Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Smart spellista i iTunes

Tubular

Recommended Posts

Tja

Är jag kortsluten i hjärnan eller går det inte att göra smarta spellistor i iTunes som innehåller flera olika genrer? Lägger jag upp flera villkor som genrer så blir listan helt tom. Jag vill ha både R&B och HIP-HOP/RAP i en och samma spellista. Går inte det att göra eller är jag korkad?

marcushedenstrom

Du har kanske missat det här viktiga valet.

post-493-1189456908.png

Jo, har sett den, men aldrig ändrat något där.

Men då blir ju problemet ett helt annat. Vill jag ha R&B och Hip-Hop/Rap som har betyg 4 till 5 så blir det ju fel i alla fall. Om det översta villkoret är satt till "Något" så väljer den ju ut alla låtar som har betyg 4 till 5 oavsett genre.

Borde inte det här fungera?

post-16148-1189457964.png

Kan tyvärr inte kontrollera på inga av mina låtar är betygsatta.

Edit: Ser nu också att det inte fungerade, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig :(

Det borde fungera tycker man. Men så fort man sätter två villkor som Genre innehåller R&B och Genre innehåller Hip Hop/Rap så blir listan tom. Då får man inte upp en enda låt.

Lite konstigt eftersom det inte bara är du som har problemet. Det borde ju inte finnas så många inställningar man kan göra fel.

När jag får sånna problem brukar jag först göra en lista som innehåller någon-villkoren.

Sen gör jag en för alla-villkoren och sätter någon-listan som ett krav.

Då får man rätt, men tyvärr en skräplista :(

När jag får sånna problem brukar jag först göra en lista som innehåller någon-villkoren.

Sen gör jag en för alla-villkoren och sätter någon-listan som ett krav.

Då får man rätt, men tyvärr en skräplista :(

Tack, där har vi lösningen. Skräplista eller inte, nu får jag R&B och Hip Hpo/Rap i samma lista och det var det viktiga. Tusen tack

Men Apple borde verkligen uppdatera iTunes med en "And-funktion" när det gäller att sätta ihop listor

marcushedenstrom

Problemet är ju att du bara kan använda en typ av operator; and eller or. Inte kombinera dem som du vill.

marcushedenstrom
Men då blir ju problemet ett helt annat. Vill jag ha R&B och Hip-Hop/Rap som har betyg 4 till 5 så blir det ju fel i alla fall.

Det där skrivs som ((R&B OR Hip-Hop/Rap) AND betyg ≥ 4)

Såsom iTunes funkar måste du antingen välja att allt ska uppfyllas, eller att det räcker att en uppfylls.

Det där skrivs som ((R&B OR Hip-Hop/Rap) AND betyg ≥ 4)

Såsom iTunes funkar måste du antingen välja att allt ska uppfyllas, eller att det räcker att en uppfylls.

Något som apple borde kunna fixa, men är väl inte heller prioritet nummer ett ;) Problemet finns väl bara i just det här fallet.

• 3 weeks later...

Jag har ett annat problem, tror inte det är så vanligt ;) Jag har gjort en smart spellista med en massa olika artister. Men nu har jag fler artister än vad som får plats i ett fönster och det dyker inte upp någon "skrollista" Så jag kan inte se de artisterna som är längst ner. En miss av Apple? Även om det inte är särskilt ofta som man har så många krav för en spellista :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...