Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 20-tumsskärmar sämre än 24-tummarna


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Det var ju lite kul faktiskt, jag hade gjort exakt samma jämförelser som han gör faktiskt, och jag ser exakt samma problem på min TN skärm, i allt.

Väldigt lätt att se att det grå fältet utanför denna sida är mörkare upptill och ljust nedtill precis som han gör i början.

Inga dramatiska saker nej, men om man som jag sagt sysslar med bilder är det inte riktigt bra. Knappt godkänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Lite synd att inte den här disskusionen kom lite tidigare,

sonen köpte/ fick hem snikmodellen för några veckor sedan ...efter att ha sparat i flera år !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite synd att inte den här disskusionen kom lite tidigare,

sonen köpte/ fick hem snikmodellen för några veckor sedan ...efter att ha sparat i flera år !

 

Han är missnöjd alltså? , som sagt, en bra pro skärm kostar ca 7-9000:- dvs nästan lika mycket som hela datorn.

 

Om han hade köpt en pc hade det säkerligen blivit en 20" eller 22" skärm till den (och en skärm med den tummen och prisnivå mellan 2-3500kr) är av TN-panel.

 

Men jag antar att han sysslar med bild på pro-nivå och behöver en skärm som är minst i kvalité med dell skärmarna för 5-6k?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, var och tittade på imacarna igår för andra gången (första gången var precis när de kom ut och då var det mest design och det nyare tangentbordet jag kollade in), och passade nu på att kritiskt granska skärmarna på 20 och 24 tum, eftersom jag läst så ofantligt mycket om dem.

 

För det första kan jag säga; ni som inte sett 20-tumsskärmen och påstår att den är värdelös, snälla sluta prata om sånt ni inte vet. Att 20-tummaren ska ha en dålig display (jämfört med andra konsumentskärmar i prisklasser <3000 kr) är en MYT.

 

Jag jämförde den med 24 tummaren (dock inte sida-vid-sida, eftersom de stod vända med ryggarna mot varandra) samt en macbook 13" och kan säga så här: 20" skulle ha lika dålig skärm som macbook 13" är ofantligt fel. Macbooken såg riktigt dassig ut. Däremot är 20"-tummaren riktigt fin. Have in mind att 20" med största sannolikhet var okalibrerad, vilket vi vet hur bra det är.

 

Att 20-tummaren skulle vara suddigare och otydligare än 24an är också något tagit ur luften. Gick in på websidor med liten text och kan säga att den är precis lika skarp. Betraktningsvinkel var över föväntan, färgskitningen är inte alls så stor som jag trott, måste säga att min Samsung Syncmaster 171P (iof lite gammal), är sämre på den punkten.

 

Ang urvattnade färgar och skiftningar mellan top och botten Jag har tittar på Silvermac's bilder och gjorde därför liknande tester. Nu kan jag konstatera att det förmodligen är ett problem som jag inte hade lagt märke till på länge om jag nu inte aktivt hade tittat efter det. Men visst stämmer det (fortfarande en dåligt kalibrierad panel!), till viss del. Dock tror jag inte problemet är så ofantligt stort som det har blivit uppblåst till, så länge du inte jobbar med tryck och grafik på proffsnivå. Jag såg en ganska tydlig skillnad när jag drog ett grått fönster upp och ner, men inte så mycket mer. Tror inte det skulle bekymmra särskilt många vanliga konsumenter. Denna skillnad såg jag inte skymten av på 24-tummaren.

 

Tycker färgerna även var lite slappa och urvattnade på 20 om man jämför med den större brodern. Men det kan ju fixas med bra kalibrering, så inte så mycket att bry sig om. Men på ALLA punkter SJUKT mycket bättre än macbooken. Skillnaden mellan 20 och 24 tum är mycket mindre än mellan 20 och macbook. Tror de flesta skulle bli nöjda med båda imacarnas skärmar.

 

Bottom line: Tro inte på det alla skriver om att 20-tumsskärmen är riktigt risig. Det är den inte, den håller hög kvalitet om man jämför med de flesta skärmar avsedda för vanliga konsumenter. Tycker det är bra av Apple att sätta in denna skärm och få en billigare dator än att sätta in en ips-panel och få en tusenfaldigt dyrare dator, när den normala konsumenten förmodligen skulle bli lika nöjd med båda två.

 

Frågor mottages gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, var och tittade på imacarna igår för andra gången (första gången var precis när de kom ut och då var det mest design och det nyare tangentbordet jag kollade in), och passade nu på att kritiskt granska skärmarna på 20 och 24 tum, eftersom jag läst så ofantligt mycket om dem.

 

För det första kan jag säga; ni som inte sett 20-tumsskärmen och påstår att den är värdelös, snälla sluta prata om sånt ni inte vet. Att 20-tummaren ska ha en dålig display (jämfört med andra konsumentskärmar i prisklasser <3000 kr) är en MYT.

Nu får du tänka på vad du anklagar folk för, ingen har påstått detta nämligen.

 

 

Jag jämförde den med 24 tummaren (dock inte sida-vid-sida, eftersom de stod vända med ryggarna mot varandra) samt en macbook 13" och kan säga så här: 20" skulle ha lika dålig skärm som macbook 13" är ofantligt fel. Macbooken såg riktigt dassig ut. Däremot är 20"-tummaren riktigt fin. Have in mind att 20" med största sannolikhet var okalibrerad, vilket vi vet hur bra det är.

Kan så vara, få har diskuterat och jmf med macbooken, inte jag alla fall. TN paneler ser väldigt skarpa och fina ut innan man börjar syna dem i sömmarna.

 

 

Att 20-tummaren skulle vara suddigare och otydligare än 24an är också något tagit ur luften. Gick in på websidor med liten text och kan säga att den är precis lika skarp. Betraktningsvinkel var över föväntan, färgskitningen är inte alls så stor som jag trott, måste säga att min Samsung Syncmaster 171P (iof lite gammal), är sämre på den punkten.

Ja ingen har påstått nåt annat här heller. Min TN är skarp och fin.

 

 

Ang urvattnade färgar och skiftningar mellan top och botten Jag har tittar på Silvermac's bilder och gjorde därför liknande tester. Nu kan jag konstatera att det förmodligen är ett problem som jag inte hade lagt märke till på länge om jag nu inte aktivt hade tittat efter det. Men visst stämmer det (fortfarande en dåligt kalibrierad panel!), till viss del. Dock tror jag inte problemet är så ofantligt stort som det har blivit uppblåst till, så länge du inte jobbar med tryck och grafik på proffsnivå. Jag såg en ganska tydlig skillnad när jag drog ett grått fönster upp och ner, men inte så mycket mer. Tror inte det skulle bekymmra särskilt många vanliga konsumenter. Denna skillnad såg jag inte skymten av på 24-tummaren.

Stämmer oxå bra med vad vi sagt, det är enbart för de som leker med bilder som detta märks och är ett problem, inte för andra.

 

 

Tycker färgerna även var lite slappa och urvattnade på 20 om man jämför med den större brodern. Men det kan ju fixas med bra kalibrering, så inte så mycket att bry sig om. Men på ALLA punkter SJUKT mycket bättre än macbooken. Skillnaden mellan 20 och 24 tum är mycket mindre än mellan 20 och macbook. Tror de flesta skulle bli nöjda med båda imacarnas skärmar.

Kanske är det så, inget jag vet.

 

 

Bottom line: Tro inte på det alla skriver om att 20-tumsskärmen är riktigt risig. Det är den inte, den håller hög kvalitet om man jämför med de flesta skärmar avsedda för vanliga konsumenter. Tycker det är bra av Apple att sätta in denna skärm och få en billigare dator än att sätta in en ips-panel och få en tusenfaldigt dyrare dator, när den normala konsumenten förmodligen skulle bli lika nöjd med båda två.

Den är inte sämre än andra TN-paneler, har ingen påstått. Om du tycker det är rätt handlat av Apple så bra! Jag tycker annorlunda, så kan det va, handlar inte om rätt eller fel. En ips-panel, skulle vilja få ett svar på det, satt det inte en sån i den gamla iMacen? Någon? Hur som helst blir det inte jättedyrare med en sån istället och nån annan nämnde fler tusen, Formac har en 20,1" för 4 tusen inkl moms till konsument, klart apple betalar mångt mindre ifall de vill ha en sån i som i 24".

 

Men hur som helst, vad bra att du gillade datorn och skärmen, har du inga problem med skärmen så bra, använde den då och njut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får du tänka på vad du anklagar folk för, ingen har påstått detta nämligen.

Det folk har påstått är att imacen ska ha en värdelös skärm, utan att ha sett den. Om man läser mellan raderna och allt negativt som har skrivit får i alla fall jag känslan av att skärmen skulle vara i klass med något betydligt sämre än snittet på konsumentskärmar.

Kan så vara, få har diskuterat och jmf med macbooken, inte jag alla fall. TN paneler ser väldigt skarpa och fina ut innan man börjar syna dem i sömmarna.

Skrev detta pga en kille i imac-delen som ville ha jämförelse med macbooken, klistrade in inlägget där.

Ja ingen har påstått nåt annat här heller. Min TN är skarp och fin.

Jodå! Har läst folk som skrivit att 20-tummaren är oskarp. Dock har väl alla sin egen bedömning, men detta är inte något jag delar. Kanske såg han/hon bara en defekt modell.

Stämmer oxå bra med vad vi sagt, det är enbart för de som leker med bilder som detta märks och är ett problem, inte för andra.

Precis. Fanns dock någon som sa att man knappt kunde surfa med skärmen, något som i alla fall inte jag delar.

Den är inte sämre än andra TN-paneler, har ingen påstått. Om du tycker det är rätt handlat av Apple så bra! Jag tycker annorlunda, så kan det va, handlar inte om rätt eller fel. En ips-panel, skulle vilja få ett svar på det, satt det inte en sån i den gamla iMacen? Någon? Hur som helst blir det inte jättedyrare med en sån istället och nån annan nämnde fler tusen, Formac har en 20,1" för 4 tusen inkl moms till konsument, klart apple betalar mångt mindre ifall de vill ha en sån i som i 24".

Det är möjligt. Men 300 dollar (fr 1499 som var billigaste 20 förut till 1199 som är nu) är en ganska stor skillnad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag surfar alla fall jättebra med den. :)

Okej, är priset nersatt så mycket så förstår jag att det är på skärmen de sparat. Helt okej, Apples val, men de borde kanske informera om det.

 

Men detta belyser bara det faktum att det är dumt å ha integrerad skärm, mycket bättre att man får välja skärm själv efter behov, finns väl en anledning att 99% av alla PC-datorer just är en låda och separat skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst en del på Apple och Mac rumors forum.

 

20" iMacen är väldigt dåligt kalibrerad när den kommer. Genom att kalibrera om den så ska det bli lite bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men detta belyser bara det faktum att det är dumt å ha integrerad skärm, mycket bättre att man får välja skärm själv efter behov, finns väl en anledning att 99% av alla PC-datorer just är en låda och separat skärm.

 

Och ungefär 95% av alla de som kör separat skärm köper en skärm med TN-panel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Jobbar mycket med tryck och färg känsliga saker så det får bli en 24" när det lider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag surfar alla fall jättebra med den. :)

Okej, är priset nersatt så mycket så förstår jag att det är på skärmen de sparat. Helt okej, Apples val, men de borde kanske informera om det.

Håller helt och hållet med.

Men detta belyser bara det faktum att det är dumt å ha integrerad skärm, mycket bättre att man får välja skärm själv efter behov, finns väl en anledning att 99% av alla PC-datorer just är en låda och separat skärm.

Visst är det så, men det finns ändå en charm med all-in-one lösningar. Det är svårt att få till ett så enkelt och snyggt (jag fullkomligt älskar imac-designen. Glossy screen gör att den ser fullkomligt oemotsåndlig ut IMO).

 

Dock undrar jag om detta med ljusskiftningar i över och underkant faktiskt är ett sådant vanligt problem på TN-skärmar. Sen jag läst om detta har jag tittat på flera platta skärmar, två här hemma och en typ i skolan, som alla är mer eller mindre konsumentskärmar. Kan förstås inte svära på att alla är av TN-typ, men jag kunde inte hitta problemet på någon av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt och hållet med.

 

Visst är det så, men det finns ändå en charm med all-in-one lösningar. Det är svårt att få till ett så enkelt och snyggt (jag fullkomligt älskar imac-designen. Glossy screen gör att den ser fullkomligt oemotsåndlig ut IMO).

 

Dock undrar jag om detta med ljusskiftningar i över och underkant faktiskt är ett sådant vanligt problem på TN-skärmar. Sen jag läst om detta har jag tittat på flera platta skärmar, två här hemma och en typ i skolan, som alla är mer eller mindre konsumentskärmar. Kan förstås inte svära på att alla är av TN-typ, men jag kunde inte hitta problemet på någon av dem.

 

Vad säger man : 1 milion kineser kan inte ha fel, eller ?

 

Men det är visst så att lcd panelen i 20 tummarn bra för vardagliga sysslor som att surfa, e-posta, spela spel, läsa e-böcker och t.o.m. enkel bildförbättring men inte mer. Och allt detta ÄR syftet med iMaccarna, en vanlig konsument vill inte syssla med komplicerade photoshop 

bildmanipulation utan föredrar kanske iPhoto istället som är en upperligt bra program för det.

Sen är det också att inte vi alla har samma syn på saker och ting och det som stör det ena är inget problem för den andra. Så är det överallt i livet.

Tycker man att kvaliten på den LCD panelen dyger då är det fajn, men vill man ha lite bättre då nästan en 24tummarn att föredra eller en proffsskärm som kan kosta nästan lika mycket som det billigaste iMacen.

 

Jag tror att många har för höga förväntningar på dom nya iMaccarna och synar dem i sömnarna för mycket och för någrant. Även 24 tummarn,som jag har, har man upptäckt vissa missfärgningar på macrummors forum och det disskuteras häftigt. Vissa har redan bytt sina iMaccar för tredje gången bara för att dom ser viss skillnad i ljusturkan mellan höger och vänster delen av skärmen och det kallar jag paranojja.

 

Jag är nöjd med min 24 tummarn och tycker att för det första gången fick jag en riktig datorn som jag kan jobba med glädje och jag njuter varje stund jag ser den stora vackra skärmen.

 

Jag säger bara att om du ska ha datorn till vardagliga sysslor då ignorera trådar som den här och va nöjd med din iMac. Är du däremot proffs fotograf och vill arbeta med bilder seriöst då välj en annan dator eller kompletera din med en bättre skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ungefär 95% av alla de som kör separat skärm köper en skärm med TN-panel.

Tyvärr tillhör jag de 95% i statistiken oxå motvilligt för när jag köpte min TN-skärm hade jag ingen aning om detta, ingen som hade berättat för mig. Därför jag är noga med att informera här om nackdelarna så inte andra ska behöva göra om mitt misstag. Men det måste va rim och reson i det, därför jag varit tydlig med att problemen gäller de som vill syssla med bilder i ngn form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu beblandar jag mig också i tråden, utan att kunna säga så mycket nytt.

Har bl.a. varit nere på Apple Store här i Västerås och kollat, och har då inte märkt någon försämring gentemot tidigare.

Har också igår arbetat vid en tjugotummare, den billigaste, och jag märker inga problem.

Min slutsats är alltså; är du ute efter en proffsdator med proffsskärm så köp en proffsskärm, för det här är en konsumentdator! Utan att mena att alla här har gjort det, så att ni inte börjar påpeka det, så tracka inte ned på en dator för att den inte är på det sättet den inte är menad för!

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen håller du inte med om det Katana att när den förra modellen gick alldeles utomordentligt att rekommendera för alla som sysslar med bilder så nu när de plötsligt ändrat i modellen att det är bra att någon (när inte apple gör det) informerar om bristerna? Kallas för konsumentinformation. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näee han är inte missnöjd, han känner inte till det här ännu .. B)

 

Självklart sysslar han med bild & grafik på proffsnivå ..14år

(tack för karamellen..syrlig & god :)

---

Information ger valfrihet och vem vet, kanske hade han "tuggat"

Dell & XP ett år till om han fått välja ...inte troligt kanske men, han

hade haft valet !!! - Jochum for president -

 

Han är missnöjd alltså? , som sagt, en bra pro skärm kostar ca 7-9000:- dvs nästan lika mycket som hela datorn.

 

Om han hade köpt en pc hade det säkerligen blivit en 20" eller 22" skärm till den (och en skärm med den tummen och prisnivå mellan 2-3500kr) är av TN-panel.

 

Men jag antar att han sysslar med bild på pro-nivå och behöver en skärm som är minst i kvalité med dell skärmarna för 5-6k?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

 

Men jag kan hålla med om lite att problemet är när man tar upp saker och är negativ och bara det att det upprepas så kan det ge intryck av att va större problem än det är. För mig ens är det inte ett jättestort problem, jag ska behålla skärmen faktiskt, ska invänta och se ifall Formac kommer med en bredskärm eller Cinema går ner i pris eller om ngn ny typ kommer snart och köpa ny då och sälja tn-skärmen, under tiden så får jag försöka hitta ett arbetssätt. Jag har förresten inte hittat ngn kalibrering som får bort problemen.

 

Men för alla andra så köp 20" och surfa på, jättebra dator och skärm helt säkert, är ni intresserade av att få bra och konstant jämnt resultat med era foton el teckningar/layouter etc så köp 24" eller annan modell är mitt lilla råd eller alla fall förvissa er om att skärmen är tillräckligt bra för er. Och därmed avslutar jag mina inlägg i denna tråd, de har redan upprepats och jag brett ut mig nock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, och enklare att skapa en negg-trend än motsatsen.

 

Vi är inte heller besvikna, det kändes lite kymigt att få reda

på detta i efterskott bara ....den e SÅ snygg ! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, och enklare att skapa en negg-trend än motsatsen.

 

Vi är inte heller besvikna, det kändes lite kymigt att få reda

på detta i efterskott bara ....den e SÅ snygg ! :)

Nej, skärmen är säkerligen inte dålig jämfört med vad man kan få på den vanliga pc-marknaden. Vi som använt mac länge har oftast arbetat professionellt med mac och design eller grafik - då är man helt enkelt van vid långt högre krav på skärmar. Inget som normalanvändaren normalt märker av…

 

Nu när mac blir alltmer populär så är det egentligen helt logiskt att iMac (konsumentversionen av Mac) närmar sig de normala specifikationerna för skärmar på pc för att få konkurrentkraftiga priser. För en del av oss som jobbat länge med mac betyder det dock att vi måste byta över till de betydligt dyrare pro-datorerna från Apple för att få riktigt bra resultat (det är också säkerligen Apples avsikt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, och enklare att skapa en negg-trend än motsatsen.

 

Vi är inte heller besvikna, det kändes lite kymigt att få reda

på detta i efterskott bara ....den e SÅ snygg ! :)

 

Din besvikelse är profit i Apples gigantiska aktieportfölj och jag tror att dom fullständigt sk..er i hur besvikna vi är så länge vi troget köper deras produkter.

Tyvärr Apple börjar alltmer  bli lik vilken windblows burk tillverkare som helst och priset vi konsumenter betalar blir 

sämre komponent val i mac datorer pga. att Apple ska kunna utöka sin vinst.

Det är dags att inse att ju fler som köper Macintosh dästå mer sjunker Apples magiska exklusivitet och charm.

 

Och Anders, don't kill the messanger, döda inte budbäraren utan rikta din illska mot din 

skära datortillverkare som tydligen tror sig veta vad du och jag bör köpa utan att ta hänsyn vad är våran önskemål med våra datorer.

 

Med dagens blixtsnabba informationsutbyte kan du inte skylla någon annan än dig att du inte har kollat upp din dator på nätet innan du köpte den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att folk som köper iMac blir besvikna på kvaliteten.

 

iMac är ingen proffsdator. Den är riktad mot konsumenter med ett konsumentpris.

Människor som sysslar professionellt med bilder och video köper produkter som motsvarar deras krav med en annan prislapp. Tyvärr.

 

Jag är förvånad över att folk klagar på saker som de aldrig upptäckte själva innan någon annan påpekar det.

Oj, din skärm har ojämna färger i hörn, uppe och nere...blablabla och plötsligt så ser alla det!

 

En proffs ser det direkt. En proffs köper inte sina verktyg i blindo. Man kollar specarna först och man vet vad som är viktig och vad som är säljartrams.

När en proffs får hem produkten kollar han den in och ut så att allt stämmer med hans krav. Stämmer det inte så lämnas varan tillbaka.

 

Själv bytte jag fyra Sony CRT skärmar för ingen av de gick att kalibrera rätt tills jag tröttnade på Sony och kom till insikten att Mitsubishis skärm var av den bästa sorten som slog alla, inkl. Apples skärmar. Den var lika bra som Radius skärmar var en gång i tiden.

 

Tillbaka till proffsprodukter.

En proffsdator är en MacPro och en skärm för 7000-9000 som ska KALIBRERAS + en kalibreringsverktyg för 3000-6000 kr (beroende på fabrikat). Suman? 45 000-60 000 kr.

Vill konsumenter betala det priset? Knappast.

 

Hur många konsumenter som kalibrerar sina skärmar men en riktig kalibreringsverktyg?

Hur många som behöver göra det?

För att surfa, kolla sina semesterbilder, skriva ett brev i Word behövs inga proffsgrejer.

Konsumentprodukter med ett pris därefter räcker väl.

 

Hur många klagande här vill inte ha en laptop för 5 000-6 000 kr? En som Dell säljer men med Apples logga istället? Men ni vill ha samma kvalitet på innehållet som i MacPro eller hur?

 

En jämförelse med digitalkameror. En superkompakt kamera med 7 megapixlar för 2 000 kr levererar inte samma kvalitet på pixlarna som en systemkamera för 10 000 kr eller hur?

 

Klagar man då? Tror inte det. Man kan inte förvänta sig en Jaguar med en Skodas prislapp.

 

Folk klagar att "man blev inte informerad". Fanns inte info om vilken panel som fanns i den nya iMacen? Men hur många som tittade på det?

 

Hur många som hade en åning om vad en TN panel är för någonting.

Nu känner sig alla lurade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet inte, tycker detta fått lite _för_ stora

proportioner nu. Jag instämmer såklart i resonemanget

pro kontra amatör och har inga problem där.

 

"Folk klagar att "man blev inte informerad".

Fanns inte info om vilken panel som fanns i den nya iMacen?

Men hur många som tittade på det?"

Well, det finns säkert nånstans, dock inte i specen vad jag kan se iaf.

 

Vad jag har förstått är denna skärmen (20") av lite sämre kvalitet

än förra iMacen och DET var väl ändå lite oväntat :fundersam:

-----

Apple är ett företag som genom åren gjort mig både entusiastisk och glad.

När kamraterna svurit över trojaner på sina grå...ja ni vet resten ...

Och trots att jag inte har lika mycket kunskap som många här på forumet,

kommer jag att fortsätta vurma för Mac och trötta ut mina kompisar med

små berättelser ur det verkliga data-livet..he he

Kontenta: Hade jag haft stålars hade jag beställt en likadan...nyss :borstatanderna:

iMacen kom till landet

:galetglad:

iPC`n kom oxå till landet

:spam::kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Malen, kan inte låta bli ändå att foga in en sak :), men du tar upp systemkameror som jämförelse, det kan va bra och jämföra med, för som med datorer som med systemkameror finns det ett brett fält som är hela gråzonen mellan konsument och proffs, de medvetna el mer krävande konsumenterna till de fattiga proffsen skulle man kanske kunna placera där emellan, de som du kallar konsument och köper en tvåtusenkamera och de proffs som köper en > tjugotusenkamera - där placerar jag proffsen - men däremellan så finns ju alla som t ex köper en Canon 350D el 400D och motsvarande Nikonmodell precis som jag faktiskt. Detta segment typ mellanklass typ är ju jättestor, 350D var ju en jätteförsäljningframgång världen över, och den gruppen tror jag kräver lite mer av sin dator oxå för att kunna arbeta med sina bilder, har man en 350D och likvärdiga Nikon/Pentax/Olympus/Sony så levererar de en kvalité som vore bortkastad på en TN-skärm, men väldigt få i denna grupp skulle kasta bort slantarna på grafisk proffsskärm a lá dryga tjugotusen plus kalibrator, för de kraven är dessa kameror snudd i underkant av och är totalt onödigt om man vill lattja/jobba med sina bilder. En reklambyrå el tryckeri kan ju lätt investera i skärmar för hur mycket som helst, de har råd.

Framförallt så mitt tidigare argument var ju att den gamla iMacen kunde man rekommendera tryggt till alla som sysslar med någon form av bild å design som man kunnat med egentligen alla mac-modeller, men den nya modellen smygs ut på marknaden och vi får upptäcka efterhand att den inte ens är lika bra som den gamla modellen utan sämre! Tänk om Canon el Nikon skulle släppa en uppgradering av sina modeller som är sämre nästa gång?! Skulle det inte bli ett ramaskri då tror du även bland dem? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

malen,

 

Jag har nyligen kritiserat min iMac 24" hårt för att skärmen inte levererar vad jag förväntat mig. Jag är inget proffs - det enda jag kräver är att vitbalansen ska vara jämn över hela displayen så att den kan kalibreras överhuvudtaget. Jag jämför inte med Apples Cinema-skärmar här - eller andra proffsgrejer - jag jämför med hur samma paneler presterar i andra jämndyra skärmar samt tidigare iMac-datorer. Ingen konsument ska behöva acceptera att skärmen är kraftigt ljusare nertill än upptill - det är ett fel på produkten och inget annat. Likaså att många iMac 24" är blåa på vänstersidan och gula på högersidan. 16500kr är inte fikapengar och för det priset ska man kräva grundläggande funktioner såsom jämn bakgrundsbelysning och vitbalans.

 

Din liknelse med systemkameror haltar lite. Det är kanske inte framförallt bildkvaliteten som skiljer mellan en kompaktkamera för 2k och en systemkamera för 10k, utan inställningsmöjligheter och flexibilitet tack vare utbytbara objektiv. Jag kräver att såväl kompaktkameran som systemkameran ska kunna ta bilder på ett vitt motiv och att det blir vitt.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om Canon el Nikon skulle släppa en uppgradering av sina modeller som är sämre nästa gång?! Skulle det inte bli ett ramaskri då tror du även bland dem? :D

Nikon introducerade en D40 och en D40x kamera. Skillnad i pris - över 2 000 kr.

Du tror väl inte att D40 är lika den andra trots att den kostar billigare eller hur Jochum?

Kolla specarna och avgör om du behöver de mer avancerade grejerna och om det är prisvärt för dig. Likadant med iMacen. Varken mer eller mindre.

 

Jag tycker inte att de nya iMacs är en uppgradering på de gamla. Det är en nyare produkt som ej behöver var på något sätt bättre än det gamla.

Apple ville gå ned i pris och det resulterade att någonting måste offras. Man introducerar en billigare panel och säljer den billigare. För den kostar väl billigare än föregående modeller. Stämmer det?

För de som känner sig blåsta säger jag: släng dig inte på luren och beställ nya grejer innan de ens hunnit lämna fabriken. Vänta i lugn och ro tills MacWorld har testat grejen och skrivit svart på vit att t ex MacBook skärmar är helt kassa och sysslar du med video då är det inen dator för dig...

Då har ni några riktlinjer att gå efter.

Du blir inte den första i Sverige som har en iPhone/or whatever i handen men du köpte inte grisen i säcken heller.

Alla nya saker behöver inte bli bättre än de gamla och nyare saker behöver inte vara någon uppgradering på det förra. Så är det. Köp grejer EFTER dina behov och betala inte för något du aldrig kommer att använda.

 

Som jag skrev innan: Dröm ej att köpa en Apples bärbar för 6 000 kr med specarna som ligger nära en MacPro. Glöm det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...