Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Död mac mini, hur komma åt HDn?


gabbbahey

Rekommendera Poster

Hej

 

Min mac mini fick spader häromdagen och låste sig. Jag startade om men den stod och snurrade med grå skärm och ngn liten symbol so jag har för mig såg ut som en gammal mac eller nåt...

Jag startade om igen denna gång med systemskivan i.

 

Nu kom den aldrig längre än till en helgråskärm, samtidigt som man hörde hur den stod och tuggade på skivan.

 

Började nu bli lite nervös. Tog med mig burken till jobbet, kopplade den med firewire till datorn där och startade minin med "T" intryckt. Inget hände och jag utgick från att detta berodde på att den var koncentrerad på att försöka läsa skivan som hade fastnat.

 

Har nu haft loss chassit till minin, och lyckades pilla ut skivan. Troligen är väl den optiska enhten körd nu, men jag kan fortfarande inte starta burken som firewireenhet...

 

Vad göra?

 

Är nästa steg att plocka ut hårddisken och försöka koppla den direkt till annan dator?

 

Synd på datorn, men allt som ligger på hårddisken är ändå viktigast.

 

Någon som varit i samma situation och har tips?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kanske drabbats av något liknande, i alla fall har min Mini kraschat totalt: det började med en Kernel Panic efter att jag hade kopierat några dvd på en extern brännare, när jag startade om stog den bara och tuggade och det lät som om den försökte mata in eller mata ut en skiva från den interna cd-enheten. Men där fanns ju ingen skiva. Försökte alla tricks jag kunde komma på, men inget hjälpte.

 

Efter att ha stått med strömkabeln urdragen under natten startade den om, gick två minuter och sedan blev det Kernel Panic igen. Nästa omstart hände ingenting, inget startljud, skärmen tände inte.

 

För att göra en lång historia kort så bar jag ner Minin till MacSupport. Hoppas de kan fixa den. Och detta hände tre veckor efter att garantin gått ut!

 

Så nu har jag fått koppla in min PowerBook G3 till bredbandet istället. Tur att jag har den i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min, hårddisken hade pajjat så jag fick köpa mig en ny, garantin hade ju gått ut för 1 mån sen =) Passade på att sätta i en snabbare 7200. Dock fick jag ju ingen data tillbaka från den, det skulle kosta skjortan.

 

marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

checka denna videon

 

 

Gick lite väl fort va..? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade en ungefär en sådan USB-adapter en gång. Lite fipplig att använda, särskilt som man måste ha en adapter-adapter för att använda 2,5 tums-diskar. De är väl egentligen mest tänkta för dem som provar många olika diskar eller cd-enheter.

 

Om gabbahey får ut en fungerande hårddisk ur MacMinin skulle jag istället rekommendera ett tomt hårddiskkabinett. Finns att få för cirka 200 kronor hos t.ex. Kjell & Co eller Clas Ohlsson. Finns på Macoteket också. Och för cirka en hundralapp på Blocket, ett par olika företag som säljer där.

 

Förutsatt att själva hårddisken fungerar så har man ju en utmärkt backup-enhet sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en ungefär en sådan USB-adapter en gång. Lite fipplig att använda, särskilt som man måste ha en adapter-adapter för att använda 2,5 tums-diskar.

NewerTech har ingen adapter för 2,5-tumsdiskar. Ena sidan av "klumpen" för 3,5-tum, andra sidan 2,5-tum och ovansidan för SATA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade i ett externt skal också när min disk gått sönder, men kunde inte återskapa något ändå. Testa, du kan ha tur!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kabinett är beställt och förhoppningsvis är hd´n ok.

Men hoppet finns kvar om att få igång minin igen.

Innan jag satte i skivan (som ju fastnade) fick jag ju respons från burken, nån symbol låg på en grå skärm. Så den kommunicerade ju trots allt fortfarande med mig. det är efter att skivan sattes i som den inte går igång.

 

Nu efter att jag pillade ut skivan så hör jag att den fortfarande läser och ger ifrån sig nåt pipande ljud. Obehaglig låter det, men ag tror inte det är hårddisken utan den optiska enheten.'Kan det vara så att optiska enheten stör?

 

Vad händer ifall jag kopplar ur enheten, får datorn spader, eller underlättar man för den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du inte ut skivan med alla kända "tricks" ? och ovanliga..kolla Mac Hjälp: Mata ut skiva

 

post-113-1190834832.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NewerTech har ingen adapter för 2,5-tumsdiskar. Ena sidan av "klumpen" för 3,5-tum, andra sidan 2,5-tum och ovansidan för SATA.

 

Jo det har de, har en sådan hemma. :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det har de, har en sådan hemma. :)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Nej, det har de inte. Har en sådan på jobbet.  :)

 

Hur gammal är din? Den på jobbet är kanske ett år gammal.

 

http://www.newertech.com/products/usb2_adapt.php

"USB 2.0 to ATA connection (2 sided, for 2.5" and 3.5" drives), and a SATA connection"

 

Alltså dubbelsidig, utan adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du inte ut skivan med alla kända "tricks" ? och ovanliga..kolla Mac Hjälp: Mata ut skiva

 

post-113-1190834832.jpg

 

jodå, testade allt det där. Men när burken sattes på så kom den inte längre än till attt tugga på skivan

Men den är ute nu som sagt.

 

Däremot undrar jag om det skulle göra ngn skillnad ifall jkag kopplade ur optiska enheten. Kan den på nåt vis stoppa daorn från att "komma igång"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot undrar jag om det skulle göra ngn skillnad ifall jkag kopplade ur optiska enheten. Kan den på nåt vis stoppa daorn från att "komma igång"?

Inte särsklit troligt, men möjligheten finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...