Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ooops


Zappa

Rekommendera Poster

G3DT 266mhz/448mb

Skulle installera Panther över Jaggan med hjälp av XPostFacto3.0a8.

Pluttade i och av en del rutor och körde…rätt i väggen och sabbade? 2 HD.

Vet att det skall funka på en slik maskin men hur?

Kan nån med en burk från senare stenåldern hjälpa.

Steg för steg. kör nu med en 80gb med 9.2.1 på.

Vill ha Panther!!!!!!!!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill installera Panther på 266mhz, G3:a, har jag uppfattat det rätt? I såna fall avråder jag dig från att göra det. Jag har iofs ingen erfarenhet av Panther på G3 266, men däremot jaguar på en sån maskin. Det fungerar verkligen inte bra alls. Tyvärr blir allt som sirap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panther ska ju vara snabbare än Jaguar på de flesta datorer. Däremot blir det ju inte direkt snabbt kanske. Inte som os9 iaf!

Det beror alltså på vad du ska göra om det är bra att installera osx eller köra i os9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var rätt "nöjd" med Jaggan men SKA ha Panther, vet att 9:an är kvickare o allt men det stillar inte min nyfikenhet. MÅSTE TESTA!!!! (Den brukar dessutom vara överklockad till ett fartmonster på hela 333mhz)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var rätt "nöjd" med Jaggan men SKA ha Panther, vet att 9:an är kvickare o allt men det stillar inte min nyfikenhet. MÅSTE TESTA!!!! (Den brukar dessutom vara överklockad till ett fartmonster på hela 333mhz)

Jag förstår dig. :-)

I stort sett enda anledningen till att jag köpte en ny dator för två år sedan är att min gamla inte ens på pappret kunde köra någon version av OSX...

 

/lage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du måste köra XPF 3.0a9 för att det ska fungera på dom gamla g3orna.

 

Du kan ju kolla på XPF forum där står det en hel del om problemlösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att Mac OS X måste ligga på en partition med högst 8 GB om man installerar på en sån gammal dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är men på min 8600 med ett G3/450 så kör jag Panther på en partition med 20 gig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Enligt Apple's krav för installation av Panther så måste datorn ha inbyggd USB, alltså inte via PCI-kort. Detta diskvalificerar beiga G3:or. Räddningen heter XPostFacto som du finner mer om här och här.

 

Klippt från MacUpdate:

Version 3.0a9 now has initial support for Panther on the Wallstreet Powerbooks and the Beige G3. With the Beige G3, the main limitation at this time is that the built-in video is not working yet -- you need to use a video card. With the Wallstreet Powerbooks, there is a problem with video in some configurations, which can sometimes be solved by changing colour depth, or (one user reports) by removing the ATIRageProGA.plugin extension. Also, some users report that the Wallstreet Powerbooks aren't ejecting PC Cards properly in Panther.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det börjar att låta bra nu.

Har för mig det var Maestro som lyckats med ovanstående trick.

Fortsätt att råda o röna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...