Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rekommenderat avstånd till 22" bildskärm


johjoh

Rekommendera Poster

Hej,

 

ska köpa ny monitor och har som många andra fastnat för 22" widescreenskärmarna. Nu undrar jag om det finns några "allmänna" rekomendationer vilket avstånd man bör sita på för att ha en så pass stor skärm, de är ju ändå runt 50cm breda!

 

Sitter på 60-70 cm ifrån platsen där skärmen kommer stå, räcker det eller kommer jag få flytta runt huvudet en massa!? Vad har ni för erfarenheter?

 

Kom gärna med skärmförslag, gärna utöver samsung och HP giganterna =). Skulle gärna skaffa en 20" men många verkar sakna DVI.

 

Tack!

 

Mvh,

 

JJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, vart jag tvungen att mäta. Jo jag sitter nu med ca 60-70cm avstånd till min nya 22". Började med att ha den närmre som min gamla CRT-skärm men iom att ljusheten varierar lite beroende på vilken vinkel man tittar mot skärmen har jag flyttat den bortåt en dryg decimeter. Flyttar jag den ännu längre tror jag jag får svårare att läsa liten text. Och snart börjar man ju missta fördelen med större skärm om man flyttar den ännu längre bort.

Ett annat sätt att uttrycka det på är att ifall jag sitter som jag brukar och sträcker fram armarna kan jag nå skärmkanterna mitt på med långfingrarna och ringfingrarna, det avståndet har jag just nu.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 94'årige Morfar sitter nog 70cm ifrån sin 22". :)

 

Han hade en 17" CRT innan.. då satt han närmare. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Sätt dig upprätt och håll axlarna raka och låt armarna hänga ned längs med sidorna. Sträck fram ena armen utan att vrida eller tryck axeln framåt. Kan du lägga hela handflatan på skärmen är du för nära. Är du precis så att du når skärmen med fingertopparna är du tillräckligt nära. Kom ihåg axlarna. Resten märker du själv.

 

En 30-tummare brukar behöva lite längre avstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...