Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt försvinner vid start


benny_b

Rekommendera Poster

Nu har jag skaffat min vackra fina macbook...

Men varje gång jag staratar den så tappar den informationen om mina inställningar...

Som tex: jag byter ikoner, jag byter namn på min "hem" mapp, jag byter bakgrund mm

 

går jag in i finder och i HD så ser jag att jag har flera användare efter att jag bytt namn på mappen "hem" till bärbar, och Benny (mitt namn alltså)

 

Så är det någon som vet om det är jag som gör fel eller är det datorn som är dålig??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Låt bli att byta namn på din hemmapp. Det är anledningen till att ett nytt användarkonto skapas varje gång du startar om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt bli att byta namn på din hemmapp. Det är anledningen till att ett nytt användarkonto skapas varje gång du startar om datorn.

 

 

ok! men då kan jag ta bort de andra användrana utan problem eller??

Men om jag vill byta namn då?? Går det överhuvudtaget???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varje gång du byter namn försvinner sökvägen till din gamla profil...och det skapas automatiskt en ny användare nästa gång du startar datorn.

 

tipset är att sluta ändra namn på din användare hela tiden. välj ett namn och fortsätt sedan använda det kontot.

 

 

de gamla profilerna kan du ta bort om de inte innehåller saker som du vill spara, för då behöver du föra över det till din nya profil först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gott tips som nybörjare är att låta bli och pilla och flytta på saker, utforska och lär

 

Grattis till din nya dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gott tips som nybörjare är att låta bli och pilla och flytta på saker, utforska och lär

 

Grattis till din nya dator

 

 

tackar men kan jag byta namn utan att det sker igen?? Det står hela mitt namn inkl mitt efter namn på mappen=(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar men kan jag byta namn utan att det sker igen?? Det står hela mitt namn inkl mitt efter namn på mappen=(

 

Nej..men du kan skapa en ny användare där du kan bestämma vad du vill att din hemmamapp ska heta, Där man installerar eller startar sin mac för första gången så får man skriva in sitt namn, och det namnet blir du och din mapp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit till vårt mysiga kryp in

så här säger machjälpen:

 

Om hemmappens namn

Varje användare har en egen hemmapp med samma namn som kontots korta användarnamn. En användares korta användarnamn kan inte ändras. Ändra inte namn på hemmappen.

 

Om du vill använda ett annat kort användarnamn måste du skapa en ny användare (det kräver administratörsbehörighet). Du kan sedan flytta objekt från den gamla hemmappen till den nya, om du så önskar.

 

Om du av misstag har råkat ändra namnet på hemmappen och ditt skrivbord ser annorlunda ut eller om du inte kan hitta dina filer, måste du ändra tillbaka till mappens originalnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej..men du kan skapa en ny användare där du kan bestämma vad du vill att din hemmamapp ska heta, Där man installerar eller startar sin mac för första gången så får man skriva in sitt namn, och det namnet blir du och din mapp :)

 

 

hmm vilken miss jag gjorde då då=) tack iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...