Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Börja Programmera..


w4rn3r

Rekommendera Poster

Om du tittade noga så kanske du ser att jag har skrivit "gammalt" och inte gammalt.

Vilket jag menar beror på att det finns fortfarande väldigt många som använder sig av C++ och JavaScript fortfarande.

Javaskript är alldeles utmärkt, har du någonsin hört talas om Ajax?? Är i grunden javaskript. Är det också "gammalt"? Du kanske gör websidor uteslutande i Actionscript nu eftersom det har kommit en ny verions 3, eller räcker inte det - kanske bättre med MS nya "flashdödare" som fortfarande är i betaversion.

 

Jag vet inte hur du väljer programmeringsspråk men det verkar vara en korkad idé att bara hoppa på det nyaste hela tiden istället för att tänka på behov och förkunskaper!

 

Men varför frågar jag dig Tema, är det inte bättre att lära sig det senaste?

Fördelen med C# är att det är mycket svårare att göra fel än om man jämför med C++ och Java.

Det är bättre att använda något som är bättre än att använda något som är nyare. Java är ett utmärkt språk att börja med om man vill lära sig objektorientering. Om man sedan vill välja Objective-C (standardspråket på mac), C# (standardvalet för windows, inte särskilt praktiskt på mac) eller C++ beror på vad man vill uppnå. För webbintegrering tycker jag att det är oslagbart - helt plattformsoberoende, fungerar lika bra på en mobiltelfon som på servern eller på vilken mac eller pc som helst! Och det kallar jag fördel.
Men du kanske föredrar OS9 före OSX? ;)
Ärligt talat vad har OS9 med det här att göra? OS9 är inte bättre än OS X, finns ingen anledning att använda det.

 

Nyare är inte alltid bättre, försök hålla dig till sakliga argument istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha. Nu börjar det bli snurrigt här..

Så om jag ska skapa en applikation som kan köras på min Mac där jag kan ansluta till en MySQL databas och sätta in nya värden så är det Java som är lättast och bäst?!

 

Om vi vänder på det... Finns det egentligen några nackdelar med att köra Java?

Och om jag vill lära mig Java, vart börjar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för alla svar.

 

Jag märker att det hela var lite luddigt formulerat så jag gör om det hela.

Jag bemästrar HTML, PHP, MYSQL osv. Men det jag vill göra är en applikation som kan kommunicera med en MySQL databas och lägga in olika värden som man sedan kan presentera med enkla PHP script.

 

Jar har länge haft ett webbaserat script i PHP där man kan slänga upp nyheter osv. Men nu vill jag ta det steget längre och göra en applikation som man kan skriva nyheter i, lägga upp bilder osv.

Och då räcker det ju med att den kommunicerar med en MySQL databas och så att man sedan framför det med PHP.

 

Så, vilket språk gäller då? C# verkar det som men mistar jag mig om jag säger att C# är svårare än Java?

Skulle definitivt välja Java

- Java fungerar enkelt att koppla upp sig mot MySQL (http://www.exampledepot.com/egs/java.sql/ConnectMySql.html)

- Java är väl webintegrerat

- Java är plattformsoberoende (fungerar utan modifikation lika bra på mac som pc)

- Du har allt som du behöver (Xcode) redan installerat på din mac (eller på installations-cd:n), inget att köpa, du kan köra direkt i OS X

- Java är ett bra språk att lära sig objektorienterad programmering med:

  • kan inte skrivas proceduralt och är väl trådat (man kan inte fuska som i perl eller php)
  • tydliga objektdefinitioner (inte som javaskript där man kan råka skapa objekt utan att veta om det)
  • strängt typat (till skillnad från php, bra att lära sig att förstå)

(de här sista punkterna gäller förvisso för de flesta moderna c-varianter).

 

Avråder bestämt från att använda C# om du utvecklar på en mac (för egen användning eller för att lära dig). Det är att gå en omväg. Jag skulle för den delen inte heller rekommendera objective-c eftersom det har en lite märklig syntax som kan vara svår att förstå när man börjar programmera. Sitter du primärt på en pc så kan förstås det för tillfället populära C# vara värt att kika på.

 

Satsa på Java för att lära dig och gör ett par kul webapplikationer med bilder och databaser osv. så kan du alltid senare med lätthet gå över till C++, C# Objective-C eller vad du nu väljer om du inte skulle gilla Java. (Med Java är du inte heller så innesluten i ett operativsystem)

 

Om du jobbar med webdesign (och sysslar med PHP eller Perl snarare än ASP.NET) så är det självklara valet Java om du vill avancera lite.

 

Du vet väl för övrigt att du kan (om du så önskar) programmera "på riktigt", dvs objektorienterat även med php?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle definitivt välja Java

- Java fungerar enkelt att koppla upp sig mot MySQL (http://www.exampledepot.com/egs/java.sql/ConnectMySql.html)

- Java är väl webintegrerat

- Java är plattformsoberoende (fungerar utan modifikation lika bra på mac som pc)

- Du har allt som du behöver (Xcode) redan installerat på din mac (eller på installations-cd:n), inget att köpa, du kan köra direkt i OS X

- Java är ett bra språk att lära sig objektorienterad programmering med:

  • kan inte skrivas proceduralt och är väl trådat (man kan inte fuska som i perl eller php)
  • tydliga objektdefinitioner (inte som javaskript där man kan råka skapa objekt utan att veta om det)
  • strängt typat (till skillnad från php, bra att lära sig att förstå)

(de här sista punkterna gäller förvisso för de flesta moderna c-varianter).

 

Avråder bestämt från att använda C# om du utvecklar på en mac (för egen användning eller för att lära dig). Det är att gå en omväg. Jag skulle för den delen inte heller rekommendera objective-c eftersom det har en lite märklig syntax som kan vara svår att förstå när man börjar programmera. Sitter du primärt på en pc så kan förstås det för tillfället populära C# vara värt att kika på.

 

Satsa på Java för att lära dig och gör ett par kul webapplikationer med bilder och databaser osv. så kan du alltid senare med lätthet gå över till C++, C# Objective-C eller vad du nu väljer om du inte skulle gilla Java. (Med Java är du inte heller så innesluten i ett operativsystem)

 

Om du jobbar med webdesign (och sysslar med PHP eller Perl snarare än ASP.NET) så är det självklara valet Java om du vill avancera lite.

 

Du vet väl för övrigt att du kan (om du så önskar) programmera "på riktigt", dvs objektorienterat även med php?

 

 

Då tackar jag så mycket för din hjälp. Det var väldigt vänligt utav dig!

Känner du till någon bra bok inom området?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javaskript är alldeles utmärkt, har du någonsin hört talas om Ajax?? Är i grunden javaskript. Är det också "gammalt"? Du kanske gör websidor uteslutande i Actionscript nu eftersom det har kommit en ny verions 3, eller räcker inte det - kanske bättre med MS nya "flashdödare" som fortfarande är i betaversion.

 

Jag vet inte hur du väljer programmeringsspråk men det verkar vara en korkad idé att bara hoppa på det nyaste hela tiden istället för att tänka på behov och förkunskaper!

 

Det är bättre att använda något som är bättre än att använda något som är nyare. Java är ett utmärkt språk att börja med om man vill lära sig objektorientering. Om man sedan vill välja Objective-C (standardspråket på mac), C# (standardvalet för windows, inte särskilt praktiskt på mac) eller C++ beror på vad man vill uppnå. För webbintegrering tycker jag att det är oslagbart - helt plattformsoberoende, fungerar lika bra på en mobiltelfon som på servern eller på vilken mac eller pc som helst! Och det kallar jag fördel.

Ärligt talat vad har OS9 med det här att göra? OS9 är inte bättre än OS X, finns ingen anledning att använda det.

 

Nyare är inte alltid bättre, försök hålla dig till sakliga argument istället.

 

Varför måste du argumentera på ett otrevligt vis?

Jag har aldrig påstått att dina argument är felaktiga.

 

Men visste du att Steve Jobs sa "Ingen använder Java längre" när det var snack om att dom skulle slopa det helt.

 

Men varför tror du att KTH och de flesta andra skolor som undervisar i programmering har gått över till C#?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste du argumentera på ett otrevligt vis?

Jag har aldrig påstått att dina argument är felaktiga.

 

Men visste du att Steve Jobs sa "Ingen använder Java längre" när det var snack om att dom skulle slopa det helt.

 

Men varför tror du att KTH och de flesta andra skolor som undervisar i programmering har gått över till C#?

Tvivlar starkt på att KTH skulle ha helt lämnat unix bakom sig och nu gått över till VS och MS. Men det är klart marknaden styr och C# är öronbedövande dominerande.

 

Jag ursäktar mig om du tycker jag argumenterar på "otrevligt vis", jag tyckte själv att ditt inlägg kändes lite onödigt tillspetsat men kanske missförstod jag dig.

 

Steve menade nog Java i form av Applets inte är så särskilt mycket använt längre (vilket är sant, nu när det är så enormt mycket enklare att skapa med Flash det man tidigare behövde Java för) och inte att språket plötsligt blivit överflödigt. Vad Apple tycker är förstås viktigt för vilka språk och tekniker blir framgångsrika men det förändrar egentligen inte vilka språk som är bra eller vad dom är bra för.

 

Om du nu tycker att C# är så mycket bättre kanske du kan formuler ett par punkter (på samma sätt som jag gjort) om varför C# skulle ha betydande fördelar gentemot Java (kan komma på en på rak arm - är "nativt", körs direkt på plattformen det är utvecklat för men då förlorar man istället plattformsoberoendet).

 

Det enda vettiga jag lärt mig från KTH var just att det exakta programmeringsspråket är av underordnad betydelse, vad som är viktigt i slutändan är att man förstått programmeringens principer och logik. Sen kan man använda det i vilket programmeringsspråk som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tackar jag så mycket för din hjälp. Det var väldigt vänligt utav dig!

Känner du till någon bra bok inom området?

Tackar som tackar. Vad det gäller svenska böcker har jag egentligen ingen aning men det borde finnas en hel del. Annars skulle jag föreslå O'Reillys förlag som alltid brukar vara bra. Exempelvis "Learning Java" http://www.oreilly.com/catalog/learnjava3/#top

Hur man kopplar upp sig till MySQL beskrivs oftast i MySQL-böcker t ex i MySQL Cookbook (men jag skulle inte köpa boken bara av den anledningen).

 

Sen har du stor hjälp i början av Xcode, har för mig att om man startar nytt "projekt" så är redan en första kodsnutt inklistrad så att man bara behöver klicka på kompilera och köra för att "göra" sitt första program! Blir ganska enkelt bygga vidare på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste du argumentera på ett otrevligt vis?

Vad är det som är otrevligt?

 

Är det kanske detta, där han ifrågasätter vad du menar med att JavaScript är gammal?

Javaskript är alldeles utmärkt, har du någonsin hört talas om Ajax?? Är i grunden javaskript. Är det också "gammalt"?

 

På vilket sätt skulle det vara mer otrevligt än din kommentar nedan?

Men du kanske föredrar OS9 före OSX? ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt självklart att du skall skriva i Java och inte i C#. Jag har jobbat med webbutveckling sedan HTML och Java uppfanns, och testat allt. Att förespråka C# i webbutveckling verkar absurt! Java finns stöd för i alla miljöer, och är standard i Unix. Eftersom MacOSX är Unix är det Java som gäller.

 

Förresten, testa Google Web Toolkit som är ett verktyg där man skriver Ajax-program i ren Java. Superenkelt att få server - klientintegration och ger sidor som inte behöver laddas om hela tiden på serversidam. Jag använder GWT dagligen och trivs med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är otrevligt?

 

Är det kanske detta, där han ifrågasätter vad du menar med att JavaScript är gammal?

 

 

På vilket sätt skulle det vara mer otrevligt än din kommentar nedan?

 

 

Iofs, så tycker jag nog att du inte alls hade med vår diskussion att göra.

 

Men som Tema säger. Språket man programmerar i, är av underordnad betydelse. Det viktigaste är att man förstår principen och logiken inom objektorientering.

 

Däremot, så är jag relativt övertygad om att C# kommer ta över mer och mer. Det är fortfarande ett ganska nytt språk. C++ var ju 80-talets stora språk, Java 90-talets och jag tror att C# blir det som gäller framöver. Det kom ju så sent som 2001 och har sedermera blivit ny ISO-standard.

 

Och visst går det utveckla applikationer till Mac med C#.

Men jag tror att eftersom Microsoft ligger bakom det, så är det lite som att svära i kyrkan på det här forumet om man pratar bra om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot, så är jag relativt övertygad om att C# kommer ta över mer och mer. Det är fortfarande ett ganska nytt språk. C++ var ju 80-talets stora språk, Java 90-talets och jag tror att C# blir det som gäller framöver. Det kom ju så sent som 2001 och har sedermera blivit ny ISO-standard.
MS produkter har ju vanan att kväva alla alternativ. ;-)

 

Logiken i det argumentet är väl snarast att 80-talet var C++, 90-talet var Java, 00-talet är C# och 10-talet blir ?-språket. Du glömmer dessutom att även fast Java kom på 90-talet så användes C++ flitigt. Det ena utesluter inte det andra. Java används för en massa viktiga saker (t ex BankId) och har en massa fördelar i nätverkssammanhang. (Att det var en fluga att göra applets på 90-talet (ja, jag erkänner, även jag gjorde rollovers och tetris för webben i java på 90-talet ;-) innan flash slog igenom och är mindre synligt nu gör inte Java sämre)

 

Och visst går det utveckla applikationer till Mac med C#.
Vilken lösning använder du för att utveckla C#-applikationer för mac?

 

Men jag tror att eftersom Microsoft ligger bakom det, så är det lite som att svära i kyrkan på det här forumet om man pratar bra om det.
Ingen har sagt att C# är dåligt. Frågan var vilket språk man bör börja med som webutvecklare om man vill göra applikationer på mac. Och då är det klart att Java är det självklara valet.

 

Om du vill övertyga Mac-programmerare om att gå över från Objective-C till C# (så att din förutspåelse om C#s världsdominans blir sann) så får du nog slipa lite på retoriken. På det här sättet övertygar du knappast om att C# är bättre. Jag tvivlar nog på att du har så mycket erfarenhet av andra varianter än C# (t ex Java, Objective-C) annars skulle du nog inse att varje programmeringsspråk har sina för- och nackdelar.

 

Personligen förstår jag inte varför du är så emot andra programmeringsspråk och valfrihet. Det finns ingen som helst fördel med att C# ensamt skulle dominera - bara mindre valfrihet för oss alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan både Java, C++ och C#.

Samt även HTML och det mesta inom databaser och liknande.

Tycker att Java-applikationer överlag är väldigt långsamma, men detta beror väl till stor del på att det ska vara så plattformsoberoende som möjligt.

 

Framtiden får sia om vilket språk blir allmängiltigt.

Jag har däremot aldrig påstått att C++ är dåligt i den bemärkelsen. Finns flera fördelar med det språket, bland annat möjligheten att skriva mer maskinnära. Men ska det vara enda fördelen, så kan man lika gärna börja skriva assembler-kod.

Och jag ber också att än en gång få påpeka att jag aldrig sagt att jag varit emot andra språk. Enbart sagt att C# är det som skolorna lär ut, eftersom det är den NYA STANDARDEN!

 

Möjligt att Java är bättre på OSX och Mac.

 

Men jag lägger ner diskussionen här. Vi har helt enkelt olika uppfattningar och jag borde veta att alla Mac-användare hatar Microsoft :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag lägger ner diskussionen här. Vi har helt enkelt olika uppfattningar och jag borde veta att alla Mac-användare hatar Microsoft :)

Det här har väl inget med hata Microsoft att göra. Både jag och tema är dock nyfikna på i vilken miljö och med vilket framework som du utvecklar i på och för Mac. Är det mono du använder?

Det är ju knappast färdigt på långa vägar, och har inte stöd för allt som finns i Mac OS X.

Visst är det bra att kunna skriva program som är crossplatform, men det är ju bra att kunna komma åt viktiga funktioner i OS X också, inte bara de som mono har implementerat stöd för.

 

Jo, jag är medveten om Cocoa# och ObjC#, men då faller ju hela biten med crossplatform ändå.

Jag skulle skriva större delen av ett program i C++, för att göra det crossplatform, och sedan implementera de OS X-specifika delarna i ObjC och Cocoa. Jag har dock inget emot C# generellt, men det känns inte riktigt moget på Mac-plattformen. Under Windows däremot har det funnits länge och hunnit mogna till sig rätt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan både Java, C++ och C#.

Samt även HTML och det mesta inom databaser och liknande.

Tycker att Java-applikationer överlag är väldigt långsamma, men detta beror väl till stor del på att det ska vara så plattformsoberoende som möjligt.

 

Framtiden får sia om vilket språk blir allmängiltigt.

Jag har däremot aldrig påstått att C++ är dåligt i den bemärkelsen. Finns flera fördelar med det språket, bland annat möjligheten att skriva mer maskinnära. Men ska det vara enda fördelen, så kan man lika gärna börja skriva assembler-kod.

Och jag ber också att än en gång få påpeka att jag aldrig sagt att jag varit emot andra språk. Enbart sagt att C# är det som skolorna lär ut, eftersom det är den NYA STANDARDEN!

 

Möjligt att Java är bättre på OSX och Mac.

 

Men jag lägger ner diskussionen här. Vi har helt enkelt olika uppfattningar och jag borde veta att alla Mac-användare hatar Microsoft :)

Trist att du försöker göra diskussionen till en Mac/Microsoft-strid.

 

Du rekommenderade att man lär sig C# på mac. För min del verkar det lite opraktiskt att använda C# just på en mac (som jag skrev i ovan någonstans, om man inte redan har VS installerat eller gör websidor i asp) då de flesta som programmerar på mac använder Objective-C eller C++ som är "förinstallerat" med Xcode. Visst Java är (oundvikligen) något långsammare men det är flitigt använt, plattformsoberoende och även det "förinstallerat" med Xcode.

 

Min erfarenhet är det som är svårast i början att lära sig för nybörjare som inte arbetat med kompilerade programmeringsspråk är just att lära sig använda kompileringsverktygen (Xcode gör den saken enkelt) och att förstå objektorientering (Java är utmärkt för detta). Dessutom är Java utbrett och uppskattat i server-miljö (antagligen pga Sun, språkets serverinriktning och plattformsoberoendet) - alltså ett bra språk att börja med för någon som sysslar med web-applikationer på mac.

 

Jag är uppriktigt nyfiken på hur du (utan krångel) utvecklar i C# för mac. Därför upprepar jag frågan:

Vilken lösning använder du för att utveckla C#-applikationer för mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken lösning använder du för att utveckla C#-applikationer för mac?

Nu utvecklar jag förvisso ASP.NET, men jag använder mig av Parallels med Windows + VS 2005. Skriver iof inte C# utan oftast VB.NET, men kan även använda C#. Fungerar hur bra som helst. Skönt med att kunna testa på både Windows och Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
är det inte bättre att lära sig det senaste?

Senare är inte automatiskt bättre. "Alla" gick över till MSN t.ex för att det var det senaste och kom i paket med windows, men det var sämre än de alternativ som redan fanns.

C# är ju ISO-standard, så varför skulle det vara dåligt?

Säger inte att det är dåligt, men varför skulle det vara bra bara för att det är en ISO-standard? Att MS har försökt ta betalvägen för att få till en standard ser man ju i fallet med Open XML.

Och visst går det utveckla applikationer till Mac med C#.

Visst går det, men är det det bästa alternativet på Mac? Stödet är ju inte fullständigt.

Det kom ju så sent som 2001 och har sedermera blivit ny ISO-standard.

Although the C# language definition is standardized under an ISO standard, the Base Class Library, which contains the fundamental functions that are used by all C# programs (IO, User Interface, Web services, ...) is not. Furthermore, parts of the BCL has been patented by Microsoft, which may deter non-Microsoft implementations of the full framework.

Men jag tror att eftersom Microsoft ligger bakom det, så är det lite som att svära i kyrkan på det här forumet om man pratar bra om det.

Trist, varför bemöter du inte kritiken mot språket istället för att beskylla folk för att vara anti-MS för sakens skull?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu utvecklar jag förvisso ASP.NET, men jag använder mig av Parallels med Windows + VS 2005. Skriver iof inte C# utan oftast VB.NET, men kan även använda C#. Fungerar hur bra som helst. Skönt med att kunna testa på både Windows och Mac.
Det är en praktisk och smidig lösning om man vill ha Mac och behöver skriva ASP men det var egentligen inte det jag undrade utan hur Dimeyard gör för att skriva program i C# som kan köras på Mac utan att ha Windows.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har bestämt mig för Java nu som jag sa innan. Men vart ska jag börja. Har tittat lite på Xcode, verkar vara ett kompetent program... Jag har funderat på att köpa Java Programmering A som man kan arbete emot. Har ni tips på yttligare hjälp somman kan få, vart börjar man lixom? Man öppnar programmet sen sitter man där och stirrar och förstår ingenting utav koden som finns i rutan. Finns det någon bra sida med tutorials där man kan lära sig enkla saker som är till hjälp iböjarn?! Kom gärna med tips hur man ska börja..

 

 

MVH / warner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har bestämt mig för Java nu som jag sa innan. Men vart ska jag börja. Har tittat lite på Xcode, verkar vara ett kompetent program... Jag har funderat på att köpa Java Programmering A som man kan arbete emot. Har ni tips på yttligare hjälp somman kan få, vart börjar man lixom? Man öppnar programmet sen sitter man där och stirrar och förstår ingenting utav koden som finns i rutan. Finns det någon bra sida med tutorials där man kan lära sig enkla saker som är till hjälp iböjarn?! Kom gärna med tips hur man ska börja..

MVH / warner

 

Kanske

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_inf...ISBN=9144029144

är något för att lära sig grunderna (jag har själv ingen erfarenheter av svenska javaböcker så hur bra den är vet jag inte)

 

För att börja behöver du bara skapa ett java-projekt och klicka "Build and Go" för att köra programmet. Du får väl fråga här om du stöter på problem, för själva programmerandet behöver antagligen en bra bok eller kurs på nätet, du får väl söka lite på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har bestämt mig för Java nu som jag sa innan. Men vart ska jag börja. Har tittat lite på Xcode, verkar vara ett kompetent program... Jag har funderat på att köpa Java Programmering A som man kan arbete emot. Har ni tips på yttligare hjälp somman kan få, vart börjar man lixom? Man öppnar programmet sen sitter man där och stirrar och förstår ingenting utav koden som finns i rutan. Finns det någon bra sida med tutorials där man kan lära sig enkla saker som är till hjälp iböjarn?! Kom gärna med tips hur man ska börja..

MVH / warner

 

Du kan ju alltid gå å kolla biblan(om du har en sådan i närheten).. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har bestämt mig för Java nu som jag sa innan. Men vart ska jag börja. Har tittat lite på Xcode, verkar vara ett kompetent program.

 

Jag kan rekommendera dig att kolla på NetBeans också. Det är en IDE som funkar mycket bra tycker jag. Gillar den bättre än XCode när det kommer till Java, men det kan ha med min ovana med XCode överhuvudtaget att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera dig att kolla på NetBeans också. Det är en IDE som funkar mycket bra tycker jag. Gillar den bättre än XCode när det kommer till Java, men det kan ha med min ovana med XCode överhuvudtaget att göra.

 

Ett annat bra IDE är Eclipse. Finns versioner för både Windows, OSX och Linux :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...