Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hålla systemet fräscht


planB

Rekommendera Poster

Vad skall man tänka på när man sitter med en endast veckogammal dator och system för att hålla installationen fräsch under flera år framåt? Jag kommer från Windows-världen och har lyckats hålla Win2000 fräsch under sex år utan ominstallation, men med MacOS vet jag mindre. Jag var lite orolig att installationer av program skulle vara problematiska eftersom traditionella avinstallerare är sällsynta. Jag drar mig därför att testa nya program i onödan. En sak som var bra med Windows var att man aldrig behövde bekymra sig om det där. Alla program har installerare och avinstallerare och började man inte peta i system och programmappar själv så var det inga problem. Det där med att avinstallera genom att slänga mappar och preferensfiler tar verkligen emot, men än så länge har jag bara lagt till inte tagit bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte läst "Allt för nybörjaren" här i en annan tråd så rekommenderar jag det, likaså Macskolan på MacWorld sida.

 

För är du helt grön på Mac så har du en del att iakttaga, kan lätt gå fel om du "tänker Windows" i Macen. Annars är det väldigt enkelt i Mac, det kommer du snart underfund med.

Det är så enkelt som att bara dra programmen till Papperskorgen i 95% av fallen..ja till 100% också, för det gör inget om lite skräpfiler på några k ligger kvar. Stör dig aldrig.

 

Sköt batteriet rätt också. Fins lite trådar om det om du skriver Batteri i sökrutan här ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte vara orolig. Kör Cron-scripten i terminalen eller med Onyx eller liknande program ibland och reperera skivbehörigheterna räcker.

 

Står dator på dygnet runt så är det bra med en ut/in-loggning nån gång då och då, dessutom så fixar OS X skripten automatiskt då.

 

När du ska avistallera program så rekomenderar jag AppZapper som plockar bort .plist-filer och annat som ligger kvar. Kolla på Macupdate.com...

 

Edit: Poca hann visst för igen...

 

PS: Hur fick du en Windows-installation att hålla i 6 år? Jag var glad om jag slapp installera om varje månad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du installera ett program som med automatik sköter de tråkiga cron-scripten och rensar bort onödiga språk, samt kör Reparera Skivbehörighet åt dig så har du Macaroni som den perfekte betjänten, kostar c.a 70:-, men det är det värt att investera i.

 

Ett annat program är gratis och heter Applejack ett litet verktyg som du kan få användning för om det strular med din dator.

 

Programmet lägger sig osynligt inne i din dator, och kommer bara fram när du startar om datorn i "enanvändarläge" Single User Mode. läser du Read me-filen som hänger med så förstår du vad du ska ha det till. Lär dig bara kommandot utantill du ska skriva den dagen du behöver det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips till, om du inte redan känner till det, är att när du laddat ner ett program så hamnar det oftast som en vit symbol på skrivbordet samt en hårddisksymbol (.dmg)

 

Nu laddade jag ner senaste Onyx och då ser den ut så här på skrivbordet

 

post-113-1189524911_thumb.jpg

Den öppnar sig också oftast själv, så efter installation stänger du ner installationsfönstret och matar ut denna vita symbol genom Papperskorgen.

 

Hårddisksymbolen,

post-113-1189525183_thumb.jpg

kan du om du vill spara i en mapp som du döper Hämtat eller vad du vill kalla den, eller så matar du ut hårddisksymbolen för programmet också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med Macaroni och det har jag gjort sedan jag köpte Minin och det har funkat kanon. En gång har jag haft strul och då köpte jag ett program som heter Disk Warrior och som även det rekommenderas. Fick f ö hjälp av folket här på forumet när det strulade till sig ! Toppen killar helt enkelt.

 

MVH Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också imponerad av att du lyckades köra Win2000 i sex år. Iof kan det vara stabilare än XP. Windows tar inte bort allt när ett program avinstalleras, det finns alltid en massa skräp kvar även om det finns avinstallerare.

 

Nu till dina funderingar

1. Håller med Poca, tänk inte Windows

2. Använd AppTrap om du vill ta bort de sista oskadliga (till sk fr Win) resterna efter ett program.

3. En fantastisk funktion i OS X är att du kan installera ett nytt (fräscht) system men ändå behålla alla inställningar. Systemet och program, användare och dokument är skilda från varandra som är helt olikt Win OS. Har gjort det en gång.

4. I övrigt är det väl bara vanliga ordning och reda som jag kan rekommendera.

 

Grattis till Mac och välkommen, du kommer att få många Aha-upplevelser med OS X och Mac. Och ofta ett litet leende när man upptäcker smarta lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var lite orolig att installationer av program skulle vara problematiska eftersom traditionella avinstallerare är sällsynta. Jag drar mig därför att testa nya program i onödan. En sak som var bra med Windows var att man aldrig behövde bekymra sig om det där. Alla program har installerare och avinstallerare och började man inte peta i system och programmappar själv så var det inga problem. Det där med att avinstallera genom att slänga mappar och preferensfiler tar verkligen emot, men än så länge har jag bara lagt till inte tagit bort.

 

Det ska inte behöva ta emot. I Mac OS X fungerar nästan alla program så. När du installerar till exempel Firefox genom att dra det till programmappen så läggs hela programmet där. Låt mig understryka hela en gång till. Det är en av många fördelarna med Mac OS X för övrigt.

 

Allting som ingår i det programmet, Firefox i det här fallet, finns på ett och samma ställe. Detta är alltså inte en fil, utan ett paket. Om du vill se det med egna ögon kan du högerklicka på programikonen och välja "Show Package Contents" för att se vad programmet innehåller.

 

De flesta program skapar en .plist-fil för att hålla koll på inställningar, fönsterplacering och så vidare. Det gör absolut ingenting om dessa filer ligger kvar efter en avinstallation. Du går miste om några KB lagringsutrymme, inget mer. Filerna kommer aldrig att störa dig, men du kan givetvis ta bort dem om du vill. Det handlar ju trots allt om några KB. :)

 

I Windows sprids massa filer över hela hårddisken när du installerar något, vilket innebär att man måste ha avinstallerare för att bli av med allting ordentligt. Att dessa inte finns i Mac OS X innebär inte att det är dåligt, utan bara att det är annorlunda. Och om du tänker efter lite så är det faktiskt väldigt mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En .plist-fil i OS X innehåller bara enkla inställningar. Om ett program kärvar så kan det bero på att .plist-filen är kokrrupt. Då slänger man den och startar om progget så skapas det en ny....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Som sagt, jag vill bara hålla systemet fräscht och bryr mig inte så mycket om hur detta går till, bara det är enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...