Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det möjligt att det nya ALU 20" iMacen har


lajson

Rekommendera Poster

Ärligt talat, kolla på skärmen innan ni bestämmer er för hur den är. Jag har sett den i verkligheten och jag tyckte att den var mycket bra.

 

Sen är det väl ganska självklart att en iMac (som är en konsumentdator) inte är avsedd för bildredigering på proffsnivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat den också, märkte inget, men nu bara för ni sa det ska jag dra ner till gbg ngn dag bara för att kolla det där. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror många som redigerar bilder kört imac änn så länge, och det krävs väl knappast någon proffesionell nivå på kraven för att man ska kunna störa sig på detta? (det så ju ganska illa ut faktiskt!?)

Var o varannan person sitter ju numera med en digital systemkamera, o intresserar sig för efterarbetet oxå.

Att en dator som kostar såpass mycket pengar inte kan leverera mer än vissa lågprisskärmar är riktigt svagt, särskillt i kombinaton med att tidigare modeller varit mycket bättre.

 

Nu kanske det inte är så farligt på riktigt, ingen som kör bilder o nya imacen här o kan redogöra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg till, jag har ganska bra "bildseende" så jag ser skillnader och när jag justerar bilder vill jag ju få dem så bra som möjligt, skuggor ska inte gro igen men gamman ska heller inte bli för stor så bilden ser grådassig ut, skillnaden mellan dessa är ganska hårfin och denna skillnad kan en bild få på min TN-skärm om jag flyttar den upp å ner över ytan, så jag borde verkligen ha en proffskärm men det är bara en hobby så jag har inte råd att köpa en proffskärm (just slängt en 21" crt trinitron på tippen som var bra), ...men det jag skulle komma till är att jag klagar på min 22", på iMacen i fråga sitter det en 20" vilket gör att problemet blir något mindre där eftersom ytan är mindre och allt får en bättre vinkel mot betraktaren.

 

Så jag tror att väldigt få ens upptäcker problemet, man måste alltså justera sina fotografier för att märka problemet (det kan ju va fler som gör förstås har jag ingen aning om), så min lilla varning är bara för dem som tänkt sig göra noggranna justeringar på iMacen, köp en Pro el minimac ist med bra skärm, Cinema då kanske. Alla andra kommer nog aldrig märka det. Men vi får väl se om någon skriver som har iMacen 20".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Sätter man sig ned och arbetar koncentrerat med bilder på iMac 2007 20-tum eller MacBook så har man i praktiken en flytande gammakurva. Och den flyter med hur du sitter vid datorn...

 

Men visst, långt ifrån alla sitter och optimerar bilder för tryck eller påvisning. Det finns nog en hel del systemkameraägare som inte ens tänker på att återgivningen av lågdagrar beror på din arbetsposition. Eller saknar insikt i att de kanske borde ställa sådana krav. Och rätt många har inte det kravet eller behovet överhuvudtaget.

 

Så i slutändan är det upp till var och en vilka krav man har ifall skärmen hos 20-tummaren och MacBook duger. För mig som måste ha koll på lågdagrar för att bilderna inte ska bli för mörka (oftast) eller för blaskiga i tryck så faller båda bort.

 

Det är synd för iMac 2007 20-tum har processorkraft och precis tillräckligt maximalt internminne för att bli en modern Photoshop-maskin på en begränsad budget.

 

Ju mer jag funderar på det ser jag ett skriande behov av en dator som i praktiken är en stationär iMac med separat grafikkort och utan inbyggd skärm. MacPro är over the top på alla sätt och vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, exakt, en mindre och billigare Pro har jag och flera här efterlyst länge. Det är lite synd för datorkraften som du säger räcker ju väl till i en iMac.

Nu sitter jag iofs med den senaste minin (och njuter) och den räcker gott åt mitt bildarbete men vad jag förstår är den kanske lite för begränsad och oflexibel för många som gillar att byta grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Hum...

Dag har ju funderat på att köpa in en imac 20" när jag startar företaget.

Eftersom jag jobbar med grafik, tryck, produktdesign och framför allt med färger så kan ju det här ställa till lite problem. :fundersam:

 

Det verkar som om får försöka tjäna mera och införskaffa mig en 24"...

Attans också, 20" som skulle suttit så fint på skrivbordet. Ja ja...

 

Låter det för bra för att vara sant så är det troligtvis det. :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum...

Dag har ju funderat på att köpa in en imac 20" när jag startar företaget.

Eftersom jag jobbar med grafik, tryck, produktdesign och framför allt med färger så kan ju det här ställa till lite problem. :fundersam:

 

Det verkar som om får försöka tjäna mera och införskaffa mig en 24"...

Attans också, 20" som skulle suttit så fint på skrivbordet. Ja ja...

 

Låter det för bra för att vara sant så är det troligtvis det. :w00t:

 

Jag har i god tid avbeställd 20" och beställt istället 24" som jag har fått i måndag.

Supernöjd med den hittils och jag börjar vänja mig vid den stora skärmen efter min PB tolva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Det är synd för iMac 2007 20-tum har processorkraft och precis tillräckligt maximalt internminne för att bli en modern Photoshop-maskin på en begränsad budget.

 

Ju mer jag funderar på det ser jag ett skriande behov av en dator som i praktiken är en stationär iMac med separat grafikkort och utan inbyggd skärm. MacPro är over the top på alla sätt och vis.

 

exakt!

 

mac pro känns som ett rymdskepp, o minin e en moppe..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som behöver tips om hur kalibriera skärmen hittade jag en intressant tråd i ett annat forum:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=340698

Finns bland annat användare som postat egna (bra) profiler och tips på smarta kalibreringsprogram.

 

OT1: Upptäckte en sak när jag surfade runt på AppleStore, inte har 24" 2.8 alltid kommit med 2gb ram som standard?

OT2: Fan vad glad jag väntade med datorköp. Nu kan jag som student få en ny Nano 4gb för 190 spänn vid mac-köp :). Plus rejäl rabatt på själva datorn förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... Nu har det skrivits en hel del om detta redan, från många olika personer. Men jag ska också skriva min åsikt om det hela. :blushing:

 

Jag gick ner till min lokala Appleaffär i Hbg, som har två nya iMacar (en 20" och en 24") stående bredvid varandra. På var och en av dessa tog jag upp den här länken och jämförde.

 

Ja, det finns en skillnad. På 20-tummaren ser man en viss färgskiftning när man tittar från olika vinklar, medan det i det närmaste inte tycks synas alls på 24-tummaren.

 

Men det var ganska extrema vinklar som krävdes. Sitter man "normalt" så tycker jag inte det borde vara några problem.

 

Sen det här med färgdjup... Där märkte jag öht ingen skillnad alls. Jag kunde urskilja yttepyttelite "bandning" på min testbild både på 20- och 24-tummaren, liksom jag gör hemma på min MBP. Så det är en kritik jag förstår minst av allt.

 

That's my two cents. Kan tillägga att jag fortfarande planerar att köpa en ny iMac 20", så fort jag får råd. :rockapa:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...