Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När är det dags att göra en kopia?


iMarc

Rekommendera Poster

Jag har brännt DVD´s med filmer från när barnen var små. Nu undrar jag hur länge informationen håller på en DVD?

Jag har redan nu gjort en backup på varje DVD som jag ska ha ifall något händer med skivorna jag använder. Men min fråga är när det är dags att göra en ny backup-kopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har brännt DVD´s med filmer från när barnen var små. Nu undrar jag hur länge informationen håller på en DVD?

Jag har redan nu gjort en backup på varje DVD som jag ska ha ifall något händer med skivorna jag använder. Men min fråga är när det är dags att göra en ny backup-kopia.

 

Jag skulle gissa på åtminstone vart femte år. Inte bara för att mediat åldras utan också sett till teknikutvecklingen och därmed kompatibiliteten till gammal media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det är många faktorer som påverkar hållbarheten.

Temp, luftfuktighet, kvalitet på bränningen, hur ren du varit om händerna osv..

 

Hörde någon på radion säga max 20 år, men det köper jag inte, du måste ha en läsare om 20 år som fungerar...har vi DVD om 20 år, knappast.

 

Jag har lyckas "rädda" min Dubbel-8 och Super-8 filmer över på VHS, var inte så lyckat, och därifrån över till hårddisk. Har visserligen filmerna kvar, men ingen projektor...

 

Så hur man bevarar kvaliten genom att flytta från det ena mediat till det andra är svårt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på åtminstone vart femte år. Inte bara för att mediat åldras utan också sett till teknikutvecklingen och därmed kompatibiliteten till gammal media.

Ojdå, så mediat håller inte längre...

Men med tanke på teknikutvecklingen så gäller det ju att hålla koll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med DVD, men CD-skivor bryts ner rätt fort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det är många faktorer som påverkar hållbarheten.

Temp, luftfuktighet, kvalitet på bränningen, hur ren du varit om händerna osv..

 

Hörde någon på radion säga max 20 år, men det köper jag inte, du måste ha en läsare om 20 år som fungerar...har vi DVD om 20 år, knappast.

 

Jag har lyckas "rädda" min Dubbel-8 och Super-8 filmer över på VHS, var inte så lyckat, och därifrån över till hårddisk. Har visserligen filmerna kvar, men ingen projektor...

 

Så hur man bevarar kvaliten genom att flytta från det ena mediat till det andra är svårt..

Rena händer, inga tumavtryck på skivan, torr rumstemperatur förvarad i Jewelcase i ett mörkt skåp. Så är det och så ska det bli har jag tänkt. Men 5-10 år verkar vettigt att göra en kopia igen.

 

När det gäller Super-8 så lämnade jag in filmerna till Expert, tror det var totalt ca 30 min speltid som överfördes till en VHS-kassett. Resultatet blev häpnadsväckande bra, lika bra som originalet. Tror det hela kostade runt 1000:- för 10 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju förstås testa dessa men som vi sa, se till att förvara en läsare samtidigt i kassaskåpet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...