Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag hatar min svenskalärare!


MacRazy

Rekommendera Poster

Tjoofan!

Nu är det så att vi håller på med att skriva en text, "Den bästa dagen i somras" i skolan.

Jag gjorde typ den bästa texten man kunde skriva om man säger så, t.om min pappa blev impad! :totaltgalen:

 

Aa, iaf, jag visar min lärare texten: Hon bah, umm jättebra Richard.

Sen dan efter så har hon kladdat ner hela färgutskriften med sin jävla fula handstil o skrivit allt som HON tycker ska ändras.

 

Sidhuvud får jag inte ha, för hon vill inte ha en rubrik på varje sida.

Måste ha minst 2,5cm marginal så att brödtexten är 13-14cm, annars blir det jobbigt för ögonen att läsa. :S

Inte heller får jag andvända ett annat typsnitt än Times New Roman, eftersom Times New Roman har små "fötter" som gör att orden binds samman och blir lättare att läsa. :S x2

 

Eftersom jag går i 8'an så kommer HON att sätta betyg på den här texten, då undrar jag om jag måste göra MIN text så som HON vill ha den för att få ett bra betyg?!

Vad tror ni?

 

(Behöver jag nämna att hon är 60+ och redo för pension?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoofan!

Nu är det så att vi håller på med att skriva en text, "Den bästa dagen i somras" i skolan.

Jag gjorde typ den bästa texten man kunde skriva om man säger så, t.om min pappa blev impad! :totaltgalen:

 

Aa, iaf, jag visar min lärare texten: Hon bah, umm jättebra Richard.

Sen dan efter så har hon kladdat ner hela färgutskriften med sin jävla fula handstil o skrivit allt som HON tycker ska ändras.

 

Sidhuvud får jag inte ha, för hon vill inte ha en rubrik på varje sida.

Måste ha minst 2,5cm marginal så att brödtexten är 13-14cm, annars blir det jobbigt för ögonen att läsa. :S

Inte heller får jag andvända ett annat typsnitt än Times New Roman, eftersom Times New Roman har små "fötter" som gör att orden binds samman och blir lättare att läsa. :S x2

 

Eftersom jag går i 8'an så kommer HON att sätta betyg på den här texten, då undrar jag om jag måste göra MIN text så som HON vill ha den för att få ett bra betyg?!

Vad tror ni?

 

(Behöver jag nämna att hon är 60+ och redo för pension?)

2,5cm marginal = IG då det tar upp aldeles för mkt plast av en boksida :) (och det blir omöjligt för hjärnan att läsa (men möjligt för hennes ögon visserligen...).

 

Sen angående ändringar , så kan hon inte direkt säga åt dig att ändra saker ii din sommar ju.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, du har nog en ganska petig lärare. Lite för petig för din ålder tycker jag. I alla fall så borde du ändra den så att hon blir glad, då borde du få ett högre betyg än om du lämnar in versionen som hon dissade.

 

Du skulle ju kunna ha ett annat tyspnitt än Times New Roman så länge det har serifer(typsnitt med små "fötter") och inte ser helt sjukt ut :P

 

Lycka till!

 

 

(oj sry, det råkade bli dubbelpost :P)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en meningsuppbyggnad som "Aa, iaf, jag visar min lärare texten: Hon bah, umm jättebra Richard." så kanske hennes handstil och anmärkningar hade lite fog ändå? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He, jo det är ju tydligt att du får göra om du vill få bra betyg, och det är väl inte nåt större jobb att ändra det där? Sen hade hon ju ganska rätt på ett par punkter, marginal - inte för långa meningar och eventuellt typsnittet, hon ska ju läsa tretti olika uppsatser så om de är svårlästa blir hon på dåligt humör och ger er dåligt betyg, så det är nog bara att ta till sig. ;) Hon är ju lärarinna, hon försöker lära er att skriva bra och lättlästa texter, tanken är att ni ska kunna ha nytta av det i framtiden. Se på mig, jag har ännu inte lärt mig att skriva kortare satser. :D

 

 

Haha, s-t-n vad alla var snabba och skriva här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs ska hon inte lägga några värderingar i hur du layoutar din text, så länge du håller dig inom rimlighetens gränser förstås! En layout ska ju aldrig ta fokus från texten!

 

Men jag råder dig ändå att svälja förtreten och skriva enligt hennes önskemål. Så får du ett bra betyg i svenska, och dina layoutambitioner kanske du får utlopp för på annat håll? :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoofan!

Nu är det så att vi håller på med att skriva en text, "Den bästa dagen i somras" i skolan.

Jag gjorde typ den bästa texten man kunde skriva om man säger så, t.om min pappa blev impad! :totaltgalen:

 

Aa, iaf, jag visar min lärare texten: Hon bah, umm jättebra Richard.

Sen dan efter så har hon kladdat ner hela färgutskriften med sin jävla fula handstil o skrivit allt som HON tycker ska ändras.

 

Sidhuvud får jag inte ha, för hon vill inte ha en rubrik på varje sida.

Måste ha minst 2,5cm marginal så att brödtexten är 13-14cm, annars blir det jobbigt för ögonen att läsa. :S

Inte heller får jag andvända ett annat typsnitt än Times New Roman, eftersom Times New Roman har små "fötter" som gör att orden binds samman och blir lättare att läsa. :S x2

 

Eftersom jag går i 8'an så kommer HON att sätta betyg på den här texten, då undrar jag om jag måste göra MIN text så som HON vill ha den för att få ett bra betyg?!

Vad tror ni?

 

(Behöver jag nämna att hon är 60+ och redo för pension?)

 

Hon är nog inte så van med datorer!! Men varför inte göra som hon säger (använd Times Roman & inga sidhuvuden) Då kanske du får ett bra betyg i Svenska. När Du sen får en ny lärare i nästa klass, kan Du ju försöka med det du tycker är snyggt. Hoppas det går hem då. :donjuan:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt borde man väl få instruktioner om typsnitt, marginaler, antal ord etc. INNAN man ska lämna in en uppsats? :rolleyes:

 

Anledningen till att läraren kan ha synpunkter på detta är att om man säger att det skall vara "två sidor", så är det säkert många som väljer extra stor text för att slippa skriva så mycket, samt att det, då uppsatserna ser likadana ut, blir lättare att bortse från det grafiska och istället betygsätta innehållet. Det är vad jag tror i a f.

 

Dock är det ju inte så smidigt att hon trampar på din kreativa sida. Detta hade kunnat undvikas tycker jag.

 

Låt inte henne få dig att tappa sugen! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så har hon något som du ännu inte hunnit tillskansa dig

Erfarenhet

 

Vad jag sett hittills i detta forum från mänga yngre deltagare så lär inte många haft godkänt i svenska. :borstatanderna:

 

Så var lyhörd och lyssna på någon som vet och tag lärdom ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man få se layouten?

 

självklart så är lärare småhitler av sig för att dom har så stor makt. Men om du vet att du gör bra jobb och vill jobbba inom något kreativt så ska man försöka ignorera folk som inte riktigt har koll. Jag gick min egna väg och fick rätt dåligabetyg i åttan och nian för att jag inte horade mig för mina lärare. Nu sitter jag på Hyper Island, en av världens mest eftertraktade skolor runt om i digitala designindustrin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så har hon något som du ännu inte hunnit tillskansa dig

Erfarenhet

 

Vad jag sett hittills i detta forum från mänga yngre deltagare så lär inte många haft godkänt i svenska. :borstatanderna:

 

Så var lyhörd och lyssna på någon som vet och tag lärdom ;)

Kan säga att många i min klass har mkt högre betyg än mig, ändå är de (enligt mig :P ) Rätt så mycket sämre än mig på svenska också... :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har lärt mig man ska skriva mett 1,5 marginal/radavstånd, men va fan 2,5 det måste ju ta upp en hel sida innan man skrivit 2 meningar eller ngt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man få se layouten?

 

självklart så är lärare småhitler av sig för att dom har så stor makt. Men om du vet att du gör bra jobb och vill jobbba inom något kreativt så ska man försöka ignorera folk som inte riktigt har koll. Jag gick min egna väg och fick rätt dåligabetyg i åttan och nian för att jag inte horade mig för mina lärare. Nu sitter jag på Hyper Island, en av världens mest eftertraktade skolor runt om i digitala designindustrin.

Problemet är att det ju inte är säkert att man lyckas ändå...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har lärt mig man ska skriva mett 1,5 marginal/radavstånd, men va fan 2,5 det måste ju ta upp en hel sida innan man skrivit 2 meningar eller ngt ;)

Eh, en cm, det gör nog ingen stor skillnad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en meningsuppbyggnad som "Aa, iaf, jag visar min lärare texten: Hon bah, umm jättebra Richard." så kanske hennes handstil och anmärkningar hade lite fog ändå? ;)

 

Men forumsnack är inte samma sak! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marginal är avståndet mellan papprets kant och texten, medan radavstånd är avståndet mellan raderna i texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, kreativitet är trevligt. Tyvärr är det så att allt för många är så kreativa att det hela försvårar läsningen.

 

När datorer var nya så var sidorna fyllda med massor av olika typsnitt ("titta vad min dator kan") Nu verkar många ha problem att skilja på bra typsnitt för skärm och papper. På skärm syns sanserifer, utan fötter, bäst men på papper är det lättare att läsa serifer, med fötter. För att inte tala om alla raka vänster- och högermarginaler utan avstavning så att vissa ord blir väldigt u t dr a g n a!

 

Jag tycker att det låter som om du känner dig lite kränkt. Med tanke på att du är beroende av henne för ditt betyg kanske det effektivaste är att försöka svälja och vända det till något konstruktivt. Be henne om en genomgång av sidlayout. Då har ni alla en chans att lära er det grundläggande och skillnader på texter som ska läsas på skärm, A4 papper eller i bokform.

 

Att kunna det grundläggande innebär inte att man blir slav - tvärtom. Kan man det så kan man kreativt bryta mot olika saker för att få fram olika effekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formaliakrav har man överallt där man producerar texter, inte bara i din klass. Det är bara att vänja sig om du nu tänkt gå vidare till gymnasiet och universitetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst andra inlägg.....

 

Men jag tycker du missar det bästa av alltsammans:

 

Hon kritiserade ju tydligen INTE själva berättelsen, utan bara hur du formgett utskriften? Du ska du väl vara glad!!!! Synpunkterna hon hade på marginaler och typsnitt låter ju faktiskt inte helt fel heller (jag har jobbat med professionell formgivning och typografering över 25 år). Men det kan man ju inte se förrän man håller utskriften i handen.

 

Så istället för att hänga upp dej på kritiken så till den milda grad att du postar i ett allmänt forum tycker jag du ska NJUTA av att BERÄTTELSEN inte blev kritiserad - och det är ju den som räknas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Nu har jag inte läst andra inlägg.....

 

Men jag tycker du missar det bästa av alltsammans:

 

Hon kritiserade ju tydligen INTE själva berättelsen, utan bara hur du formgett utskriften? Du ska du väl vara glad!!!! Synpunkterna hon hade på marginaler och typsnitt låter ju faktiskt inte helt fel heller (jag har jobbat med professionell formgivning och typografering över 25 år). Men det kan man ju inte se förrän man håller utskriften i handen.

 

Så istället för att hänga upp dej på kritiken så till den milda grad att du postar i ett allmänt forum tycker jag du ska NJUTA av att BERÄTTELSEN inte blev kritiserad - och det är ju den som räknas!

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,5 cm marginal hö och vä är den vanligaste. Det är inget att hänga upp sig på. Detsamma gäller typsnittet. Dessa typer av texter som du nu jobbar med ska vara av typen serifer, de har alltså små utsmyckningar (serifer) och är anpassade för löptext (brödtext).

 

Många använder tyvärr sans serifer (sans = utan) som Arial, Helvetica och andra som är anpassade för rubriktext. Den blir svårläst.

 

I sak har hon rätt i den delen sen tycker jag att skrivglädjen och entusiasmen är viktigare i skapandet. Den kommer väl inte att gå i tryck för allmänheten, lr :P^_^:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska kräva att få förutsättningarna i förväg. Om det krävs att en uppsats eller annan text ska göras i ett visst format är det rimligt att få reda på det.

Sen är det naturligtvis så att du under framtida studier kommer att bli "tvingad" att skriva en hel del där någon annan bestämt förutsättningarna.

Kollade förresten på vad som ansågs som standardmarginal i olika ordbehandlare jag har.

I Pages var det 2 cm, i word närmare 3 cm och i clarisworks 2 cm. 2,5 cm låter altså inte orimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte en tillfällighet att inbundna böcker (skönlitteratur) alla har i princip samma typsnitt, inte en massa sidfötter/huvuden och väl tilltagna marginaler. Det funkar bäst att läsa, och tar inte fokus från texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...