Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MS office 2004 segt


pepsweps

Rekommendera Poster

Hej

jag har ms office 2004 och jobbar med ett worddokument som är 6 GB stort och inkluderar en del bilder och tabeller. Det här går jätte bra att öppna och jobbar smidgit med det i både pages 6 och med Neooffice 2.1.1, men i msoffice är det riktigt segt. Det går inte att scrolla i texten när det närmar sig en bild eller tabell utan att frysa för att sen hoppa framåt. när jag tittar med istat så visar den att programmet jobbar med 95% av processorkraften med det dokumentet.

 

Är det fel på mitt program eller är ms office så mycket långsammare?

 

 

/p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en Intel-baserad Mac? Office 2004 är inte Intel-optimerat, vilket gör att det kan kännas segt.

 

Edit: Ett Worddokument på 6GB??? SEX GIGABYTE? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Office 2004 är ett 32-bitarsprogram om jag inte har fel, och kan bara allokera 4 GB minne att leka med. Då kan du få problem då mer än vad som ryms i minnet ska användas och programmet får ta till hårddisken vilken är långsammare än arbetsminnet och då får du dessa problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS Office 2004 är inte Universal Binary, så det är optimerat för de äldre Power PC maskinerna än de nya med Intel-processor. Det först i och med MS Office 2008 som Office är Universal Binary. Gamla Office 2004 måste på en Intel-maskin köras i emulerat läge, alltså att Intel-maskin låtsas att den är en Power PC, denna emulering drar kraft från processorn vilket gör att icke-Universal Binary program körs långsammare. Universal Binary är en lösning från Apple som innebär dubbel-kod, dvs - den passar både Power PC och Intel. Tyvärr har Microsoft (precis som Adobe f ö) varit sega med att göra om sina mjukvaror till Universal Binary.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Office 2004 är ett 32-bitarsprogram om jag inte har fel, och kan bara allokera 4 GB minne att leka med. Då kan du få problem då mer än vad som ryms i minnet ska användas och programmet får ta till hårddisken vilken är långsammare än arbetsminnet och då får du dessa problem.

32-bitarsprogram kan bara allokera max 4GB överhuvudtaget. Det gäller för virtuella minnet också. De kan alltså INTE alloker 6 GB, ens med hjälp av virtuellt minne. Av den anledningen kan bara en del av den 6GB stora filen läsas in i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det var väl kasnke 6MB stor förståss. Men jag antar att förklaringen är densamma. Emuleringsläget som drar ner hastigheten. Och ja det är även en intel iMac jag jobbar med.

 

Det är väldigt stor skillnad på att hantera dokumentet i MSoffice och i t ex NeoOffice. Det känns som att det framför allt är bilderna och tabellerna som gör det svårt för programmet.

 

/p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...