Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur länge kan jag använda en macbook per gång?


jolleking

Rekommendera Poster

Tjänah, är ny användare av både Mac och forumet. Har nyss beställt en macbook av senaste modell (den i mellanprisklassen). Använde tidigare en asus laptop och den hade en inbyggd temperaturmätare som efter ca. en timme kunde komma upp till 92c, sedan blev det sytem failure och datorn blev långsam och stängde slutligen av sig.

Frågan lyder således hur länge man kan använda en mac utan att den tar stryk och stänger av sig ( med risk för att bränna sönder eventuella komponenter etc.)

Samt en följdfråga, jag reser en hel del och har annars med mig datorn i väskan i princip hela tiden och funderar på hur pass stryktålig datorn är? Återigen gav PC:n vika efter bara några enkla rutter.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brorsans iBook (modellen innan MacBook) står på dygnet runt, så det är ingen fara.

Det finns program som du kan ladda ner som visa temp, fläkt-varvtal mm.

Kolla på Macupdate.com.

 

Jag tror att dom är ganska stryktåliga för plasten i höljet är ganska seg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

har du kört PC med Windows kan jag baar säga en sak... Processorn får jobba hårt med Windows i burken. En Mac har hård- och mjukvara som är helt optimerade för varandra, och det ska till stenhårt processande för att en Mac ska bli så varm att den stänger av sig själv. För normalanvändare kan burken stå igång dygnet runt i veckor (om man nu är lagd så).

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar stänga av mina datorer en gång i veckan ca och det är när jag åker på jobb ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

har du kört PC med Windows kan jag baar säga en sak... Processorn får jobba hårt med Windows i burken. En Mac har hård- och mjukvara som är helt optimerade för varandra, och det ska till stenhårt processande för att en Mac ska bli så varm att den stänger av sig själv. För normalanvändare kan burken stå igång dygnet runt i veckor (om man nu är lagd så).

/Jonas

 

Va? Vart har du fått dessa uppgifter? Har inte startat om min pc på två månader...pfff vilket snack.

 

Till tråskaparen: Du kan lugnt låta den stå på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju inte dumt att låta maskinen gå ner i viloläge när den inte används. Titta i Systeminställningar... > Strömsparare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Vart har du fått dessa uppgifter? Har inte startat om min pc på två månader...pfff vilket snack.

 

Vi har uppenbarligen för billig el i Sverige...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde det skulle bli slut på datorer som stod varma dygnet runt hos privatpersoner nu med hela "miljörevolutionen" och allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger aldrig av de datorer jag använder.

iBooken som är över 6 år har nog varit avstängd max 10 ggr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag som inte ens är miljömedveten överhuvudtaget stänger till och med av båda mina datorer och drar ur sladden på natten :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde det skulle bli slut på datorer som stod varma dygnet runt hos privatpersoner nu med hela "miljörevolutionen" och allt.

Min Macbook drar 9W i viloläge, har för mig att den drar lika mycket avstängd, Det är alltså inte datorn som dricker el i viloläge (bara några få droppar), det är själva eldosan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, låt att viloläge inte är att stänga av i strikt bemärkelse. Men att ha systemet uppe dygnet runt känns väldigt 1998 när folk körde filservrar i garderoberna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Macbook drar 9W i viloläge, har för mig att den drar lika mycket avstängd, Det är alltså inte datorn som dricker el i viloläge (bara några få droppar), det är själva eldosan.

 

 

Ws? Wh? Wår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har uppenbarligen för billig el i Sverige...

 

 

Trodde det skulle bli slut på datorer som stod varma dygnet runt hos privatpersoner nu med hela "miljörevolutionen" och allt.

 

Jag låter den gå i vila...det funkar även på pc! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...