Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ominstallation av Outlook - Hur sparar man alla mail?


Mac-mini

Rekommendera Poster

Som topic lyder så ska jag ominstallera Outlook i XP datorn, men undrar hur jag ser till att alla mail som finns där blir kvar efter ominstallation.

 

Någon?

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som topic lyder så ska jag ominstallera Outlook i XP datorn, men undrar hur jag ser till att alla mail som finns där blir kvar efter ominstallation.

 

Någon?

 

Tack på förhand :)

 

 

Under förutsättning att du menar Outlook och inte Outlook Express:

 

Sök efter filer med ändelsen .pst. Den ligger troligen i sökvägen "C:/Documents and settings/Local settings/Application Data/Microsoft/Outlook/. Kopiera hela den mappen som pst-filen ligger i (profilmappen), i samma mapp ligger andra filer som lagrar regler, inställningar och adressbok.

 

För att du ska se mappen "Local settings" måste du slå på visning av gömda filer. Det finns oxå andra alternativ till placering av profilmappen, beroende på hur datorn användes när Outlook installerades eller om någon valt en annan plats för profilerna. Du hittar den i vilket fall om du söker på ".pst". Kolla bara att det är rätt pst-fil du spar (genom senaste uppdateringsdatum och att storleken tyder på att den har något innehåll).

 

När du sen installerat om kan du köra Outlook en gång och låta programmet skapa profilmappen där det vill ha den, sen ersätter du bara den nya profilmappen med din gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat detta och konstigt nog gav sökningen på .pst inga resultat. Kollade då sökvägen du angav och i Outlook mappen finns bara dessa filer:

 

archive - office date file

 

outlook - office data file

 

extend - DAT-file

 

Kan det vara så att jag ska kopiera Outlook mappen med dessa i och ersätta den nya Outlook mappen som skapas av ominstallationen med denna, eller saknas det filer (.pst)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat detta och konstigt nog gav sökningen på .pst inga resultat. Kollade då sökvägen du angav och i Outlook mappen finns bara dessa filer:

 

archive - office date file

 

outlook - office data file

 

extend - DAT-file

 

Kan det vara så att jag ska kopiera Outlook mappen med dessa i och ersätta den nya Outlook mappen som skapas av ominstallationen med denna, eller saknas det filer (.pst)?

 

Nej, du borde ha en pst-fil om Outlook har körts på datorn. Den kan ligga i nån annan sökväg beroende på en massa olika saker. Det enklaste sättet att hitta den måste vara att söka. Är du säker på att "Visa osynliga filer och mappar" är valt? Om det inte är det hittas inte pst-filerna vid sökning, eftersom de normalt är osynliga.

 

Nu har jag inte järnkoll på de senaste versionerna av Outlook, men jag skulle bli väldigt förvånad om filen där alla mail lagras hade bytt namn från "outlook.pst".

 

Kolla annars i mappen "C:/Documents and settings/din profil/Application Data/Microsoft/Outlook (men glöm inte att pst-filen brukar vara osynlig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, "Visa osynliga filer och mappar" är valt och jag har letat och letat men ingen .pst fil finns att hitta. Väldigt konstigt.

 

Var kan alla email vara lagrade då? Finns det inget annat sätt att spara alla mail under ominstallationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, "Visa osynliga filer och mappar" är valt och jag har letat och letat men ingen .pst fil finns att hitta. Väldigt konstigt.

 

Var kan alla email vara lagrade då? Finns det inget annat sätt att spara alla mail under ominstallationen?

 

 

Kolla hur egenskaperna ser ut för respektive fil i den mappen du hittade (högerklicka och välj Egenskaper). Den filen som heter Outlook borde vara rätt fil. Vad har den för filändelse? Hur stor är den? Stämmer senaste-ändringsdatum med när du använde Outlook senast?

 

Annars finns en metod att slå fast att detta är rätt mapp och rätt filer. Flytta på mappen (till skrivbordet) och starta Outlook. Vad händer då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skall prova på det du föreslår och också se efter vad för egenskaper filerna har. Filändelserna såg jag ej dock. Har för mig att båda ser ut som .pst filer, men kan ha fel.

 

Tack för din tid, det uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är definitivt den filen, det står inte .pst någonstans och den kommer inte fram vid sökning, men när jag tog bort den och lade den på skrivbordet och sedan startade Outlook så stod det att outlook.pst filen ej kunde hittas.

 

Problemet jag har nu är att jag inte riktigt förstår hur jag ska avinstallera bara Outlook i office paketet. Jag går till kontrollpanelen och "ändra och ta bort program" och väljer sedan "ändra" efter Office. Då kommer jag till en meny där jag sedan då väljer "lägg till/ta bort funktioner" eller liknande och sedan kommer jag till en meny där man tydligen ska kunna välja vilka office komponenter man vill installera/ändra. Valet görs inte med kryssruta och jag förstår inte hur jag ska göra riktigt för att avinstallera bara Oulook. Det enda man kan markera respektiva Office funktion med som verkar stämma heter "ej tillgänglig" och då kryssas funktionen för med rött. Verkar också bara som om detta bara installerar på nytt och inte avinstallerar först. Suck. Hur tar jag ett screenshot i Windows för att visa om jag inte har FRAPS eller liknande?

 

Hade glömt hur jobbigt Windows var. Usch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är definitivt den filen, det står inte .pst någonstans och den kommer inte fram vid sökning, men när jag tog bort den och lade den på skrivbordet och sedan startade Outlook så stod det att outlook.pst filen ej kunde hittas.

 

Problemet jag har nu är att jag inte riktigt förstår hur jag ska avinstallera bara Outlook i office paketet. Jag går till kontrollpanelen och "ändra och ta bort program" och väljer sedan "ändra" efter Office. Då kommer jag till en meny där jag sedan då väljer "lägg till/ta bort funktioner" eller liknande och sedan kommer jag till en meny där man tydligen ska kunna välja vilka office komponenter man vill installera/ändra. Valet görs inte med kryssruta och jag förstår inte hur jag ska göra riktigt för att avinstallera bara Oulook. Det enda man kan markera respektiva Office funktion med som verkar stämma heter "ej tillgänglig" och då kryssas funktionen för med rött. Verkar också bara som om detta bara installerar på nytt och inte avinstallerar först. Suck. Hur tar jag ett screenshot i Windows för att visa om jag inte har FRAPS eller liknande?

 

Hade glömt hur jobbigt Windows var. Usch.

 

Ja, den där installationsdialogen är så o-intuitivt som en dialogruta kan vara. Jag kan inte exakt beskriva hur du ska göra eftersom jag inte har tillgång till några installationsskivor, men du är på rätt spår - du ska välja "Ej tillgänglig" för de komponenter du inte vill ha installerade. De ska sen vara markerade med ett rött kryss.

 

Skärmdump gör du på ett Windows-tangentbord genom att trycka på tangenten "Print Screen" (aka "Prnt Scrn" eller nåt liknande). Håll ned alt+"Print Screen" för att endast ta en dump på det aktiva fönstret. Om du kör Windows p en Mac tror jag att det är alt+F4 du ska använda. I vilket fall - näär du tagit kommandot ligger dumpen i clipboard, därför måste du öppna nåt progg som klarar bilder i bmp och klistra in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är definitivt den filen, det står inte .pst någonstans och den kommer inte fram vid sökning, men när jag tog bort den och lade den på skrivbordet och sedan startade Outlook så stod det att outlook.pst filen ej kunde hittas.

 

Ok, troligen har du ställt in att filändelserna ska gömmas i Windows. Då går det kanske inte heller att söka efter dem med Windows sökfunktion när jag tänker efter. Men det låter ganska säkert som om du hittat rätt fil och den heter säkert outlook. pst om du slår på "Visa filändelser". Men kopiera hela mappen där den ligger, de andra filerna håller reda på övriga inställningar i Outlook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Blir dock lite fundersam nu då tänk om de man väljer som "inte tillgänglig" och som får ett rött kryss över sig i själva verket AVinstalleras? Min mistanke väcktes när jag såg att för varje funktion jag kryssade av så blev utrymmet som proceduren skulle ta upp större fast med ett minustecken framför vilket leder mig till att tro att det är en indikation på att något kommer att tas BORT från HDD'n.

 

Är du säker på att jag skall välja "inte tillgänglig" på alla utom Outlook och att det inte är tvärtom? Jag kanske ska välja det på bara Outlook och att det sedan avinstalleras och sedan när jag ska installera Outlook igen så väljer jag "inte tillgänglig" på alla utom Outlook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Blir dock lite fundersam nu då tänk om de man väljer som "inte tillgänglig" och som får ett rött kryss över sig i själva verket AVinstalleras? Min mistanke väcktes när jag såg att för varje funktion jag kryssade av så blev utrymmet som proceduren skulle ta upp större fast med ett minustecken framför vilket leder mig till att tro att det är en indikation på att något kommer att tas BORT från HDD'n.

 

Är du säker på att jag skall välja "inte tillgänglig" på alla utom Outlook och att det inte är tvärtom? Jag kanske ska välja det på bara Outlook och att det sedan avinstalleras och sedan när jag ska installera Outlook igen så väljer jag "inte tillgänglig" på alla utom Outlook?

 

 

Vänta nu... :stjarnsmall: nu blev det snurrigt... Vad är det egentligen du vill göra? Har du några Office-program installerade redan? Ska du lägga till eller ta bort Outlook? Eller har du inget från Officepaketet installerat och vill bara installera Outlook?

 

Om du inte har några Officeprogram installerade betyder de röda kryssen att du väljer bort dessa komponenter. Men om du redan har låt säga Word, Excel och Outlook på datorn och kör en installation med allt rödkryssat utom Outlook, är väl resultatet att Word och Excel avinstalleras, samtidigt som endast Outlook nyinstalleras.

Jag har inte tillgång till nån Officeinstallation i skrivande stund, så jag kan inte svära på att jag har rätt, men jag tror att jag har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är definitivt den filen, det står inte .pst någonstans och den kommer inte fram vid sökning, men när jag tog bort den och lade den på skrivbordet och sedan startade Outlook så stod det att outlook.pst filen ej kunde hittas.

 

Problemet jag har nu är att jag inte riktigt förstår hur jag ska avinstallera bara Outlook i office paketet. Jag går till kontrollpanelen och "ändra och ta bort program" och väljer sedan "ändra" efter Office. Då kommer jag till en meny där jag sedan då väljer "lägg till/ta bort funktioner" eller liknande och sedan kommer jag till en meny där man tydligen ska kunna välja vilka office komponenter man vill installera/ändra. Valet görs inte med kryssruta och jag förstår inte hur jag ska göra riktigt för att avinstallera bara Oulook. Det enda man kan markera respektiva Office funktion med som verkar stämma heter "ej tillgänglig" och då kryssas funktionen för med rött. Verkar också bara som om detta bara installerar på nytt och inte avinstallerar först. Suck. Hur tar jag ett screenshot i Windows för att visa om jag inte har FRAPS eller liknande?

 

Hade glömt hur jobbigt Windows var. Usch.

I detta läge ska du bara göra ändringar för Outlook. Sätter du ett minus (bockar av) för den kommer endast Oulook att avinstalleras. Ska du därefter åter installera Outlook gör du tvärt om.

 

Rör inte övriga program om du inte vill ta bort även dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så jag väljer "inte tillgänglig" endast vid Outlook då antar jag och då avinstalleras det och de andra funktionerna i Office paketet rörs ej? Sen då? Antar att jag då låter alla program vara "tillgängliga" när jag ska installera om Outlook? Tackar vet jag OS X...

 

Orsaken till att jag måste avinstallera är att jag inte längre kan skicka utan bara ta emot email med Outlook och det enda jag inte har provat med är att installera om Outlook. Jag har hela Office standard paketet installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips hur man håller koll på Outlook-filen.

 

1. Jag sparade filen outlook.pst som goran.pst och lade den i mappen Mina Dokument. Därefter installerade jag Outlook och startade programmet. Avsluta efter alla korkade frågor och dumma påståenden.

 

2. Därefter sökte jag efter filen outlook.pst i min profilmapp, c:/documents and setting/göran/ och bytte manm på den till "vadsomhelstutomoutlook.pst".

 

3. När jag så åter startar Outlook kommer programmet inte att hitta filen utan frågar om den ska skapa en ny eller leta efter en befintlig.

 

4. Välj den fil som jag skrev o i punkt 1.

 

 

I outlook kan man göra på ett annat sätt för att uppnå samma sak men jag har haft problem med att få det rätt. Inte helt lätt att hantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så jag väljer "inte tillgänglig" endast vid Outlook då antar jag och då avinstalleras det och de andra funktionerna i Office paketet rörs ej? Sen då? Antar att jag då låter alla program vara "tillgängliga" när jag ska installera om Outlook? Tackar vet jag OS X...

 

Orsaken till att jag måste avinstallera är att jag inte längre kan skicka utan bara ta emot email med Outlook och det enda jag inte har provat med är att installera om Outlook. Jag har hela Office standard paketet installerat.

 

Kan någon bekräfta detta innan jag påbörjar?

 

Tack för tipset Göran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde så nu iaf och det konstiga är att efter det att jag hade avslutat proceduren försvann alla Outlook ikonerna, men .pst filen och de andra 2 filerna i Outlook mappen, fanns kvar :superirriterad:

 

Känns inte precis som om jag verkligen avinstallerade Outlook, mer som om jag bara satte det ur funktion.

 

Ska se om problemet är löst senare, men det tvivlar jag på.

 

Nu tar jag och kryper tillbaka till min Mac och stannar där :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Ok, så jag väljer "inte tillgänglig" endast vid Outlook då antar jag och då avinstalleras det och de andra funktionerna i Office paketet rörs ej? Sen då? Antar att jag då låter alla program vara "tillgängliga" när jag ska installera om Outlook? Tackar vet jag OS X...

 

Orsaken till att jag måste avinstallera är att jag inte längre kan skicka utan bara ta emot email med Outlook och det enda jag inte har provat med är att installera om Outlook. Jag har hela Office standard paketet installerat.

Det där kan hända lite då o då.

Det man kan göra är att lägga in outlook i DEP. Då kommer du runt det problemet.

 

1. Gå in i kontrollpanelen

2. Gå in under system

3. Klicka på fliken Advanced

4. klicka på settings under performence

5. Klicka på fliken Data Execution Prevention

6. klicka i "turn on DEP for all programs..."

7. Klicka sedan så du lägger till outlook.exe i listan nedanför

8. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kan hända lite då o då.

Det man kan göra är att lägga in outlook i DEP. Då kommer du runt det problemet.

 

1. Gå in i kontrollpanelen

2. Gå in under system

3. Klicka på fliken Advanced

4. klicka på settings under performence

5. Klicka på fliken Data Execution Prevention

6. klicka i "turn on DEP for all programs..."

7. Klicka sedan så du lägger till outlook.exe i listan nedanför

8. Starta om datorn.

 

Du menar mot problemet att jag inte kan skicka email, bara ta emot? Tack för tipset i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...