Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Öka tempot på Låt i Garageband


Gäst Kalle Silver

Rekommendera Poster

Gäst Kalle Silver

Jag har en Tiger OS X 10.4.10 och den senaste uppgraderingen av iLife 08, där också det senaste i Garageband finns.Jag har även ett ljudkort Edirol FA:66 samt 2 micar Röde NT 5:or.

 

På 60:talet när man hade 33-45 och 78 varvare och glömde ställa om varvtalet, så lät det rena Kalle-Anka, om man 60 år senare inte lyckats lösa detta problem.??? Visst har man väl det.

 

Jag spelade på mitt dragspel in en Jularbohambo på två spår i Garageband. Jag var väldigt nöjd med inspelningen, allt satt perfekt utom att tempot var något för lågt.

Jag gick in i menyraden ,reglage, scrollade ner till ,visa tempo, som är förinställd på 120, jag sköt reglaget upp till 130 och tempot var också perfekt, men jag fick en sidoeffekt jag inte ville ha(det lät gräsligt ljust). Min fråga är alltså, kan jag år 2007 ljustera hastigheten i efterhand utan att ursprungsljudet ändras, eller lever vi kvar på 60 talet.

 

Någon hastighetskunnig. Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Tack JollyJumper. Jag laddade ner Audacity, och det var ju rena grekiskan för mig som aldrig sett detta förut. Om man bara skall kontrollera hastigheten, blir det fortfarande bökigt att komma underfund med hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tveksam om det går faktiskt. Jag tar för givet att du har spelat ett riktigt instr (fysiskt) enda jag kan komma på då är om du gör om audiofil till apple loop eller rex fil, då kan det funka. Hade det varit ett virituellt instr inspelat med midi keybord hade det inte varit något problem. Jag brukar själv lägga om gitarrer om jag ändrar tempo i GB.

 

Kanske någon annan med större kunskap kan svara på din fråga.

 

Lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jättesnällt ScienceX. Jag bifogar en dump, där står det.Audacity ändrar hastighet eller tonhöjd på inspelningen.

Det borde innebära att det skulle kunna funka.I morgon skall jag testa får vi se. Borde inte min senaste uppgraderade Garageband kunna fixa detta, tycker man. Godnatt.

 

Kalle/Users/karlfaxnas/Desktop/Bild 1.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Experterna på Macworld forum gav mig följande svar på samma fråga.( Se Dump) Men hur kan jag hämta hem dessa program, jag provade i verson tracker, men av BPM Studio, PCDJ, Mixvibes och Mivmeister var det bara BPM Studio som fanns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Audacity: välj Arkiv> öppna, markera sedan genom att klicka och dra den del i ljudfilen, eller hela ljudfilen, som du vill ändra, gå till menyn Effekt, välj Ändra tempo, ställ in önskat tempo, klart! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...