Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byte av Hårddisk på en iMac Intel Core Duo


gyro_gbg

Rekommendera Poster

Jag har läst lite på forumet om att byta hårddisk kan vara förenat med livsfara. :superirriterad:

 

Fråga:

Om jag öppnar iMacen och byter hårddisk funkar mina installationsskivor som jag fick med

datorn eller är du knutna till just den hårddisken som jag har?

 

Behöver nämligen utöka från 160 till 500Gb.

 

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livsfara är det alltid om man inte vet vad man håller på med.

Både för en själv och framför allt datorn som du kan döda för gott.

iMac är inte mycket till "gör det själv" dator för en glad amatör.

 

Hittar ingen bra instruktion på hur man går tillväga, mer än denna

http://home.comcast.net/~woojo/DFFA53A0-F2...isassembly.html

 

Så är du inte kunnig, så låt bli är min rekommendation, låt proffs sköta bytet åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att mecka i en dator är inga problem för min del, upptäckte till min nackdel att jag saknade torx storleken för att kunna skruva upp chassit så väljer att hotta upp minnet till 3Gb så maskinen skall må bra. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att mecka i en dator är inga problem för min del, upptäckte till min nackdel att jag saknade torx storleken för att kunna skruva upp chassit så väljer att hotta upp minnet till 3Gb så maskinen skall må bra. -_-

 

En torx är väl billigare än Ram minne eller ?? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo iofs.. men sedan kom man ju på att jag måste köpa en extra hdd eller flera dvd-skivor för o göra backup av allt som finns på den gamla hårddisken och så sprang kostnaden iväg... :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo iofs.. men sedan kom man ju på att jag måste köpa en extra hdd eller flera dvd-skivor för o göra backup av allt som finns på den gamla hårddisken och så sprang kostnaden iväg... :propellerbaver:

 

Jag kunde inte motstå det var bara det allt handlade om :)

 

Mycket bra val att installera 3 Gb Ram i burken istället för att slita isär den ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man ju alltid köpa en USB-IDE/SATA adapter för ca. 200 spänn och koppla in den tidigare hårddisken direkt i USB uttaget och flytta över filerna på det viset. Den akn ju vara nyttig fler gånger än denna.

 

Typ en sån här.

 

Jag har använt en sån för att föra över filer från en gammal HD till en ny i min Powerbook....smidigt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en liknande Här men lite dyrare, jag har något liknande jag köpt från dem Easy Ide heter den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa två förslag på enheter, är de bara o plugga i USB-porten på macen och så funkar de eller måste jag börja leta drivisar? :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att plugga in, drivar behövs inte.

Hårddisken dyker upp på skrivbordet så fort du knäppt på ström..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att mecka i en dator är inga problem för min del, upptäckte till min nackdel att jag saknade torx storleken för att kunna skruva upp chassit så väljer att hotta upp minnet till 3Gb så maskinen skall må bra. -_-

 

Hur bär Du dig åt för att få 3 GB i en iMac intel, var köper man 1,5 GB minnen? Eftersom man måste installera minnen parvis av samma sort och storlek. :armskeptisk:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minne till min iMac är enligt följande:

 

DIMM Bank 0: 1 Gb

DIMM Bank 1: 2 Gb

 

Man måste inte ha samma storlek på båda för att det skall funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...