Jump to content
Just nu i M3-nätverket

AVI till DVD

iMarc

Recommended Posts

Jag har en massa filmer i AVI format som jag skulle vilja konvertera till DVD-format. Är detta möjligt och isåfall vilket program ska jag använda?

Om du kan öppna dem i quicktime ska det bara vara att dra dom till idvd och göra dvd-skivor.

Annars behöver man någon extra plugin ex Perian

För din information:

AVI är inget format. AVI är en behållare precis som MOV. Dessa båda typer av behållare kan innehålla video i vilket format (=codec) som helst av flera hundra tillgängliga. Quicktime-installationen innehåller några tiotal av dessa format/codec.

Som redan påpekats: Om Quicktime kan öppna/spela dem så har du redan rätt codec, annars måste du antingen ladda ner en QT-plugin eller ett program som spelar filerna.

Japp, Quicktime spelar dem utan problem. Funkar även att föra över till iDVD 08 och bränna, men i iMovie 06 så får jag meddelandet: "Ingen skivbrännarenhet hittades, Om du har en Apple-kompatibel skivbrännare kontrollera anslutningarna och försök igen"

hmmm...

Japp, Quicktime spelar dem utan problem. Funkar även att föra över till iDVD 08 och bränna, men i iMovie 06 så får jag meddelandet: "Ingen skivbrännarenhet hittades, Om du har en Apple-kompatibel skivbrännare kontrollera anslutningarna och försök igen"

hmmm...

Det var konstigt. Om iDVD kan bränna ska iMovie också kunna.

Men i alla fall: Om du bränner från iMovie så får du en backup på iMovieprojektet och alltså inget du kan spela på TVn.

Så, vilken typ av DVD är det du vill ha? Jag förmodar den typen som du kan spela på din TV och då är det iDVD som gäller. Du kan skicka din redigerade film från iMovie till iDVD om du vill (kolla i menyerna; var denna "skickning" finns beror på iMovie-versionen).

Det var konstigt. Om iDVD kan bränna ska iMovie också kunna.

Men i alla fall: Om du bränner från iMovie så får du en backup på iMovieprojektet och alltså inget du kan spela på TVn.

Så, vilken typ av DVD är det du vill ha? Jag förmodar den typen som du kan spela på din TV och då är det iDVD som gäller. Du kan skicka din redigerade film från iMovie till iDVD om du vill (kolla i menyerna; var denna "skickning" finns beror på iMovie-versionen).

Ja det är på TV´n jag vill se på filmerna. Men det är ju bra, då kan jag redigera filmerna i iMovie och sedan skicka till iDVD :)

En bra video-omvandlare mm. är MPEGstreamclip där du kan göra om formaten så att dom passar iMovie m.fl.

Perian Är en plugin som hjälper till att öppna fler format.

Lycka till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...