerar iDVD filmen åt dig (upp till nästan 2 timmar på en DVD).

Om du ska lägga på en hemsida finns det rätt många format som är mycket mindre än DV (men som inte lämpar sig för redigering).

 

Jag själv kör med en extern Firewiredisk till mina filmer. USB är i praktiken långsammare än Firewire (vad gäller diskar) Och en USB-sticka är för liten.

 

iMovie: Format FireWire hard drives as HFS Extended for best performance

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306143

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare, jag sysslar mycket med musikvideo. iMovie kommer inte räcka. Du kommer jobba med synk och det är sjukt jobbigt med bara ett spår. Har du flera så kan du lägga upp alla tagningar under varandra och klippa där imellan.

 

Final Cut express kommer funka bra,

 

En bra kamera är ett måste om du vill ha kvalitet. Mini-DV som sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man använda miniDV? Jag har för mig att jag har läst att det ska fungera bra att redigera även med videokameror med hårddisk, då sparas ju filmen i separata sekvenser, vilket det inte alltid gör med miniDV. Jag funderar på att köpa en kamera (fast kanske ett år framåt) och jag tycker det verkar mycket smidigare med hårdisk, förutom att du då inte har någon backup på dina filmer automatiskt som du har med miniDV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man använda miniDV?
Ja, helst. DV är ett format som lämpar sig för redigering.
Jag har för mig att jag har läst att det ska fungera bra att redigera även med videokameror med hårddisk
Video på hårddisk är hårt komprimerat i ett format direkt olämpligt för redigering. Du kan visserligen importera det (mer eller mindre automatiskt beroende på kamera), men den hårda komprimeringen sätter sina spår.
då sparas ju filmen i separata sekvenser, vilket det inte alltid gör med miniDV.

Det enda tillfället det inte sparas i separata sekvenser är när du inte satt klockan i miniDV-kameran. Slarvepelle!!!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda tillfället det inte sparas i separata sekvenser är när du inte satt klockan i miniDV-kameran. Slarvepelle!!! ;)

Med våran kamera fungerade det bra, men problemet med den är att det inte går att spela tillbaka på banden och därför använder jag den inte så mycket. Men när jag lånade skolans kamera, en Panasonic tror jag, så blev det ett enda klipp har jag för mig. Men det kan jag ju fixa nu :) Men ett annat problem med den kameran var att den alltid i början och i slutet skulle tona ner/upp till/från svart. Och då tar det ju längre tid innan själva inspelningen man kan använda börjar plus att det är jobbigt. Går det att ta bort den funktionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med våran kamera fungerade det bra, men problemet med den är att det inte går att spela tillbaka på banden och därför använder jag den inte så mycket. Men när jag lånade skolans kamera, en Panasonic tror jag, så blev det ett enda klipp har jag för mig. Men det kan jag ju fixa nu :) Men ett annat problem med den kameran var att den alltid i början och i slutet skulle tona ner/upp till/från svart. Och då tar det ju längre tid innan själva inspelningen man kan använda börjar plus att det är jobbigt. Går det att ta bort den funktionen?

Du menar att spelar in på nytt ovanpå en gammal inspelning?

Då förstör du ju originalbandet! Men om du verkligen vill så skaffa en magnetisk bandraderare. Eller så sätter du kameran på inspelning en timme med linslocket på och SEDAN spelar in nytt.

 

Ett enda klipp? Då hade skolan slarvat med klockan. Fy på dem.  ;)

 

Tona upp och ner? Låter jobbigt. Har jag aldrig hört talas om någon kamera som gör. Säkert något man kan (ska) stänga av. Kolla kamerans menyer. Kanske under "effekter".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att spelar in på nytt ovanpå en gammal inspelning?

Då förstör du ju originalbandet! Men om du verkligen vill så skaffa en magnetisk bandraderare. Eller så sätter du kameran på inspelning en timme med linslocket på och SEDAN spelar in nytt.

 

Ett enda klipp? Då hade skolan slarvat med klockan. Fy på dem. ;)

 

Tona upp och ner? Låter jobbigt. Har jag aldrig hört talas om någon kamera som gör. Säkert något man kan (ska) stänga av. Kolla kamerans menyer. Kanske under "effekter".

Det jag menar med att jag inte använder kameran är därföra att man måste ju splea tillbaka filmen för att redigera den, dessutom är den ganska gammal. Men egentligen är det inget problem att använda den, förutom vid import till datorn.

 

Ja, att den tonar ner och upp är väldigt jobbigt, får kolla inställningarna igen när jag använder den nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...