Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Börja Programmera..


w4rn3r

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag har hållt på länge med hemsidor men har alltid varit intresserad utav programmering.

Så nu skulle jag vilja veta vilket språk man ska börja med om man vill lära sig göra applikationer som kan kommunicera med en hemsida. Alltså t.ex. att ha en applikation på datorn där man kan ladda upp bilder, skriva nyehter osv som sedan publiceras på en viss sida. Ni förstår nog grejen.

 

Så i vilket språk ska man sätta sig in i? Är det JAVA som gäller och finns dom möjligehterna i det språket?

 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Java, C++

 

Skicka ett PM till micke_nkpg, han är webbutvecklare och insatt i detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C# är det enda som gäller.

Både C++ och Java är "gammalt"

 

Sök på C# eller C sharp så hittar du det du söker.

 

Precis som java och C++ är det objektorienterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C# är det enda som gäller.

Både C++ och Java är "gammalt"

 

Sök på C# eller C sharp så hittar du det du söker.

 

Precis som java och C++ är det objektorienterat.

 

c#? vänta nu, killen vill börja programmera och ni råder han att sätta sig in i c#, c++? Varför, som jag förstår det vill han bygga ett CMS. Lättast att börja med PHP mot en MySQL databas.. Eller ASP.NET mot access..eller liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C# är det enda som gäller.

Fniss :D Du glömde smilisarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c#? vänta nu, killen vill börja programmera och ni råder han att sätta sig in i c#, c++? Varför, som jag förstår det vill han bygga ett CMS. Lättast att börja med PHP mot en MySQL databas.. Eller ASP.NET mot access..eller liknande...

 

ASP.NET med just C# kanske du tänker på då? - Kör på det, eller Ruby (on Rails) kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle absolut rekommendera php att börja med. Fråga mer här efter länkar och liknande. Med php (och därefter sql) kommer du kunna göra underbara webbapplikationer. På pc-sidan finns det förstås .NET men det är svårare att börja med och du kan inte installera det på mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C# är det enda som gäller.

Både C++ och Java är "gammalt"

 

Sök på C# eller C sharp så hittar du det du söker.

 

Precis som java och C++ är det objektorienterat.

Lite överdrivet att Java och C++ skulle vara gammalt… (och att C# skulle vara det enda som gäller är ju lika korkat som att säga att objective-C för all framtid är bäst).

 

Om man sysslar med webapplickationer så är det väl i första hand php som är att rekommendera (enkelt att börja med, förstå och lära sig) och i andra hand att lära sig sql (oavsett databas). Sedan finns det ju som sagt .NET (MS egna alternativ), JSP (javabaserat), SSI (serverbaserat) och förstås om man verkligen vill ge sig in i den riktiga skript-världen, Perl (få språk är så väl anpassade till dagens behov av textbearbetning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c#? vänta nu, killen vill börja programmera och ni råder han att sätta sig in i c#, c++? Varför, som jag förstår det vill han bygga ett CMS. Lättast att börja med PHP mot en MySQL databas.. Eller ASP.NET mot access..eller liknande...

 

ASP.Net och C# går ju hand i hand med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite överdrivet att Java och C++ skulle vara gammalt… (och att C# skulle vara det enda som gäller är ju lika korkat som att säga att objective-C för all framtid är bäst).

 

Om man sysslar med webapplickationer så är det väl i första hand php som är att rekommendera (enkelt att börja med, förstå och lära sig) och i andra hand att lära sig sql (oavsett databas). Sedan finns det ju som sagt .NET (MS egna alternativ), JSP (javabaserat), SSI (serverbaserat) och förstås om man verkligen vill ge sig in i den riktiga skript-världen, Perl (få språk är så väl anpassade till dagens behov av textbearbetning).

 

Om du tittade noga så kanske du ser att jag har skrivit "gammalt" och inte gammalt.

Vilket jag menar beror på att det finns fortfarande väldigt många som använder sig av C++ och JavaScript fortfarande.

Men varför frågar jag dig Tema, är det inte bättre att lära sig det senaste?

Fördelen med C# är att det är mycket svårare att göra fel än om man jämför med C++ och Java.

 

Men du kanske föredrar OS9 före OSX? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare bör du ju se till att du bemästrar XHTML + CSS ordentligt, och därefter lära dig ett enkelt script-språk, som ASP/PHP. Det är nog den bästa inkörsporten tror jag.

 

Tyngre programmering som .NET/Java/C++ behövs knappast om du ska göra enklare webbutveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Ozzie.

 

Dock bör jag påpeka att jag svarade trådskaparens inlägg om det var Java han borde lära sig, genom att förespråka C# istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för alla svar.

 

Jag märker att det hela var lite luddigt formulerat så jag gör om det hela.

Jag bemästrar HTML, PHP, MYSQL osv. Men det jag vill göra är en applikation som kan kommunicera med en MySQL databas och lägga in olika värden som man sedan kan presentera med enkla PHP script.

 

Jar har länge haft ett webbaserat script i PHP där man kan slänga upp nyheter osv. Men nu vill jag ta det steget längre och göra en applikation som man kan skriva nyheter i, lägga upp bilder osv.

Och då räcker det ju med att den kommunicerar med en MySQL databas och så att man sedan framför det med PHP.

 

Så, vilket språk gäller då? C# verkar det som men mistar jag mig om jag säger att C# är svårare än Java?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för alla svar.

 

Jag märker att det hela var lite luddigt formulerat så jag gör om det hela.

Jag bemästrar HTML, PHP, MYSQL osv. Men det jag vill göra är en applikation som kan kommunicera med en MySQL databas och lägga in olika värden som man sedan kan presentera med enkla PHP script.

 

Jar har länge haft ett webbaserat script i PHP där man kan slänga upp nyheter osv. Men nu vill jag ta det steget längre och göra en applikation som man kan skriva nyheter i, lägga upp bilder osv.

Och då räcker det ju med att den kommunicerar med en MySQL databas och så att man sedan framför det med PHP.

 

Så, vilket språk gäller då? C# verkar det som men mistar jag mig om jag säger att C# är svårare än Java?

Så skillnaden är egentligen att du vill kunna ladda upp bilder? Det kan man väl göra med PHP med? Eller missförstår jag dig ändå? :wacko: Eller menar du en windows-applikation?

 

C# och Java är ganska lika i syntaxen. Använder du Visual Studio får du väldigt mycket hjälp med C#, om du börjar använda .NET.

 

Jag skulle dock förespråka att hålla det så enkelt som möjligt. Ska du bara ha en enkel nyhetsmotor med en bilduppladdning, så håll dig hellre till PHP. Det tycker jag är det smarta valet :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för alla svar.

 

Jag märker att det hela var lite luddigt formulerat så jag gör om det hela.

Jag bemästrar HTML, PHP, MYSQL osv. Men det jag vill göra är en applikation som kan kommunicera med en MySQL databas och lägga in olika värden som man sedan kan presentera med enkla PHP script.

 

Jar har länge haft ett webbaserat script i PHP där man kan slänga upp nyheter osv. Men nu vill jag ta det steget längre och göra en applikation som man kan skriva nyheter i, lägga upp bilder osv.

Och då räcker det ju med att den kommunicerar med en MySQL databas och så att man sedan framför det med PHP.

 

Så, vilket språk gäller då? C# verkar det som men mistar jag mig om jag säger att C# är svårare än Java?

 

Det finns vissa undantagsregler i C# som inte finns i C++ eller Java, vilket kan verkar aningen krångligare om man är väl insatt i Java eller C++.

Men samtidigt, så gör dessa regler att det är mycket svårare att skriva felaktig kod, eftersom kompilatorn vägrar acceptera felaktig kod.

 

Finns flertal böcker om C# om du vill lära dig. Fördelen med objektorienterade språk, är ju att du i stort sett bara skriver kommandon till redan färdiga klasser och det du egentligen gör, är att ordna ihop reda existerande data.

 

C# står ju för C sharp, från musikens Ciss. Där man alltså höjt tonen C till en högre tonhöjd. Man har alltså lyft språket C++ ett snäpp och förbättrat och förenklat språket, även om C++ har vissa fördelar med att man kan skriva mer maskinnära kod, vilket du inte behöver i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske skulle börja med att kolla om han vill utveckla under Mac OS X eller Windows. C# finns det ingen bra implementation för i OS X, då det är ett språk från MS. Även .Net med mera är från MS.

 

Om du ska programmera på Mac, så är det bäst med Objective-C och Cocoa. Cocoa är ett framework (ramverk) med en massa färdiga objekt, som du kan använda i ditt program. Objective-C är språket som vanligtvis används för programmering i OS X.

 

En stor fördel med det är att det ingår i OS X, och att du får med hela utvecklingsmiljön och alla verktyg som behövs, samt dokumentation. OM du ska köra Visual Studio, så måste du installera Windows på Macen, och köpa Visual Studio, vilket inte är speciellt billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh... vad är det nu för fel på BASIC V2???

 

<-- (sorry) mopsar mig bara lite eftersom jag har fixat en ny avatar! :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske skulle börja med att kolla om han vill utveckla under Mac OS X eller Windows. C# finns det ingen bra implementation för i OS X, då det är ett språk från MS. Även .Net med mera är från MS.

 

Om du ska programmera på Mac, så är det bäst med Objective-C och Cocoa. Cocoa är ett framework (ramverk) med en massa färdiga objekt, som du kan använda i ditt program. Objective-C är språket som vanligtvis används för programmering i OS X.

 

En stor fördel med det är att det ingår i OS X, och att du får med hela utvecklingsmiljön och alla verktyg som behövs, samt dokumentation. OM du ska köra Visual Studio, så måste du installera Windows på Macen, och köpa Visual Studio, vilket inte är speciellt billigt.

 

C# är ju ISO-standard, så varför skulle det vara dåligt?

Man kan ju programmera både kaffeautomater och program om man vill.

 

Dessutom är det inga problem att utveckla program till OSX med C#.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Visual Studio Express är ett fullgott gratisalternativ som man kan ladda hem från microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldit vad svar man får, och det är bra eftersom alla har olika synpunkter och svar.

Men jag antar att vi nästan kommit fram till att det är C# som gäller.

Någon frågade under vilket OS jag vill skriva och det är ju såklart Mac OSX, så är C# kompatibelt med Mac OSX eller är det ändå något annat som är bättre lämpat?

 

 

Vilket är lättast för en nybörjare att sätta igång med i Mac OSX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är lätt.. om man kan det ;)

Svårt att säga att ett språk är enklare eller svårare än något annat. Men du ska ju syssla med objektorientering och då har du ju sållat ganska bra.

 

Vill du skriva kod som alla kan läsa och förstå och sedermera ändra i, så är det någon av de objektorienterade ISO-standardarerna du ska använda.

 

Titta på följande länk.

http://www.mono-project.com/Main_Page#mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ska man utveckla för osx är det bäst att göra det i de verktyg som följer med och inte blanda in c# och visual studio. Eller mono.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C# är det enda som gäller.

Både C++ och Java är "gammalt"

 

Sök på C# eller C sharp så hittar du det du söker.

 

Precis som java och C++ är det objektorienterat.

 

Ruby on Rails är inte dumt det heller. Ett tips är att kolla in http://poignantguide.net/ruby/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ska man utveckla för osx är det bäst att göra det i de verktyg som följer med och inte blanda in c# och visual studio. Eller mono.

 

 

Och vilket språk skulle det då vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...