Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska jag köpa mini?


Rob71

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag är väldigt sugen på att konvertera från pc och införskaffa en mac till hemmet. Då jag redan har en pc på hemmets sk. kontor tänkte jag skaffa en mac mini för att använda mot min 37" LG LCD tv. Då den nu är ett år gammal kan jag "bara" köra 768 på den undrar jag om det inte kommer se klokt ut?

 

LG LC2R 37"

 

Är ute efter att kunna köra tex itunes eller frontrow mot tv och stereo som finns där. Att dessutom kunna surfa på den vanliga tv:n utan att sätta på tröskverket till pc lockar också. Självklart vill jag köra bilder mm på den också.

 

Funderar på att köra med 1,83 varianten. Räcker det med 1 Gb minnne eller borde jag satsa på 2Gb med detsamma? Frugan är dock inte allt för tänd på för stora utgifter men desto mer på den snygga designen.

 

Åsikter och tips mottas med öppna armar. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 1.66-minin med 1 gb ram för samma ändamål. Det räcker absolut. Mitt problem är att TVn inte är riktigt förberedd för data-signal. Kolla gärna det innan. Plus att jag endast har 32" och det är lite smått för surfning när man sitter i soffan.

Med din 37" blir det nog perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med förberedd för datasignal? Det finns uttag för hdmi samt vga. Vad är att föredra? Efter vad jag förstått så verkar några ha problem med hdmi. Men som novis kan jag ha missförstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är själv lite novis så jag hoppas att fler hoppar in här och skriver men jag har kopplat via HDMI och det är sisådär på just min TV.

Hade jag haft VGA hade jag använt det istället. Det är ju just VGA-utgång på Minin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns program för att rätta till det problemet, t.e.x SwitchresX och displayconfigX

Annars kan den lättaste lösningen vara vga som är förberedd på datorsignal.

 

Jag kör själv Mini 1.5 g4 kopplad med dvi-hdmi till 50tums sony. Underbart måste jag säga! Enda krux är att min mini inte riktigt stöder 720p och 1080p så jag hade gärna bytt mot senaste 2.0? intel mini'n.

 

Lycka till..!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt detta låter mycket lovande och ett inköp än nära förestående. Tycker mig ana en underton i att hdmi är bättre än vga eller iaf att föredra. Blir det bättre bild eller är den snabbare på något sätt?

Ursäkta om mina frågor är lite korkade men vill gärna skaffa rätt/bästa sladd från början. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man bara löst problemet med overscan (alltså tv zoomar in, vilket leder till lite olika på olika tv's, i mitt fall att halv dock inte syntes samt menyrad) vilket tog mig ca 3 timmars ändrande av värden i displayconfigX, så är hdmi att föredra, signalen är digital och bättre enligt mig varje fall.

 

Nu kör jag dator ut i 720p vilket är tv's native upplösning. Ser jag dvd med dator så skalas den upp till 720p.

 

Om du söker på google på din tv modell och overscan och t.e.x displayconfigX så kanske någon annan har gjort jobbet åt dig!?!

 

För mig var det lätt värt ansträngningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köra med 1,83 varianten. Räcker det med 1 Gb minnne eller borde jag satsa på 2Gb med detsamma? Frugan är dock inte allt för tänd på för stora utgifter men desto mer på den snygga designen.

 

Jag vet vad du menar! Lyckades få igenom en iMac 24" "bara" på designen och avsaknaden av kablar!

 

Nu kommer bli nöjd! Mac är ju så bra! :rolleyes:

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sweet! Tack för tipset om att googla med de orden hittade lite info i denna konf faktiskt. Det hade jag nog inte hittat annars.

 

Länk ang lite info om LG och mac

 

Tack, alla som på ett eller annat sätt försökt hjälpa till. Trivs redan som macanvändare fast jag inte ens har någon ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så. På detta forum behöver man inte vara rädd att fråga, jag är själv långt ifrån proffs på datorer (Mac) men de ggr jag har haft en fråga så har svaren kommit snabbt och i bra ton.

 

Återigen lycka till och hoppas du blir nöjd med din nya leksak ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är så attans attans glad så jag måste dela med mig av glädjen att minin nu är här och fungerar så bra som jag knappt vågade hoppas på.Det tog bara en dag från att jag beställde den. Inga problem att installera något förutom mitt logitech skrivbord till pc:n. Som tur var kunde jag låna ett. *pjuh!* :storkram:

 

Ser väldigt fint ut på 37"-arn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är så attans attans glad så jag måste dela med mig av glädjen att minin nu är här och fungerar så bra som jag knappt vågade hoppas på.Det tog bara en dag från att jag beställde den. Inga problem att installera något förutom mitt logitech skrivbord till pc:n. Som tur var kunde jag låna ett. *pjuh!* :storkram:

 

Ser väldigt fint ut på 37"-arn.

 

1 dags leverans O_O?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis. Hoppas du får mycket nöje med den... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...