Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Scanning av rastrerade bilder

teddawid

Recommended Posts

Hallå!

Sitter och ska scanna en bild från en gammal tidning som är kraftigt rastrerad med relativt glesa punkter. I photoshop så kan det se konstigt ut (de som gjort samma sak förstår säkert vad jag menar) men beroende på hur man zoomar så ser det ibland bra ut, ibland konstigt. Det blir liksom större punkter och mönster. Vilket ska man lita på?? Finns det några regler när man skannar rastrerade bilder av den här typen?

//Ted

Hallå!

Sitter och ska scanna en bild från en gammal tidning som är kraftigt rastrerad med relativt glesa punkter. I photoshop så kan det se konstigt ut (de som gjort samma sak förstår säkert vad jag menar) men beroende på hur man zoomar så ser det ibland bra ut, ibland konstigt. Det blir liksom större punkter och mönster. Vilket ska man lita på?? Finns det några regler när man skannar rastrerade bilder av den här typen?

//Ted

Ett knep som -kan- funka när man scannar raster, är att göra bilden oskarp, för att sedan skärpa den igen.

I alla bättre skannerprogram så finns det ett särskilt läge för att skanna rastrerade bilder. Ofta kan man välja vilken rastertäthet som gäller. Högst rastertäthet har oftast reklamtryck, följt av (i tur och ordning) veckotidningar/magazin, dagstidningar och sist gamla dagstidningar (80-tal och äldre).

EDIT: Funktionen brukar kallas "descreen". Jag vet inte vad det heter på svenska.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...