Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad spelar du för instrument?

lime90

Recommended Posts

Tjena!

Hur många musiker har vi här på forumet?

Själv spelar jag saxofon, alt och sopran och en del trummor. Har en skolyamaha-sax och en powertone sopransax och ett yamaha DTXpress digitalt trumset.

Så vad spelar ni andra och vad har ni för instrument?

Här är en bild på trumsettet:

Yamaha-dtxplorer.jpg

Jag har ett prick likadant trumset. :) Dock spelar jag i första hand gitarr och då helst elektrisk sådan och leker gärna med mycket effekter och elektronik runt ljudet. Mitt senaste tillskott är en Ebow, vilket är en liten elektromagnet att driva strängarna med - ruggit coolt. Jag trakterar även bas, även om mina basar mest står och samlar damm... Sen spelar jag keyboard för husbehov, men är inte någon större virituos - det blir mest att lägga ackord och komp vid inspelningar. Önskar att jag hade tid att lära mig fler instrument, men som det är räcker ju tiden inte till att upprätthålla nivån för de instrument jag spelar...

Tjena!

Hur många musiker har vi här på forumet?

Själv spelar jag saxofon, alt och sopran och en del trummor. Har en skolyamaha-sax och en powertone sopransax och ett yamaha DTXpress digitalt trumset.

Så vad spelar ni andra och vad har ni för instrument?

Här är en bild på trumsettet:

Yamaha-dtxplorer.jpg

Nice! Spelar också sax, alt och sopran :D har en Yamaha skolsax(alt) och en Selmer SA 80 sopran plus att jag har lånat hem en till selmer SA 80 fast alt som jag funderar på att köpa, men jag får se hur det blir med det. Sedan spelar jag bas, har en enkel nybörjarbas från Silvertone, spelar trummor, har ett gammalt Pearl-set och sjunger även lite. Kul att vi är två som lirar sax, både alt och sopran, dessutom är vi ju lika gamla:)

Jag har ett prick likadant trumset. :) Dock spelar jag i första hand gitarr och då helst elektrisk sådan och leker gärna med mycket effekter och elektronik runt ljudet. Mitt senaste tillskott är en Ebow, vilket är en liten elektromagnet att driva strängarna med - ruggit coolt. Jag trakterar även bas, även om mina basar mest står och samlar damm... Sen spelar jag keyboard för husbehov, men är inte någon större virituos - det blir mest att lägga ackord och komp vid inspelningar. Önskar att jag hade tid att lära mig fler instrument, men som det är räcker ju tiden inte till att upprätthålla nivån för de instrument jag spelar...

Det låter väldigt likt situationen jag är i, förutom att jag inte har något digitalt trumset men har länge funderat på ett. Jag har heller ingen Ebow men resten av storyn lät likt min egen. Jag är mycket inne på nån kombination av progresiv rock (typ Porcupine Tree, Pink Floyd) och metal (typ Corrosion of conformity, Monster Magnet) dock har jag inte så mycket tid att lägga på min musik som jag önskar då jag jobbar kvällar samt läser in lite ämnen under dagarna just nu.

Musik är livet när det flyter på...

Kul tråd.

Själv har jag jobbat som musiker i ett antal år, men tröttnade väl litegrann och började lära mig programmering istället.

Spelar trummor, gitarr, bas, piano och sjunger lite.

Trummor är dock mitt huvudinstrument och jag har medverkat på ett antal skivor.. många som sålt både guld och platina.

Jag jobbar som brasslärare och spelar följande brassinstrument:

Trombon, Trumpet, Tuba, Horn, Eufonium.

Spelar även gitarr och Piano, sen har jag tagit ngn lektion på trummor också.

Kul tråd.

Själv har jag jobbat som musiker i ett antal år, men tröttnade väl litegrann och började lära mig programmering istället.

Spelar trummor, gitarr, bas, piano och sjunger lite.

Trummor är dock mitt huvudinstrument och jag har medverkat på ett antal skivor.. många som sålt både guld och platina.

Några man har hört talas om?

Kan tillägga att jag går "musiktillägget", flera kurser inbakat som en jättegod tårta. Vi har olika kurser som t.ex ensemble, musikteori, rytmik och sceniskt musikprojekt. Vi har även en kör och gör varje år en adventskonsert och håller också i lucia i domkyrkan här i Växjö. Helt sjukt vad mycket folk det kommer! Sedan gör treorna i lmusiktillägget varje år en så kallad "vårshow" med musik, teater och dans som ettor, tvåor och treor medverkar i. Och det finns inget som är så kul som musiktillägget, jag är så oerhört glad att jag sökte in. Det gör att man orkar med sådana ämnen som fysik :P

Huvudsakligen pianist och keyboardist (lirar i Out of Time). Spelar även gitarr, bas och trummor. Har börjat pilla ihop ett eget projekt där jag lägger alla instrument själv.

Hjärtat i min musikrigg är en sån här...

post-20176-1189632570.jpg

Snart blir det även en sån här...

Att musiker alltid ska skryta om sina grejer! :lol:

post-20176-1189632600_thumb.jpg

Spelar Akustisk gitarr och El, Uke och lite smått på trummor ... men inte så duktig man kan önska !

Gitarr sen jag var 6 år. Piano, sisådär. Altsax några år. Skötte ljud några gånger åt några svensktoppskungar på turnéer. Heh... var också "bodydouble" en gång när spansk TV spelade in en video med ett svenskt band.

Hade bl.a. en Hagström Super Swede i perfekt skick som jag - min dumme jäkel - sålde. Enda guran kvar numera är en tolvsträngad Höfner som jag köpte för första lönen 1969.

Huvudsakligen pianist och keyboardist (lirar i Out of Time). Spelar även gitarr, bas och trummor. Har börjat pilla ihop ett eget projekt där jag lägger alla instrument själv.

Hjärtat i min musikrigg är en sån här...

post-20176-1189632570.jpg

Snart blir det även en sån här...

Att musiker alltid ska skryta om sina grejer! :lol:

2:a gittaristen i mitt band har en sån gura. Riktigt cool faktiskt emde lysdioderna när man spelar på kvällen. Han är väldigt nöjd med den.

Har spelat trummor sen jag var 15, men nu var det några år sedan sist. Men prylarna finns kvar, och jag har såklart inte slutat!

Magasinerat står mitt svarta Yamaha Recording Custom "Steve Gadd style"... :bultandehjarta:

Spelade piano i grundskolan (längesen) och har nu gett mig in i musiksvängen igen genom att försöka mig på att bemästra trummor. Har dock inga egna än.

När kommer "The Macworld Forumers" första platta tro? :hihihi:

Gitarr sen jag var 6 år. Piano, sisådär. Altsax några år. Skötte ljud några gånger åt några svensktoppskungar på turnéer. Heh... var också "bodydouble" en gång när spansk TV spelade in en video med ett svenskt band.

Hade bl.a. en Hagström Super Swede i perfekt skick som jag - min dumme jäkel - sålde. Enda guran kvar numera är en tolvsträngad Höfner som jag köpte för första lönen 1969.

:deppig: sälja en hagströmare...

Spelar gitarr! vill börja spela piano med, får se om det blir av.

När kommer "The Macworld Forumers" första platta tro? :hihihi:

Vi får väl dra ihop ett eller ett par band. Det är ju lite stora avstånd mellan medlemmarna. Lite svårt för en Stockholmare och en från Varberg att spela tillsammans, eftersom det innebär en massa resor.

Det vore dock roligt att sätta ihop ett band i Stockholmstrakten, med medlemmar från forumet. Kanske ett band på västkusten också.

Själv spelar jag lite klaviatur, men bara som hobby. Jag skulle vilja skaffa ett digitalt trumset också.

Sång är mitt huvudinstrument.

Ja, det glömde jag ju :blushing::pinch:

Jag sjunger ju också, men även det på hobbynivå. När jag gick i gymnasiet var jag den enda killen i skolkören som behärskade både bas- och tenorstämmor, och det fick jag mycket beröm för. Numera sjunger jag bara hemma och karaoke ibland.

Det skulle dock vara roligt att sjunga lite mer på riktigt någon gång, och jag funderar på att gå till en sångpedagog för att öva upp min röst ordentligt igen.

Det skulle dock vara roligt att sjunga lite mer på riktigt någon gång, och jag funderar på att gå till en sångpedagog för att öva upp min röst ordentligt igen.

Ja! Jag vill verkligen uppmuntra dig till att göra det! Det är verkligen såååå roligt och berikande! (sedan kan du söka till Idol! :tarskratt: )

Finns det någon som lagt ut sina alster på nätet?

Jag har lagt ut extremt dåliga demo-versioner av låtar för att skaffa feedback på myspace.

Titta gärna in på Min Myspace

Första låten "Intro" är ihopklippt i garage band.

De andra låtarna är inspelade i Pro-Tools med en mic i mitt vardagsrum.

Gitarr, sång är de enda live-instrumenten. Resten mjukvarusynthar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...