Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imorn får jag min mac, ge mig tips...


Millow

Rekommendera Poster

Imorn kommer förhoppningsvis min MacBook, annars på fredag, och då skulle det vara bra med lite tips på vad man ska ha för program till den.

 

Ge mig tips på vad ska kan användas för exempelvis

  • Messenger (MSN)
  • Musik, om inte iTunes är underbart
  • Film, om inte iTunes/Quick funkar bra där

Alla tips uppskattas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera trådar du kan söka i om exakt samma sak;)

 

Men aMsn är trevligt, googla det å ladda ner.

VLC för att se på film, iTunes är det enda;)

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och njut av lukten av en nyuppackad Mac. Det är alltid en upplevelse.

 

Word. Fick min igår. Luktar häärligt :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt första och starkaste råd är att låta systemet vara och inte börja med att ta bort mappa, filer och program.

 

Utforska i stället Mac OS X med att använda Mail, Adressboken och Kalendern. Upptäck hur fint de samarbetar. Ta dig tid att gå igenom hjälpavsnitten för inte bara dessa progra utan även iPhoto, iTunes och andra. I hjälpen hittar du lösningen till de flesta problem.

 

I övrigt kan jag bara hänvisa till detta forum och att du använder sökhjälpen här.

 

Lycka till och grattis till din mac. Hoppas du blir lika nöjd som jag är med mina Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla program som du funderar över eller vill ladda hem, som t ex. MSN messenger, finns på Versiontracker.

 

Nu är ju MSN på Mac inte sådär jätteskoj om du är van vid Windowsversionen, men det finns alternativ som aMsn eller Adium till Mac som är väldigt populära.

 

Har du switchat från Windows så rekommenderar jag Macworlds "Macskolan" som kostar några tior per utgåva, men det är det värt. Där gås det mesta igenom som en nybörjare som bytt sida kan fundera på. Hur du köper dessa finns info om på Svenska MacWorlds hemsida

 

Lukta på den. Nej, det är inget skämt. Som några andra här säger så är lukten av ny Mac underbar!

 

Och har du frågor om vad det än är, bara skriva en rad eller två här på forumet så ska vi hjälpa dig.

 

Väkommen till sekten förresten! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att alla svarat p ådina relevanta frågor!

 

Men glöm inte de tråkiga programen som är justa att ha när allt faller ner på dig!

 

"Applejack" syns ej men är mycket bra att ha när allt skiter sig!

"Macaroni" ca 70 spänn underbart litet underhålls progg som håller ditt system i trimm!

"superduper" om du tänkt backa upp dina filer kostar om man inte vill backa upp hela systemet varje gång! Köper du sedan en firewiredisk kan du starta upp från den med mycket bra!

 

 

Och som alla andra sagt njut och bekanta dig du kommer nog inte att känna dig besviken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver är ett program som skulle kunna beskrivas som spotlight på steroider.

Använder det faktiskt inte själv. men väldigt många mac-användare blir näst intill förlamade utan detta lilla program.

 

Edit:

 

här har du lite som är riktigt bra att läsa.

http://www.idg.se/2.1085/1.112792

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Video och Ljud : VLC

Office : NeoOffice

FTP: Cyberduck

Browser : Firefox

Mail : Thunderbird

Bildredigering : GIMP

Torrent : Transmission

IRC : XChat

Messenger : Adium

Zip : p7zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Adium riktigt mysigt.

 

Funderar på om det finns något Ad Block program för Safari? Det finns väl flera till Windows som inte är kopplade till webbläsaren, det borde det ju göra till OS X med?

 

Transmission var väldigt trevligt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett program som jag verkligen kan rekommendera ifall man har t.ex. en Logitech med många knappar och tycker att musaccelerationen i OSX är sådär bra, är SteerMouse.

 

Jag har en Logitech VX mus, alltså notebook varianten, och SteerMouse hittade alla musens funktioner och knappar direkt och jag kan lätt koppla ihop en knapp med ett kortkommando eller annan funktion OSX. Funkar svinigt bra.

 

Jag är van med musaccelerationen i Windows och tycker den funkar snäppet bättre än i OSX. Vanesak kanske, javisst. Men i SteerMouse har jag möjlighet att stänga av accelerationen helt och öka själva mushastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imorn kommer förhoppningsvis min MacBook, annars på fredag, och då skulle det vara bra med lite tips på vad man ska ha för program till den.

 

Ge mig tips på vad ska kan användas för exempelvis

  • Messenger (MSN) ............... Adium, aMSN
  • Musik, om inte iTunes är underbart ................ Audion 3, iTunes
  • Film, om inte iTunes/Quick funkar bra där............... Vlc, Quicktime

Alla tips uppskattas ....... bränna/fixa film:......... Toast, Popcorn, Handbrake, MacTheRipper, iVCD

 

mp3:...... Acquisition, mp3 rage,

torrent:...... Bits on Wheels

bild visare:...... Xee

klipp:...... CopyPaste-X

viruz:...... inget behövs för dig men kanske för dina pc vänner.

bilder:....... Aperture, Adobe Lightroom, iPhoto, (photoshop cs3)

web: ........ Safari, Firefox

mail: ........ mail, ?

rss: ....... rss menu

notifiering:....... growl

widget: ....... yahoo (the weather ex.)

snabb meny: .......Himmelbar

status cpu:....... CoreDuoTemp

 

mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...