Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HJÄLP! Kan inte installera om Mac OS X!


2mac

Rekommendera Poster

Min Dator (PowerMac G5 2x2 GHZ) har betett sig konstigt i ungefär en vecka, men idag la den av helt och hållet... Det började med att webbläsarna plötsligt avslutades, mail likadant, även itunes och photoshop... Det kom också med jämna mellanrum den här grå "mattan" med att DU MÅSTE STARTA OM DIN DATOR

 

Idag när denna "grå matta" kom ner var det slutet för systemet tydligen! När jag försökte starta om datorn var det bara badboll, efter en stunds försök blev det frågetecken istället.

 

Startar upp från "Tiger-skivan" alltså startskivan, det finns nu bara dvd'n att välja! Min gamla systemmapp är borta! Jag har försökt kontrollera och sedan reparera skiva, men det går inte! Det står att den behöver repareras men då jag reparerar blir det ett fel...

 

Då jag har två hårddiskar varav den ena då inte har något system, tänkte jag installera ett nytt system på denna. Men samma fel uppstår här som på disken med systemet!

 

Har försökt installera nytt system också med att arkivera mina gamla filer m.m. men detta går inte heller... Blir något fel i början av installationen, sen är det omstart som gäller...

 

VAD GÖR MAN? Har en del saker på hårddisken med systemet som jag inte kan radera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en och samma fysiska disk som är partitionerad eller är det två fysiska.

 

Om du har endast en fyskisk kan man tänka sig att den har en skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte så mycket att komma med, men finns det inte ett hårdvarutestprogram på installtionsdisken? Om så, kör det innan du börjar att mixtra för mycket med hårddiskarna.

Kan ju var så enkelt som ett kontaktproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den grå mattan är kernel panik, dvs kaos i kärnan i OS X. Det beror oftast på hårdvarufel och där är trasiga minneskretsar ett återkommande skäl. Frågetecknet betyder att datorn inte hittar systemmappen, vilket tyder på tjall på hårddisken. Om du nyss har installerat någon hård eller mjukvara kan det ge ytterligare en fingervisning. Prova att stoppa i en helt ny och garanterat fräsch HD och se om du kan formattera den och installera OS X. Överhettning kan också ge skumma effekter. Den är inte full med damm eller står så att kylluften har svårt att komma till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den grå mattan är kernel panik, dvs kaos i kärnan i OS X. Det beror oftast på hårdvarufel och där är trasiga minneskretsar ett återkommande skäl. Frågetecknet betyder att datorn inte hittar systemmappen, vilket tyder på tjall på hårddisken. Om du nyss har installerat någon hård eller mjukvara kan det ge ytterligare en fingervisning. Prova att stoppa i en helt ny och garanterat fräsch HD och se om du kan formattera den och installera OS X. Överhettning kan också ge skumma effekter. Den är inte full med damm eller står så att kylluften har svårt att komma till?

 

 

Kernel Panic, ja det är det verkligen... Har kört Tech Tool nu från en extern FW-disk, men där är inte fel på någon hårdvara... När jag kollar på startskivor i FW läget finns inte min startskiva från den interna disken med. Men i Skivverktyg syns i alla fall mina 2 diskar vilka där är FEL på som inte går att reparera!

 

Har ingen annan hårddisk att sätta i datorn, men det fungerar bra med den externa FW disken...

 

Finns det inte något program som kan reparera diskarna? Systemets egna Skivverktyg är ju helt värdelöst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste installationen var väl iWeb 08... Nej inga problem med kylningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte något program som kan reparera diskarna? Systemets egna Skivverktyg är ju helt värdelöst...

Som en Apple-anställd skrev: "I wouldn't trust a hard drive that Disk Utility can't repair."

 

Har du backup på dina filer? Då kan du väl bara formatera om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples eget skivprogg är mycket bra. Men du verkar behöva ännu mer hjälp. DiskWarrior är det som rekommenderas när det är riktig kris. Kostar en slant men många intygar att det är värt varenda krona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en Apple-anställd skrev: "I wouldn't trust a hard drive that Disk Utility can't repair."

 

Har du backup på dina filer? Då kan du väl bara formatera om?

 

 

 

Hade inte på allt innan, men nu har jag då jag kommit in tack vare FW disken...

 

Formattera... Sedan installera om alla program m.m. Inte roligt, men går det inte på något annat sätt så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples eget skivprogg är mycket bra. Men du verkar behöva ännu mer hjälp. DiskWarrior är det som rekommenderas när det är riktig kris. Kostar en slant men många intygar att det är värt varenda krona.

 

 

Får väl testa det då... Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples eget skivprogg är mycket bra. Men du verkar behöva ännu mer hjälp. DiskWarrior är det som rekommenderas när det är riktig kris. Kostar en slant men många intygar att det är värt varenda krona.

Det kan jag intyga. Räddat en och annan disk för mig.

(Men efter backup brukar jag formatera om disken och lägga tillbaka allting.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din OS-installation är gammal + 2år så är det bara bra med en rensning eftersom ettorna tappar sakta men säkert i spännning och den kan bli så låg att HD-n läser den som nolla och du får en hängning eller i västa fall kernel panic. Se till att det finns minst en 15 GB ledigt på disken eftersom OS X jobbar med tillfälliga chachefiler på HD-n samt defragmenterar automatiskt. Blir det för trångt kan det bli hängningar men framförallt går det seeeeeeegt. Är HD-n gammal i gården och har snurrat mycket skulle jag pensionera den och köpa mig en snabbare och fräshcare och STÖRRE hd......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker på det att även om det nu är Kernel Panic och OS X är kraschat, så borde det väl gå att installera ett nytt med arkivering av sina filer? Att jag sen inte kan installera på den andra disken heller gör det bara ännu mera konstigt! Där finns ju inget system, jag försökte bara installera ett men fick samma felmeddelande på båda diskarna... De går ju heller inte att reparera med Skivverktyg någon av dem! Kan ju inte vara samma fel på båda samtidigt tycker man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din OS-installation är gammal + 2år så är det bara bra med en rensning eftersom ettorna tappar sakta men säkert i spännning och den kan bli så låg att HD-n läser den som nollor och du får en hängning eller i västa fall kernel panic. Se till att det finns minst en 15 GB ledigt på disken eftersom OS X jobbar med tillfälliga chachefiler på HD-n samt defragmenterar automatiskt. Blir det för trångt kan det bli hängningar men framförallt går det seeeeeeegt. Är HD-n gammal i gården och har snurrat mycket skulle jag pensionera den och köpa mig en snabbare och fräshcare och STÖRRE hd......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker på det att även om det nu är Kernel Panic och OS X är kraschat, så borde det väl gå att installera ett nytt med arkivering av sina filer? Att jag sen inte kan installera på den andra disken heller gör det bara ännu mera konstigt! Där finns ju inget system, jag försökte bara installera ett men fick samma felmeddelande på båda diskarna... De går ju heller inte att reparera med Skivverktyg någon av dem! Kan ju inte vara samma fel på båda samtidigt tycker man.

 

Datorn kanske har fått en smäll. Det kan ha varit en strömspik på nätet. Det låter osannolikt men kan hända.... I bästa fall är det bara dataförlust, i sämsta fall en fysisk skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din OS-installation är gammal + 2år så är det bara bra med en rensning eftersom ettorna tappar sakta men säkert i spännning och den kan bli så låg att HD-n läser den som nollor och du får en hängning eller i västa fall kernel panic. Se till att det finns minst en 15 GB ledigt på disken eftersom OS X jobbar med tillfälliga chachefiler på HD-n samt defragmenterar automatiskt. Blir det för trångt kan det bli hängningar men framförallt går det seeeeeeegt. Är HD-n gammal i gården och har snurrat mycket skulle jag pensionera den och köpa mig en snabbare och fräshcare och STÖRRE hd......

 

 

Det är originaldisken som snart är 3 år gammal. 150 GB varav 65 GB ledigt... Visst hade det varit bättre med en ny stor disk, men inte just nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu lånat en skiva med DiskWarrior och reparerat en massa saker som inte Skivverktyg klarade av! Sedan installerat en ny Systemmapp vilket var omöjligt innan, med arkivering av mina inställningar m.m.

 

Nu fungerar det!!!

 

Vi får se hur länge...

 

Tack alla som engagerat sig för min skull!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...