Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måla med ljus


OzzieWild

Rekommendera Poster

Läste just en artikel om att "Måla med ljus". En väldigt häftig effekt för alla er fotografer här på forumet (Finns ju ett par stycken)

 

Nu tänkte jag fråga om det är någon som provat detta? Skulle gärna vilja se hur det blir när en "amatör" gör det. Kan själv inte prova då jag inte har någon schysst kamera än.

 

Länk >>

 

EDIT: Om någon provar/har provat, posta gärna bilderna här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag lekte lite med min Ixus 40 40 kväll. 15 sek exponering, inget photoshoppande.post-16839-1189591466.jpg

post-16839-1189591477.jpg

Snyggt! :w00t: Gillar verkligen den typen av bilder! Riktigt snyggt! Mer, mer, mer! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag experimenterade en hel med sånt där för många år sen. En kul variant är att ställa upp slutaren när det är kolmörkt ute (i skogen eller på landet höst-vår) och måla fram föremål med ficklampa och vanlig kamerablixt. Man kan placera ut föremål och folk och sen belysa dem med ljuskällorna, eller belysa större föremål med ett antal blixtar från olika håll och avstånd. Efter en del experiment får man lite kläm på hur långa tider och hur mycket ljus det behövs för att exponeringarna ska bli bra.

 

Jag skulle gärna visa lite exempel, men det var som sagt på den analoga tiden och jag har nog inga av diabilderna i digitalt format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste just en artikel om att "Måla med ljus". En väldigt häftig effekt för alla er fotografer här på forumet (Finns ju ett par stycken)

 

Nu tänkte jag fråga om det är någon som provat detta? Skulle gärna vilja se hur det blir när en "amatör" gör det. Kan själv inte prova då jag inte har någon schysst kamera än.

 

Länk >>

 

EDIT: Om någon provar/har provat, posta gärna bilderna här

Kan det måhända varit i Digitalfoto nr. 3 -07? Har precis läst den, ska prova det så fort jag har köpt mig ett stativ till min kamera ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det måhända varit i Digitalfoto nr. 3 -07? Har precis läst den, ska prova det så fort jag har köpt mig ett stativ till min kamera ;)

Nope läste den här :P

 

Posta gärna bilderna så fort som möjligt. Älskar den typen av foton, tycker det är riktigt snyggt!

 

En fråga:

Ponera att du har en slutartid på 10-15 sek. När du trycker på knappen, vad gör man då? Springer in framför kameran och viftar med lampan, eller lyser i luften framför kameran på något sätt? (Ledsen om det är en dum fråga, men inte så haj på de där med fotografering :blushing: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope läste den här :P

 

Posta gärna bilderna så fort som möjligt. Älskar den typen av foton, tycker det är riktigt snyggt!

 

En fråga:

Ponera att du har en slutartid på 10-15 sek. När du trycker på knappen, vad gör man då? Springer in framför kameran och viftar med lampan, eller lyser i luften framför kameran på något sätt? (Ledsen om det är en dum fråga, men inte så haj på de där med fotografering :blushing: )

I den artikeln jag läste hade de en slutartid på ca 90 sek. Sedan gick han runt, utanför bild, och belyste olika objekt(stenar i det här fallet) i cirka 20 s var, lika olika beroende på hur ljusa han ville ha dem och beroende på avstånd. Men sen kan man ju gå "i" bilden med, som Mattias gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope läste den här :P

 

Posta gärna bilderna så fort som möjligt. Älskar den typen av foton, tycker det är riktigt snyggt!

 

En fråga:

Ponera att du har en slutartid på 10-15 sek. När du trycker på knappen, vad gör man då? Springer in framför kameran och viftar med lampan, eller lyser i luften framför kameran på något sätt? (Ledsen om det är en dum fråga, men inte så haj på de där med fotografering :blushing: )

Du kan ju börja med fördröjning för att undvika avtryckskak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pappa gjorde sådanna bilder förr. Han la kameran i ett mörkt rum under en glödlapa som han satte i gungning. Hade väldigt lång slutar tid (vet inte exakta inställningarna). Han gjorde det med vanliga lampor och färgade lampor oxå. Ser helhäftigt ut. Fractaler the hard way :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fractaler the hard way :D

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det måhända varit i Digitalfoto nr. 3 -07? Har precis läst den, ska prova det så fort jag har köpt mig ett stativ till min kamera ;)

 

DigitalFoto 4/07 har ett stort reportage om detta. Lurigt nog hittade jag den här tidningen och läste den på lunchen igår, utan att ha sett den här tråden. Skumt!

 

Jag har ett stativ (Cullman) men ingen digital systemkamera. Tråkigt, men nästa år kanske det blir mer pengar i kassakistan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar sjukt spännande att experimentera det där. Får nog ta mig till en polare ikväll och testa lite med hans kamera :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
katzenklavier
Jo, jag lekte lite med min Ixus 40 40 kväll. 15 sek exponering, inget photoshoppande.post-16839-1189591466.jpg

post-16839-1189591477.jpg

Tagna i Flatåsområdet va :shifty: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...