Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bra svenskt abonnemang?


Pox

Rekommendera Poster

Nu när det går att låsa upp iPhone, men vi ännu inte vet om den kommer till Sverige i år så blir man ju sugen på en import. Om inte från USA så kanske från det första land i Europa som får den.

 

Hur som helst; det måste ju till ett abonemang som man inte blir ruinerad av när man surfar.

 

Jag funderade på de här USB-3G-modemen från 3, Tele2 m fl. Sitter det nått sim-kort i de? Om det gör det, skulle det vara möjligt att använda det i en "vanlig" telefon? Går det att ringa från dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är det ingen som erbjuder flatrate i datatrafik än så länge. Om du kollar (och tror på) T-mobiles läckta annons, så har dom ett special abonnemang för iPhone. Skulle gissa på att det blir så i Sverige också.

 

Har man en iPhone men inte flatrate, så försvinner halva grejen med iPhone tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de modem för mobilt bredband som finns på marknaden idag sitter det ett helt vanligt 3G-kort. Detta går givetvis att använda till vad man vill, men jag hade gjort följande:

 

Tecknat ett abonnemang hos den operatör med bäst 3G-/Turbo3G-täckning (3)

 

Tecknat ett mobilt bredband som tilläggstjänst till abonnemanget. (199/mån)

 

Vips har du flatrate på datatrafik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ OzzieWild

Jodå, ex 3 har flatrate på sitt mobila bredband.

 

@bjornharstedt

Smart! Då kan man ju faktiskt få ett riktigt bra pris.

 

När jag räknar på deet så skulle det faktiskt bli billigare att göra så med min nuvarande telefon, som bara har GPRS (för jag antar att det inte spelar nån roll för priset om jag har surfar via 3G eller GPRS) istället för att pröjsa Tele2:s hutlösa bandbreddskostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör idag med den metod som bjornharstedt tipsade om, dock funkar inte den med Telia som bara har tilläggsdatapaket på 150MB för 600 kr, och deras mobilabredbands SIM går inte att ringa med! :(

 

Telenor, Tele2 och 3 har bra obegränsade paket som funkar med "vanliga" talabonnemang, hann teckna Telenor Fast Pris med Turbo-3G för 199, så nu kan jag surfa och ringa/smsa (så gott som) obegränsat för 599+199 per månad. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Nu när det går att låsa upp iPhone, men vi ännu inte vet om den kommer till Sverige i år så blir man ju sugen på en import. Om inte från USA så kanske från det första land i Europa som får den.

 

Hur som helst; det måste ju till ett abonemang som man inte blir ruinerad av när man surfar.

iPhone kommer inte revolutinera marknanden på något sätt. Det som finns idag kommer finnas kvar. Kanske några förändringar, men inga stora.

 

Vi vet inte än om det ens säkert kommer 3g på iPhonen.

 

De bästa abbonemangen med flaterate har tre idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör idag med den metod som bjornharstedt tipsade om, dock funkar inte den med Telia som bara har tilläggsdatapaket på 150MB för 600 kr, och deras mobilabredbands SIM går inte att ringa med! :(

 

Telenor, Tele2 och 3 har bra obegränsade paket som funkar med "vanliga" talabonnemang, hann teckna Telenor Fast Pris med Turbo-3G för 199, så nu kan jag surfa och ringa/smsa (så gott som) obegränsat för 599+199 per månad. :D

 

 

Jag har kollat med kundtjänst hos 3 och Telenor. 3 funkar enbart om man har en 3G-mobil. Deras nät är spärrat så att man inte får nån access utan en sådan telefon. Telenor däremot har inga problem alls med att jag kör med min gprs-telefon tills jag skaffat en ny lur.

 

Hos Telenor finns "mobilt bredband" som tillägg utan bindningstid för 299:- / månad.

 

Edit:

@micke_nkpg

 

Självklart är det inte klart om det blir 3G i europeiska iPhone. Samma sak gäller MMS. Men för min del så sparar jag pengar redan idag om jag gör så här. Eftersom varken abonemanget eller tillägget har någon bindningstid så är det inga problem att byta när man vet mer i höst/vinter.

 

Att påstå att iPhone inte kommer ha någon större påverkan på marknaden är rena larvet, eftersom varken du eller jag har en susning om hur den kommer lanseras i Sverige eller hur den kommer att tas emot av kunderna. Vad vi däremot vet är att 1) för att den ska kunna nyttjas som avsett måste säljas med flatrateavtal och 2) att den är _jävligt_ efterlängtad utan för USA.

 

Med tanke på att det redan idag i Sverige finns flatrate för mobilt bredband har jag väldigt svårt att tro att det _inte_ skulle bli sådana avtal för iPhone i Europa och Sverige.

 

Dessutom _vet_ vi att det är mycket svårt att lansera en telefon i Europa som inte innehåller 3G och MMS. Apple har gjort kontiga val tidigare, men att försöka lansera en telefon i Europa utan två av de mest populära funktionerna/teknikerna tror jag blir svårt. Speciellt som den ena förmodligen bara kräver en mjukvaruuppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
Vi vet inte än om det ens säkert kommer 3g på iPhonen.
Självklart är det inte klart om det blir 3G i europeiska iPhone.

Inte att det kommer direkt nä, men Jobs har faktiskt sagt att det SKA komma en 3G-iPhone.

iPhone kommer inte revolutinera marknanden på något sätt. Det som finns idag kommer finnas kvar. Kanske några förändringar, men inga stora.
Att påstå att iPhone inte kommer ha någon större påverkan på marknaden är rena larvet, eftersom varken du eller jag har en susning om hur den kommer lanseras i Sverige eller hur den kommer att tas emot av kunderna.

Skulle inte heller kalla det en revolution, men att säga att faktiskt alla mobiltillverkare har blivit påverkade och fått tänka till är inte att överdriva. iPhone har lagt vikt vid andra saker än en funktionshysteri och säljer bra ändå, det får företagen att omvärdera lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är det ingen som erbjuder flatrate i datatrafik än så länge. Om du kollar (och tror på) T-mobiles läckta annons, så har dom ett special abonnemang för iPhone. Skulle gissa på att det blir så i Sverige också.

 

Har man en iPhone men inte flatrate, så försvinner halva grejen med iPhone tycker jag.

Varför tycker du att det är så självklart att det blir så bara för att Apple kommer med sin iPhone? Bland oss som hänger på MW och inte kunde mer än Average Joe om telefoner innan det verkar det som om alla pratar om iPhone och att det är den häftigaste prylen sedan skivat bröd samt att den kommer att förändra hela mobiltelefonindustrin.

 

Vänta lite. iPhone är ingen revolution. För oss är det kanske till viss del en revolution, men det har funnits telefoner med webbläsare, e-post, RSS-läsare och så vidare sedan långt tillbaka. Halva grejen med dessa telefoner har försvunnit därför att datatrafik kostar 10 till 15 kronor per MB. Det är naivt att tro att iPhone skulle få operatörerna att skrota den affärsmodellen och gå över till flatrate. För en telefon. EN telefon. När det sedan långt tillbaka levererats massor av telefoner med såväl webbläsare och allt möjligt annat som kunnat dra nytta av flatrate.

 

Visst. Det skulle kunna bli så. Operatörerna skulle kunna ta fram speciella iPhone-abbonemang, ta 500+ kronor i månaden och köra flatrate. Men om vi ska se till hur historien fortlöpt så skulle jag inte räkna med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...