Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Korrupt användare


johanbergelin

Rekommendera Poster

Goda medmänniskor och Mackännare

 

Nu skall ni få något att bita i. Jag har försökt läsa varenda tråd som skulle kunna hjälpa mig med mitt problem här på forumet men har gått bet på att lösa mitt problem.

 

Låt mig ge en bakgrund.

  1. För cirka 6 månader sedan vägrade en MP3 spelare jag har, Iriver E10, att visa sig som en enhet i Finder. Initialt fungerade det mycket bra, den ploppade upp som en extern enhet.
     
    Dock så hittar systemet den i enhetehanteraren (kanske inte heter så på Mac men motsvarigheten på Windows heter ju det) vilket torde antyda att OS X hittar själva enheten.
    Det var problem nummer 1
  2. Nu veckan hände något mycket märkligt, helt plötsligt slutade mitt tangentbord att fungera i den mening att ingen text producerades i något program. Jag kan helt enkelt inte skriva.
     
    Samtidigt blev min list högst upp på skärmen korrupt och all info som ligger till höger (Airport meter, klocka och spotlight) försvann. Spotlight försvann inte helt utan blinkade. Däremot var funktionen borta.
     
    Nu till det som gör att jag kan skriva det här inlägget! Om jag loggar från min användare (som är admin om nu det skulle hjälpa till i lösningen) och använder ett annat konto så fungerar allt som det skall förutom att MP3-spelaren ploppar fortfarande inte upp i Finder.
     
    Jag har läst den generella felsökningsposten på förstasidan, problemet är att jag inte kan söka efter korrupta filer (.plist etc) då jag inte kan skriva.
     
    Har forumet något förslag på what to do?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket skumt problem. Har du testat att reparera skivbehörigheterna i Skivverktyg som ligger i mappen "Verktygsprogram"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket skumt problem. Har du testat att reparera skivbehörigheterna i Skivverktyg som ligger i mappen "Verktygsprogram"?

 

Det har jag. Jag har även kört diskvertyget från startskivan och reparerat själva disken.

 

Jag inser att den enkla lösninge på problemet är att föra över all data till ett fungerande konto och döda mitt nuvarande konto. Dock så löser inte det problemet med MP3-spelaren (vilket jag anar beror på trasiga drivrutiner på något sätt men har inte lyckats lösa det komplett) och dessutom är det en ful lösning som egentligen bara flyttar problemet på framtiden om man har otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är väl då kanske att ta backup på allt du har och sen installerar om systemet helt fräscht.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit

 

 

Backup, du lever farligt med din dator, men du kanske inte har något som är omistligt på den.

Annars så rekommenderar jag att du köper en extern, helst Firewiredisk på 3-500 GB och tankar ner ex,vis SuperDuper och klonar över allt, tar inte så lång tid som det tar att återinstallera allt.

 

En radikal åtgärd är att du gör en Arkiv/Install på din dator, då installerar du ett nytt system, men bibehåller alla dina egna program, dokument, inställningar mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnandet!

 

Om jag gör en arkivera/installera behåller jag väl användarkonton vilket torde betyda att även mina användarkontospecifika problem behålls? Jag menar, det enda generella problemet är ju att jag inte kan mounta min MP3-spelare.

 

Fast det är klart, det är väl ingen dålig idé att börja ta regelbundna backuper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du formaterat din MP3-spelare? NTFS, FAT32, HFS+?

 

Eftersom de allvarligare felen endast uppstår på ett av dina konton beror det inte på systemet. Kanske beror det på någonting som finns i home på det kontot, men som inte finns i home på ditt admin-konto. Root-systemet är det alltså inget fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag så dum att kontot jag använder som mitt dagliga konto är adminkontot! Ja, skratta åt macnybörjaren men så är det.

 

Innebär det att det rimligaste är en ominstallering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller formateringen av MP3-spelaren så tror jag inte det spelar någon roll. Den har funkat på andra macar och PC efter att den slutade fungera på min egen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag så dum att kontot jag använder som mitt dagliga konto är adminkontot! Ja, skratta åt macnybörjaren men så är det.

 

Innebär det att det rimligaste är en ominstallering?

 

Nej, skapa bara ett nytt admin-konto och använd det, eller ett standard-konto om du vill ha extra säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musen fungerar väl?

Pröva med att gå in under Användare / Bibliotek / Preferences och dra ut com.apple.finder.plist på skrivbordet. Logga ut logga in. Någon skillnad? Kasta annars com.apple.finder.plist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag så dum att kontot jag använder som mitt dagliga konto är adminkontot! Ja, skratta åt macnybörjaren men så är det.

 

Innebär det att det rimligaste är en ominstallering?

Skratta gör jag icke, min vän. Jag sitter själv alltid på admin-konto, gillar att ha total kontroll utan att begränsa mig och ta omvägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...