Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det möjligt att det nya ALU 20" iMacen har


lajson

Rekommendera Poster

Har snappat upp denna länk på macrumors om den nya aluminium 20" iMacens färginkonsistens som påstås inte alls beror på dålig gamma ellere kallibrering utan det beror på själva LCD panelens inkonsistens

 

ska man gråta eller...................

 

Det blir fullständigt omöjligt att redigera bilder på nya 20" iMacen om panelen inte håller färgerna ens när man sitter framför skärmen !

 

Kolla och häpna

 

http://www.silvermac.com/2007/imac-colours-washed-out/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet väl alla att tn-paneler ter sig så...tyvärr likadant med alla billigare skärmar på marknaden me...kolla bara alla 22" under 4000 kronor t.ex. det är mååånga och flertalet populära men tyvärr är de också på det sättet

 

ska man bildredigera på proffsnivå så skaffa cinema display eller dylik med s-ips-paneler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooj, och här har jag försvarat 20" modellen :S, Har en 2 år gammal Tn display från LG som också har 160g vinkel, MEN att ens jämföra denna skärm med imacens är omöjligt, det där ser ju förjävligt ut -> Skulle ju inte ens vara roligt att använda för att surfa på ens :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooj, och här har jag försvarat 20" modellen :S, Har en 2 år gammal Tn display från LG som också har 160g vinkel, MEN att ens jämföra denna skärm med imacens är omöjligt, det där ser ju förjävligt ut -> Skulle ju inte ens vara roligt att använda för att surfa på ens :S

 

Gick inte att editera: Undrar en sak, hur kan iMacens TN display ha lägre kvalité än "vanliga" tn displayer som säljs? , jag menar, en vanlig TN display i sig är ju jättebillig att tillverka, men att istället göra en ännu sämre? WHY apple :(, blir ingen Mac dator än då >_< fan att de ska knövla så !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besynnerligt...kanske ska jag vara nöjd med min "gamla" iMac CD 20" [har en enastående bra skärm] ett tag till.

Så det är på detta sätt Apple kan kränga iMacs så otroligt billigt [åtminstone jämfört med vad jag betalade för min för 1,5 år sedan].

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, exakt så som beskrivs överst är det på min nya samsung 22" för tretusen, jag har redan beklagat mig för den urusla kvalitén i en annan tråd, tydligen får ni samma skruttskärm i era imacar då. Men den är skarp, fina färger, kontrastrik och snabb och duger jättebra till spel och surfande och skrivning och allt, utom bildarbete. Det är ju lite konstigt när bild har varit Apples paradgren.

 

Men jag orkar inte jiddra och skaffa en dyrare skärm nu så jag löser det genom att när jag ska ställa in bilder så gör jag det alltid i mitten på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte kul det här. Men kan det inte vara en höna av en fjäder? jag menar, om problemet är så allvarligt, varför har inte något sagts i alla de recensioner av datorn jag sett?

 

Skulle vilja att nån här som har nya ALU 20" kan kommentera hur allvarligt de upplever problemet på sin maskin, om de upplever det alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte så allvarligt för det är inte så många som sysslar med bilder på mer än amatörnivå, och de som gör det köper ju oftare mac-pron med en riktig skärm med kalibrator mm.

Problemet är för oss som vill jobba lite mer proffsigt men på amatörbasis med lite pengar, vi har då inte råd med mac-pron och en riktig skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte så allvarligt för det är inte så många som sysslar med bilder på mer än amatörnivå, och de som gör det köper ju oftare mac-pron med en riktig skärm med kalibrator mm.

Problemet är för oss som vill jobba lite mer proffsigt men på amatörbasis med lite pengar, vi har då inte råd med mac-pron och en riktig skärm.

 

Jag har en äldre TN display som ser väldigt mycket bättre ut än iMacens, betrakningsvinkeln på denna är densamma som på iMacen's 20" men färgen skiftar inte någonting alls från toppen till botten.

 

Jag håller inte på med bilder på prof nivå men hanterar ändå bilder på ett eller annat sätt. Grejjen är, men sådär stora skiftningar mellen topp och botten skulle jag inte ens vilja surfa med den där skärmen, vilket gör iMacen ganska meningslös !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag ju med en sån skruttskärm och skillnaden är väl ett drygt bländarsteg el nåt vilket knappt märks om man inte tänker på det när man bara surfar lite eller skriver el nåt, men att redigera bilder på den blir ju väldigt väldigt svårt när man inte vet var nånstans på skärmen som bilden visas korrekt. :)

Men var glad åt din braiga skärm och behåll den om du sysslar med bilder, köp ingen ny skit som jag gjort.

 

Sen så ett förtydligande, imacens skärm är säkert inte ett dugg sämre än andra tn-displayer, bara det att det verkar vara tn-displayernas signum att va kassa på jämn belysning/kontrast. Vet inte riktigt vad i tekniken som gör att man måste ha spindelögon på höjden för att se bilden bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen i nya iMac 20" är TN Film och sämre än den förra som var IPS (eller S-IPS?).

 

Första tecknet är den sämre betraktningsvinkeln på 160/160. Det var det som satte igång spekulationerna. Förra iMac 20" hade 170/170. Skärmen är LG PHILIPS LM201WE3.

 

Man kan se specen bl.a. här och här .

 

Det konstiga är att LG Philips egna spec skiljer sig lite från Apples. Det kan man se här (6,2 MB PDF).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte kul det här. Men kan det inte vara en höna av en fjäder? jag menar, om problemet är så allvarligt, varför har inte något sagts i alla de recensioner av datorn jag sett?

 

Skulle vilja att nån här som har nya ALU 20" kan kommentera hur allvarligt de upplever problemet på sin maskin, om de upplever det alls.

Det verkar ganska individuellt hur man upplever detta, och kanske också skillnad mellan iMac-exemplaren. MacWorld klankade ned på detta i en recension, man man har också hört folk som inte alls håller med i kritiken.

 

Men ska man jobba professionellt med bilder kanske man ska ha en 24-tums alternativt en proffsskärm av annat märke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ganska individuellt hur man upplever detta, och kanske också skillnad mellan iMac-exemplaren. MacWorld klankade ned på detta i en recension, man man har också hört folk som inte alls håller med i kritiken.

 

Men ska man jobba professionellt med bilder kanske man ska ha en 24-tums alternativt en proffsskärm av annat märke?

 

Ja, alltså, jag jobbar inte särskilt mycket med bild och video (inte nu i alla fall, blir förmodligen mer med en mac), men i alla fall långt ifrån proffsnivå.

Tror inte jag bryr mig så mycket om skärmen ger en 100%ig färgbild om man jämför med tryck. Sitter också iprincip alltid rakt framför skärmen, så lite färgskiftningar i sid/höjdled är inte heller någon big deal.

 

Däremot tror jag att jag skulle bli störd på om man tydligt ser stora skillnader i nyans på samma färg på olika delar av skärmen. Det är det jag undrar hur tydligt det är. Märkte inget speciellt när jag var och kollade på datorn i AppleStore, men då tittade jag inte efter något sådant heller. Får kanske bli en tripp till. Dock vet jag att man kan fixa mycket med kalibriering, något dom kanske inte har gjort på utställningsexen.

 

Vad tror ni, kommer jag störas av det? Vill verkligen ha en ny iMac 20" (24 är för stort och framförallt dyrt, behöver ingen större skärm).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

24-tummaren är en rejält mycket bättre skärm än 20-tummaren. 20-tummaren är ungefär som MacBooken i fråga om betraktningsvinkel. Man kan hitta en "sweetspot" men har på ergonomiskt avtånd bara en marginal på någon centimeter uppåt eller nedåt innan skärmen skiftar i över- och underkant.

 

Tillverkarnas specifikationer kring detta saknar teknisk relevans och är något som sätts av marknadsavdelningen. Både i syfte att särskilja de egna skärmarna och ställa någon slags jämförelse med konkurrenterna. Det är alltså helt godtyckliga uppgifter. Tittar man historiskt på hur siffrorna används så kan en sex, sju år gammal skärm med 140 graders specad BV ge bättre faktisk BV än en ny skärm specad till 160 grader BV.

 

När iMac G4 globe kom med 20-tumsskärm var dessa skärmar dyra high-end-produkter. Nu är 20-tum standardstorlek. En gammal 20-tumsskärm som den hos iMac G4 är i regel bättre. Den är då definitivt bättre än hos nya iMac 20-tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag förstår inte...är det någon som är förvånad att tv-paneler är så dåliga eller vad handlar gnabbet om? alla vet väl det :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tevepaneler? :)

 

Det är skärmen på iMac 20-tum som diskuteras. Och den har sina tydliga svagheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24-tummaren är en rejält mycket bättre skärm än 20-tummaren.

F-n också. Jag som inte har plats för 24-tummaren. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett folk som inte alls märkt detta...kan det vara så att vissa ex. har nån typ av fabrikationsfel när det blir så där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså, jag jobbar inte särskilt mycket med bild och video (inte nu i alla fall, blir förmodligen mer med en mac), men i alla fall långt ifrån proffsnivå.

Tror inte jag bryr mig så mycket om skärmen ger en 100%ig färgbild om man jämför med tryck. Sitter också iprincip alltid rakt framför skärmen, så lite färgskiftningar i sid/höjdled är inte heller någon big deal.

 

Däremot tror jag att jag skulle bli störd på om man tydligt ser stora skillnader i nyans på samma färg på olika delar av skärmen. Det är det jag undrar hur tydligt det är. Märkte inget speciellt när jag var och kollade på datorn i AppleStore, men då tittade jag inte efter något sådant heller. Får kanske bli en tripp till. Dock vet jag att man kan fixa mycket med kalibriering, något dom kanske inte har gjort på utställningsexen.

 

Vad tror ni, kommer jag störas av det? Vill verkligen ha en ny iMac 20" (24 är för stort och framförallt dyrt, behöver ingen större skärm).

Nej den där färgförändringen inträdde bara om man betraktar skärmen rejält fr sidan. Så det kommer inte störa dig ngt alls för det är obefintligt. Däremot så ändras ljuset något om man rör sig sidledes eller upp å ner ledes med huvudet eller om du flyttar bilder t ex scrollar bilder upp å ner på en sida, bilder som ser rätt exponerade ut upptill ser felexponerade ut med kanske ett till två bländarsteg nertill, på min skärm som oxå är TN. Själv försöker jag lösa det med att kalibrera skärmen på mitten och ha bilderna jag justerar oxå på mitten.

 

Så detta är bara ett problem om man justerar bilder och är noggrann med det, för alla andra är det nog inget problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tevepaneler? :)

 

Det är skärmen på iMac 20-tum som diskuteras. Och den har sina tydliga svagheter.

 

menade självklart tn-paneler inte tv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den där färgförändringen inträdde bara om man betraktar skärmen rejält fr sidan. Så det kommer inte störa dig ngt alls för det är obefintligt. Däremot så ändras ljuset något om man rör sig sidledes eller upp å ner ledes med huvudet eller om du flyttar bilder t ex scrollar bilder upp å ner på en sida, bilder som ser rätt exponerade ut upptill ser felexponerade ut med kanske ett till två bländarsteg nertill, på min skärm som oxå är TN. Själv försöker jag lösa det med att kalibrera skärmen på mitten och ha bilderna jag justerar oxå på mitten.

 

Så detta är bara ett problem om man justerar bilder och är noggrann med det, för alla andra är det nog inget problem alls.

 

Hmm, låter bra det. Men är ändå lite orolig för hur pass stor skillnad det är i ljusstyrka mellan toppen och botten av skärmen. Ska åka och titta lite mer noggrant här i veckan så får vi se hur allvarligt jag upplever problemet.

 

Men igen, kan inga som har nya 20-tummaren kommentera? Deras egna åsikter vore guld!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, låter bra det. Men är ändå lite orolig för hur pass stor skillnad det är i ljusstyrka mellan toppen och botten av skärmen. Ska åka och titta lite mer noggrant här i veckan så får vi se hur allvarligt jag upplever problemet.

 

Men igen, kan inga som har nya 20-tummaren kommentera? Deras egna åsikter vore guld!

 

De flesta som inte köper iMacen bara för att redigera bilder verkar faktiskt rätt nöjda med skärmen. Så jag antar att den egentligen duger för mig också, var över hos en annan polare som har TN display och jag har aldrig sett skillnad mellan toppen och botten på den förut men när vi testade lite med "fullscreen" färger såg man faktiskt skillnad (men det är aldrig något man tänkt på, varken i spel eller när man kollat på film konstigt nog.

 

Så jag antar att man blir rätt nöjd med skärmen ändå !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...